معلمان بی‌ادعا در «غوغای بی‌هیاهو»

معلمان بی‌ادعا در «غوغای بی‌هیاهو»

مستند «غوغای بی‌هیاهو» با تکیه بر روایاتی ساده و پرامید، تلاش می‌کند به مدرسه‌هایی در مناطق محروم سفر کند؛ مدارسی که با وجود مشکلات عدیده در روستا، حتی با تعداد کم دانش‌آموز، همچنان پابرجا بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این مجموعه مستند که هر قسمت از آن یک نام ویژه دارد، در پی دمیدن روحیه تلاش و کوشش به جامعه است و سعی دارد قابی باشد برای نشان دادن جایگاه معلم به عنوان فردی فداکار که نماد این غوغای بی‌هیاهوست و دانش‌آموزانی که با تمام سختی‌هایی که دارند به دنبال تحقق آمال و آرزوهای‌شان قدم برمی‌دارند. این مجموعه به تهیه‌کنندگی مهدی بابایی و کارگردانی حسین فاطمیان، شنبه تا سه‌شنبه از شبکه دو روانه آنتن می‌شود. با تهیه‌کننده این مستند درباره ویژگی‌های آن به صحبت نشستیم.

مهدی بابایی، تهیه‌کننده مجموعه مستند غوغای بی‌هیاهو درباره تولید این اثر به جام‌جم می‌گوید: ما در این مجموعه سعی کرده‌ایم روایتگر تلاش معلمان فداکاری باشیم که در سخت‌ترین شرایط برای تدریس می‌روند. آنها تلاش می‌کنند تا بتوانند دانش‌آموزان را به آرزوهای‌شان برسانند. شاید باورتان نشود اما برخی معلمان هر روز ساعت‌های طولانی کوهپیمایی می‌کنند تا خودشان را به دانش‌آموز یا دانش‌آموزان برسانند. حتی برخی روستاها که جمعیت کمی دارد، معلمان برای آموزش یک دانش‌آموز، این مسیر سخت را طی می‌کنند تا بتوانند گامی برای آموزش این سرزمین بردارند. 
«پیاوه تی»، معلمی از دل کردستان
وی با اشاره به این مستند که در قالب 26قسمت تهیه شده، ادامه می‌دهد: ما برای تهیه این مستند و نشان دادن فداکاری‌های معلمان این سرزمین به مناطق خاصی از کشور رفته‌ایم؛ مناطقی که بسیار هم صعب‌العبور بوده‌اند. ما علاوه بر روایت داستان این معلمان، فضاهای گردشگری این کشور را هم معرفی کردیم که در ایران چه مناطق بکری داریم. به عنوان مثال در اپیزود «پیاوه تی»، روایتگر زندگی معلمی در منطقه‌ای معروف در کردستان بودیم که برای رسیدن به یک دانش‌آموز هر روز مسیری را با ماشین طی می‌کرد. بعد در ادامه سوار قایق می‌شد. بعد با موتور و در پایان یک ساعت پیاده‌روی می‌کرد. در حالی که فقط او یک دانش‌آموز داشت اما برای همین دانش‌آموزش کلی تلاش می‌کرد.  
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که معلم‌های این مجموعه را چطور انتخاب کردید، توضیح می‌دهد: با آموزش و پرورش تعامل داشتیم، آنها از هر استان 30تا 40مورد را به ما معرفی کردند و ما از این میان به سراغ خاص‌ترین آدم‌ها رفتیم تا بتوانیم بخشی از تلاش‌های معلمان دلسوز را نشان بدهیم. همچنین ما در این مجموعه جغرافیا، آداب و رسوم، موسیقی این مناطق هم نشان دادیم برای مردم تماشای این اثر را دیدنی‌تر کنیم. هر قسمت از این مجموعه برای مخاطبان متفاوت از قسمت‌های قبلی است. در این اثر ما 26مدل پختن نان را هم نشان دادیم که چطور درست می‌شود. بازخوردها تا امروز نشان داده که این مستند مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.  بابایی تصریح می‌کند: البته تعداد این معلمان کم نیست که هر کدام سرگذشت عجیب و غریبی برای رسیدن به دانش‌آموزان دارند. 
در مجموع ما برای تحقیق و پژوهش این کار، زمان زیادی گذاشتیم، چون سوژه کار هم متفاوت و خاص بود. به عنوان نمونه، زندگی معلمی را به تصویر کشیدیم که برای رسیدن به مدرسه ساعت 5 صبح حرکت می‌کرد و تاریکی شب می‌رسید خانه  یا معلمی ارتفاعات زاگرس را به مدت شش ساعت راه می‌رفت تا به دانش‌آموزش برسد. ما هم همپای این معلم بودیم و این مسیر را تصویربرداری می‌کردیم. 
 بازتاب در جشنواره‌های بین‌المللی
وی عنوان می‌کند: این معلم‌ها سعی می‌کنند دانش‌آموزان را به آرزوهای‌شان برسانند اما فداکاری آنها میان مردم گمنام است و کسی آنها را نمی‌شناسد که چطور سعی می‌کنند بچه‌های این سرزمین را به آرزوهای تحصیلی‌شان برسانند. البته قبل از ساخت این مجموعه ما مستندی درباره یکی از معلم‌ها ساختیم و سوژه آن را حسین فاطیمانه داده بود. این مستند با نام ناجه ساخته شده و اتفاقا به جشنواره‌های بین‌المللی در کشورهای آمریکا و لندن هم ارسال و در یکی از جشنواره‌ها هم اکران شد.  این تهیه‌کننده با مثبت ارزیابی کردن این مستند میان مردم عنوان می‌کند: تا امروز بازخورد بسیار خوبی از مردم دریافت کردیم و برایشان جالب بود. پیام‌ها نشان می‌دهد سوژه مستند غوغای بی‌هیاهو را دوست دارند و با علاقه آن را دنبال می‌کنند. درضمن باید بگویم برای این مستند ما تحقیق و نگارش بسیاری انجام دادیم. بابایی در پاسخ به این سوال که آیا قصد ندارید هر قسمت از این مجموعه را در قالب یک مستند سینمایی تهیه و اکران کنید، می‌گوید: اتفاقا به این موضوع فکر کرده‌ایم و می‌خواهیم چنین کاری را انجام بدهیم. در مجموع ما برای ساخت این مستند با معلمان زیادی روبه‌رو شدیم که کارهای بسیار بزرگی انجام می‌دهند، کارهایی که شاید به فکر ما نرسد؛ مثلا معلمی بود که یک مدرسه را تبدیل به بهشت کرده بود که بچه‌ها حتی روزهای جمعه هم آنجا می‌رفتند و به آنها مهارت‌های زندگی را یاد می‌داد.
 
یک تجربه سخت
تهیه‌کننده مستند غوغای بی‌هیاهو درباره شرایط تولید می‌گوید: تولید این اثر بسیار سخت بود. برای ضبط یکی از قسمت‌ها، محل اسکان گروه به مدت پنج روز در یک اتاقی کنار رودخانه بود، آب و برق نداشتیم و فقط به واسطه انرژی خورشیدی می‌توانستیم باتری‌های دوربین مان را شارژ کنیم. همه این موارد، کار تولید را سخت می‌کرد اما وقتی مناطق بکر ایران، آداب و رسوم و... را می‌دیدیم خستگی‌ها در می‌رفت.

هدف از تولید این مستند؟ 
روایت تلاش معلمان  برای آموزش بچه‌ها  در مناطق محروم
چگونه معلمان انتخاب شدند؟ 
همکاری با آموزش و پرورش و انتخاب 26 معلم  از استان‌ها
در این مستند چه چیزی می‌بینیم؟ 
مناطق بکر گردشگری و آداب و رسوم

فاطمه عودباشی - دبیر  گروه رسانه