رایان پژوهان مهر محرکی برای کودکان

شرکت رایان پژوهان مهر قدم در راهی گذاشته که پایانش شادی و نشاط برای کودکان سراسر ایران و جهان است

رایان پژوهان مهر محرکی برای کودکان

با در دسترس قرار گرفتن فضا‌های مجازی و امکانات برخط، کم‌تحرکی و خانه‌نشینی بین کودکان افزایش پیدا کرد. به مرور زمان این خانه‌نشینی به جایی رسید که حتی خرید‌های روزمره ما را هم به چند کلیک محدود کرد. درنهایت به‌تدریج این عدم‌تحرک به کودکان سرایت و آنها را از سطح پارک و محلات جمع و به خانه‌ها محدود کرد. ورود کرونا به دنیا این اتفاق را تشدید کرد به حدی که امروزه کمتر کودکی به انجام بازی‌های پرتحرک تمایل دارد. رایان پژوهان مهر با دغدغه‌مندی و کودک‌دوستی تصمیم گرفت در بستر فضای مجازی و موقعیت خانه و خانواده‌ها کودکان را به تحرک بیشتر تشویق کند. بنابراین سال 97 کار خود را آغاز کرد و همزمان با کرونا محصول خود را ارائه داد. هرچند که رایان پژوهان مهر در سال‌های اخیر با بی‌مهری‌های زیادی روبه‌رو بوده و پستی‌وبلندی‌های زیادی را تجربه کرده اما همچنان محکم و استوار برای خرید لبخند و سلامت تمام کودکان با هر شرایط و ویژگی‌ای ایستاده است.

از باشگاه به موبایل
به نظر می‌رسد ایده کسب‌وکارهای ورزشی آنلاین از آنجا آمد که اقشار متفاوت جامعه وقت کافی برای رفت‌وآمد نداشتند و همچنین شهریه باشگاه‌های عمومی و خرید وسایل ورزشی شخصی به‌شدت بالا رفت.
در نهایت با ایجاد یک پاندمی رفت‌وآمد به باشگاه‌ها محدود‌تر از پیش شد. رکسانا اربابی‌نژاد در این رابطه گفت: «من سال‌های زیادی مربی یوگای کودکان بودم. 
دلایل متفاوتی وجود داشت که کودکان در میانه راه ورزش را رها می‌کردند یا در فصول خاصی از سال حضور کودکان به علت مشغله‌های مربوط به مدرسه کمرنگ‌تر می‌شد. بنابراین تصمیم گرفتم برنامه‌ای طراحی کنم که در هر مکان و زمان و بدون نیاز به امکانات ورزشی کودکان بتوانند ورزش کنند. این ایده کم‌کم بال و پر گرفت تا نهایتا از دل آن وبسایت و اپلیکیشن تیله برای کودکان 2 تا 13 سال در آمد. تیله در کنار تمام مزایایی که دارد نسبت به خدمات باشگاهی ارزان‌تر بوده و محدودیت‌ها را برای والدین و کودکان به حداقل می‌رساند. همچنین این برنامه با استفاده از محرک‌های مناسب بینایی و شنوایی، ارائه گزارش و کارنامه و سازوکار‌های دیگر، کودکان را تشویق به ادامه فعالیت و ورزش می‌کند.»
رایان پژوهان مهر برای همه 
 یکی از دغدغه‌های دائمی متخصصان حوزه سلامت و توانبخشی، بحث عدم تناسب امکانات رفاهی با وضعیت روحی و جسمانی افراد دارای معلولیت و بیماری‌های خاص است. عدم مناسب‌سازی امکانات شهری، برنامه‌های هنری و فرهنگی و مسائلی از این قبیل باعث می‌شود این افراد در حاشیه قرار گرفته و اندوهی بیش از مساله بیماری داشته باشند. رکسانا اربابی‌نژاد دراین‌باره به جام‌جم گفت: «ما به‌هیچ‌عنوان کودکان دارای معلولیت و بیماری‌های خاص را فراموش نکرده‌ایم. 
در تمام طول پروژه همان مقداری که برای کودکان عادی برنامه داشتیم برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروزه اپلیکیشن ما ویژگی‌های خاصی برای کودکان دارای معلولیت و بیماری‌های خاص دارد. ازجمله این‌که محیط متفاوتی برای کودکان طیف اوتیسم در نظر گرفته‌ایم. این محیط برای این کودکان مناسب‌سازی و از لحاظ محرک‌های بینایی و شنوایی استانداردسازی شده است. 
همچنین برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه ــ بیش‌فعالی برنامه و تمرین‌های خاصی ارائه می‌دهیم و در کنار این کودکان، برای آن دسته از کسانی که از لحاظ حرکتی دارای درجاتی از مشکل هستند یا به‌طور‌کلی مجبورند از ابزار کمک‌حرکتی مانند ویلچر استفاده کنند خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهیم و از ضعف عضلانی و مسائل دیگری که دچار آن می‌شوند جلوگیری می‌کنیم.
 همچنین ما خدمات خود را برای کودکان اوتیسم و بیماری‌های خاص رایگان ارائه می‌دهیم تا بتوانیم مرهم کوچکی بر اختلال آنها باشیم.»
از ایران تا کره
شناخته‌شدن یک استارت‌اپ در سطح بین‌المللی نشانه این است که کسب‌وکار مذکور راه خود را به‌درستی طی کرده است. رایان پژوهان مهر به علت استفاده از تکنولوژی AR دعوت‌های متعددی را برای شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی مانند کره داشته است.
 اربابی‌نژاد در رابطه با روابط بین‌المللی کسب‌وکار خود گفت: «کسب‌وکار ما به علت استفاده از واقعیت‌افزوده و فعالیت در حوزه ورزش کودک به‌صورت همزمان توجه ویژه‌ای به خود جذب کرد. به همین علت درحال‌حاضر با کمیته‌ها و انجمن‌های زیادی همکاری می‌کند و همچنین از نمایشگاه‌های زیادی دعوت‌نامه داشته است.»
 اربابی‌نژاد در ادامه گفت: «ما‌ نمی‌خواهیم فعالیت خود را به ایران محدود کنیم و در نظر داریم در آینده به بازار کشورهای همسایه نفوذ کنیم و پس از این مرحله به بازار‌های جهانی وارد شویم. امیدوارم روزی برسد که رایان پژوهان مهر بتواند به کودکان سراسر دنیا کمک کند.»
تقابل سرمایه و درآمد
سرمایه‌گذاری اولیه برای کسب‌وکار‌های گوناگون، نقش یک سکوی پرش را بازی می‌کند. کارآفرینان می‌توانند با جذب سرمایه اولیه خود را چند مرحله جلوتر ببرند و مراحل را با سرعت و کیفیت بیشتری پیش ببرند.  رکسانا اربابی‌نژاد در رابطه با مباحث مالی گفت: «امروزه ما با چالش‌ها و مسائل گوناگونی روبه‌رو هستیم. از بحث فنی گرفته تا مباحث مربوط به بحث‌های ارتباطی و مواردی از این دست. کلید اکثر این چالش‌ها سرمایه‌گذاری است. کسب‌وکار ما امروزه به سطحی از پختگی رسیده است که بتواند درآمدزایی زیادی داشته باشد اما به علت عدم توانایی در بحث تبلیغات نتوانستیم به سطحی از درآمدزایی برسیم که آن را صرف گسترش خود کنیم.  امروزه تمام درآمد کسب‌وکار ما صرف هزینه‌های جاری آن می‌شود درصورتی‌که پتانسیل این را دارد تا درآمد‌های چندین‌برابری داشته باشد. ما نیاز داریم که از طرف ارگان‌های دولتی مورد حمایت قرار بگیریم تا بتوانیم بحث تبلیغات و هزینه‌های گسترش خود را پیش ببریم.»
برنامه‌های متنوع 
محدود کردن یک کسب‌وکار به یک محصول و یا یک حیطه، آن را از پویایی و زنده‌بودن دور می‌کند. بنابراین غالب شرکت‌ها در پی گسترش حیطه فعالیت خود هستند. رکسانا اربابی‌نژاد، مدیرعامل شرکت رایان پژوهان مهر گفت: «هرچند تا امروز با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بوده‌ایم اما امید خود را از دست نداده‌ایم و بازهم دست از تلاش و کوشش‌های خود برنمی‌داریم و از همین الان برای آینده برنامه‌های زیادی داریم که امیدواریم عملی شود.
 افزایش گستره سنی که در آن فعالیت می‌کنیم، ارائه خدمات متنوع‌ و بیشتر ازجمله برنامه‌هایی است که برای شرکت خود داریم. همچنین تصمیم داریم با کمک متخصصان ورزش‌های متفاوت حوزه‌های دیگر ورزشی را تحت پوشش خود قرار دهیم. خدا پشتیبان ما بوده و هست و حال خوش بچه‌ها و خانواده‌های آنها برای ادامه فعالیت به ما توان و انرژی‌می‌دهد.

امیرعلی حبیبی - نشان ایرانی برتر