یک شاهکار هنری در برابر چند ساندویچ!

یک شاهکار هنری در برابر چند ساندویچ!

قصه هنرمندان فقیر اما با استعدادی که هنر و قریحه‌شان سال‌ها بعد از مرگ‌شان کشف می‌شود، داستان تازه‌ای نیست. یکی از این استعدادها، ماد لوئیس نقاشی بود که یک دهه بعد از مرگش، دنیای هنر استعداد و هنر او را شناخت. تابلویی که سال‌ها پیش در ازای خرید چند ساندویچ فروخته شده بود، به قیمت ۲۷۰ هزار دلار به فروش رسید.

در دهه ۱۹۷۰ صاحبان یک رستوران خانوادگی در آنتاریوی کانادا بدون این که بدانند صاحب یک اثر هنری کمیاب را از ماد لوئیس، هنرمند بااستعداد اما فقیر کانادایی، در ازای چند ساندویچ پنیر کبابی شدند؛ تابلویی که امروزه بیش از ۲۷۰ هزار دلار قیمت دارد.
آیرین و تونی دوما این نقاشی را از یک نقاش انگلیسی به نام جان‌کینیر گرفتند که علاقه عجیبی به ساندویچ پنیر کبابی داشت، به‌ویژه ساندویچ‌هایی که خانواده دوما با پنیر چدار پنج‌ساله و نان تازه درست می‌کردند. کینیر پیشنهاد داد در ازای خرید چند ساندویچ به جای پول آثار هنری به صاحبان رستوران پرداخت کند.
آیرین می‌گوید: مدتی در سکوت همانجا نشستم. هیچ‌وقت چنین آثار هنری‌ای ندیده بودم. اول فکر کردم دارند سرم کلاه می‌گذارند. آن‌قدر سبک نقاشی‌ها کودکانه بود که فکر کردم برخی تابلوها کار یک کودک هستند. آیرین پس از آن‌که به آثار لوئیس نگاهی انداخت 
جذب یک اثر به نام کامیون سیاه شد.
اما کینیر به آیرین توضیح داده بود این نقاشی‌ها کاری از یک هنرمند تهیدست به نام ماد لوئیس است که در نبود لوازم مناسب نقاشی این آثار هنری را با هر چیز که در دسترسش بوده خلق کرده است، از تکه‌های چوب گرفته تا رنگ باقیمانده از آنچه ماهیگیران برای رنگ کردن قایق‌هایشان استفاده می‌کردند. تابلوی کامیون سیاه بعدا در اتاق پسر خانواده آویزان شد تا این‌که دوماها امسال تصمیم به حراج آن گرفتند.
این تابلو ماه می امسال در حراجی میلر اند میلر آکشنز به قیمت ۲۷۳ هزار و ۴۳۲ دلار به فروش رسید. / Moden Met