در تدارک سریال «دوقلوها» هستیم

در تدارک سریال «دوقلوها» هستیم

علی فروتن را بیشتر به‌عنوان یکی از عموهای فیتیله‌ای می‌شناسیم. او همراه محمد مسلمی و حمید گلی، گروه فیتیله را تشکیل می‌دادند که سال‌ها برنامه‌هایشان مورد توجه بچه‌ها بود. وی اخیرا در گفت‌وگویی عنوان کرد: وقتی پای بچه ‌ها به میان می‌آید خط و مرز‌ها فرق می‌کند و دنیای کودکان با بزرگسالان تفاوت‌های زیادی دارد. به فرض مثال یک کودک اگر از یک شخص خوشش نیاید به سمت او نمی‌رود. این دقیقا نشان‌دهنده این است که مخاطب کودک به دنبال چیزی است که به دل او بنشیند. چه در تئاتر، چه در تلویزیون و چه در سینما وقتی قرار است اثری با محدودیت‌های فراوان تولید شود درواقع چیز خوبی از آب در نخواهد آمد.

فروتن با اشاره به این‌که دایره واژگان ادبیات کودکان محدود است افزود: دایره واژگان ادبیات کودک 400 تا 450 واژه است و نویسنده کار کودک وقتی با این محدودیت کاری خلق می‌کند از نظر من معجزه کرده است. به این دلیل که نمی‌تواند از همه کلمات و از همه استعاره‌ها استفاده کند چون کودکان متوجه نمی‌شوند و وقتی کسی با محدودیت واژه‌ها می‌تواند چیز خوبی خلق کند یک معجزه است. درحال‌حاضر کودکان ما کتاب کم می‌خوانند و بالطبع تلویزیون و نمایش هم کمتر می‌بینند. باید والدین برای فرزندان‌شان کتاب بخرند و آنها را به کتابخوانی عادت دهند و در پی آن کودکان مشتاق می‌شوند تا نمایش یا فیلم آن قصه را ببینند اما درحال‌حاضر چیزی که وجود دارد این است که کودکان ما آهنگ‌هایی با ادبیات چیپ مانند شعرهای فلان خواننده را حفظ هستند. باید گفت این خواننده موفق بوده است چون می‌داند از چه واژگان و ریتم و ضرباهنگی استفاده کند اما ما در شناخت کودکان موفق نبوده‌ایم.
بازیگر سریال «عکاسخانه» همچنین در گفت‌وگو با اصحاب رسانه یادآور شد: شبکه نمایش‌خانگی مانند یک امپراتوری است و درواقع دولتی جداگانه برای خود است. اگر یک کار تولیدی برایشان سود داشته باشد همکاری می‌کنند در غیر این صورت امکان ندارد بتوانید با آنها همکاری کنید. شبکه نمایش‌خانگی به‌دنبال محتوای خوب برای مخاطب نیست بلکه به‌دنبال درآمدزایی بالا برای خودشان هستند. من یک کار تولیدشده برای پلتفرم‌ها بردم اما به‌دلیل این‌که کار تولید شده بود و دیگر نمی‌توانستند در آن دخالتی کنند کار را جوری زمین زدند تا دیگر نتوان کاری کرد. از نظر من رقابتی بین پلتفرم‌ها وجود ندارد و درواقع با هم یکی هستند. اگر کاری در پلتفرم تایید نشود در دیگر پلتفرم‌ها هم تایید نخواهد شد و دیگر نمی‌توانی با اثر تولیدشده‌ات کاری انجام دهی چون اگر در فضای مجازی مانند اینستاگرام پخش شود می‌گویند صیانت است و اگر به شبکه‌های خارجی دهیم می‌گویند خیانت کرده‌ای و در دردسر‌های زیادی خواهید افتاد.
علی فروتن درخصوص فعالیت‌های اخیرش گفت: منتظریم سریال دوقلو‌ها شروع شود که اگر مشکلات مالی آن حل شود نهایتا تا آخر اردیبهشت‌ماه استارت می‌خورد. من و آقای گلی و برخی از بچه‌ها برای سال 1401 در تقویم کاری خود دو نمایش بزرگسال آماده می‌کنیم و یک نمایش کودک و یک کنسرت نمایش کودک که این کار‌ها را به‌تدریج جلو می‌بریم.