مصائب بانو

مصائب بانو

احتمالا شما هم دقت کرده‌اید که دوره قاجار زمان محبوبی فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان برای روایت قصه‌هایشان است و این موضوع در سال‌های اخیر بیش از پیش دیده می‌شود. در تلویزیون از سال‌ها پیش سریال‌هایی داشتیم که این دوره زمانی را به تصویر می‌کشیدند؛ سریال‌هایی مثل «امیرکبیر» راوی ماجرایی تاریخی بودند و سریال‌هایی هم مثل «پهلوانان نمی‌میرند»، قصه‌ای زاییده تخیل نویسنده را در آن دوره تعریف می‌کردند. 

یکی از سریال‌های روایت‌شده در این دوره از تاریخ ایران، «بانوی‌عمارت» به کارگردانی عزیزا... حمیدنژاد است که سال 97 روی آنتن شبکه سه سیما رفت. نویسنده این سریال احسان جوانمرد که این روزها «جیران» با قلم او در شبکه نمایش‌خانگی پخش می‌شود، در بانوی‌عمارت هم قصه‌ای عاشقانه را به نمایش درآورد که برای مخاطبان تازگی داشت. سریال در عهد ناصری می‌گذشت و ماجرای دلبستگی شاهزاده ارسلان‌میرزاقوانلوی قاجار به فخرالزمان شالچی را بیان می‌کرد که به ازدواج ختم می‌شود اما این آغازی بر خط اصلی قصه یعنی نمایش ماجراهای دست‌های پشت‌پرده سیاست و تلاش برای دستیابی به قدرت بود و در ادامه مخاطبان را با فراز و فرودهای زیادی در زندگی خصوصی و همچنین جایگاه اجتماعی شاهزاده 
مواجه می‌کرد. ضمن این‌که فیلمنامه در بخش‌هایی به ترور ناصرالدین‌شاه و دستگیری میرزارضا کرمانی اشاره داشت. قصه پر رمز و راز بانوی‌عمارت در نهایت شخصی را به‌عنوان عامل همه رخدادهای مشکوک و تلخ معرفی می‌کرد که مخاطبان در طول سریال با شخصیت او آشنایی داشتند. شخصیتی با بازی صالح میرزاآقایی که در اوج همدلی با شاهزاده ارسلان معرفی شده بود اما در نهایت عیان می‌شود پشت همه این ماجراهاست و گرگی است در لباس میش.  قصه معماگونه همراه با جذابیت‌های روایتی از دل تاریخ، با طراحی صحنه و لباس متناسب با این دوره تاریخی، مخاطبان را به خود جذب و همچنین چهره‌های تازه‌ای را به تلویزیون معرفی کرد. مریم مومن، بازیگر نقش فخرالزمان شالچی و همچنین حسام منظور، بازیگر شخصیت شاهزاده ارسلان، چهره‌هایی هستند که با این سریال بیشتر میان بینندگان تلویزیون شناخته شدند.
نوشین مجلسی - گروه رسانه