ماجرای یک تخریب غیرقانونی

ماجرای یک تخریب غیرقانونی

باوجود هشدارهای فراوان مبنی بر تخریب درختان جنگلی و غیرجنگلی و پیامد تلخ این رویه اما انگار قرار نیست شاهد مهربانی با منابع جنگلی و سرسبز کشورمان باشیم و هراز‌گاه خبری از یک منطقه مبنی بر قطع و تخریب درختان، نمک روی زخم‌های بی‌شمار طبیعت می‌گذارد.

این‌بار ناله درختان از باغستان سنتی برخاست، ​آنجا که شبانه تعداد زیادی از درختان سبز و بارور بادام و پسته کهنسال این باغستان قطع و تخریب شد. متاسفانه این اقدام از سوی شهرداری و به‌منظور اجرای پروژه کمربندی شهر و در تعطیلات گذشته رخ داد. 
خوشبختانه و با رسانه‌ای شدن این اتفاق و با اعتراض شدید استاندار و ثبت شکایت قضایی اداره کل میراث فرهنگی قزوین، این عملیات متوقف شد. قطع این درختان درحالی صورت گرفت که پیش از آن غیرقانونی عنوان شده بود. درواقع موضوع کمربندی‌های شهر قزوین در شرق، غرب و جنوب در سنوات گذشته درحالی در شورای عالی معماری ‌و ‌شهرسازی مطرح شده بود که طبق مصوبه این شورا اجرای پروژه در قسمت‌های جنوب و غرب ممنوع و در سمت شرق در اتصال بین پل ابوترابی و پل امام‌رضا(ع) در عرصه باغستان ممنوع و ادامه آن با استفاده از ظرفیت معابر موجود به تصویب رسیده بود.
 همچنین تغییر در ادامه مسیر احداث پل امام‌رضا(ع) از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی و شورای عالی معماری‌ و‌ شهرسازی به استاندار وقت و شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده بود.
 علیرضا خزایی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی معتقد است، نابودی میراث هزار ساله به‌منظور توسعه شهری، موضوعی است که علاوه بر تهدید تاریخ و هویت شهر در تعارض با شعائر دینی و مذهبی و مورد اعتراض شدید شهروندان نیز هست و اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی استان به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی، رسیدگی و پیگیری جدی این موضوع از مراجع ذی‌صلاح را 
خواستار است.