جهان اقتصاد

جهان اقتصاد

بازار اپل و سامسونگ در دست چین
سهم سازندگان چینی در بازار تلفن هوشمند روسیه، ماه می که تولیدکنندگانی نظیر اپل و سامسونگ، فروش در این کشور را متوقف کردند، جهش چشمگیری پیدا کرد.
اطلاعات شبکه موبایل ام‌تی‌اس نشان داد شرکت‌های چینی شیائومی، ریلمی (Realme) و آنر (Honor)، در ۴۲درصد از فروش تلفن هوشمند در روسیه در ماه می سال ۲۰۲۲ سهم داشتند که بالاتر از ۲۸درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بود.
سامسونگ، جایگاه برتر در بازار روسیه را از دست داد و سهمش از این بازار از ۲۸درصد در سال گذشته به ۱۴درصد افت کرد و سهم اپل از ۱۲ به ۹ درصد سقوط کرد.
در‌مجموع فروش تلفن هوشمند در روسیه تحت تاثیر تحریم‌های غربی و اختلالات زنجیره تامین که اقتصاد مصرف‌کننده این کشور را به‌شدت متاثر کرد، بر مبنای سال‌به‌سال ۲۶درصد کاهش یافت. اپل و سامسونگ فروش محصولات جدید در روسیه را پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین در اواخر فوریه، متوقف کردند و فروشندگان از موجودی قبلی محصولات این دو شرکت استفاده کردند./ راشاتودی

دروغ بایدن درباره اقتصاد آمریکا 
شبکه آمریکایی نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا، سخنان اخیر او درباره بالاترین میزان رشد اقتصادی این کشور را «ادعای دروغ» خواند.
رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از یک برنامه تلویزیونی، خطاب به مجری ادعا کرد: «ببین ما اینجا هستیم (وضعیت آمریکا در حال حاضر این چنین است): ما سریع‌ترین رشد اقتصادی را در جهان داریم، سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان، در جهان.»
شبکه سی‌ان‌ان که از نظر سیاسی مواضع نزدیک به حزب دموکرات آمریکا دارد، در گزارشی نوشت: ادعای بایدن دروغ است. آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به میزان 7/5درصد رشد کرد اما بیش از ۵۰ کشور دیگر در همین سال رشد بیشتری داشتند. بسیاری از آنها کشورهای کوچک یا در حال توسعه هستند اما برخی از آنها کشورهای بزرگ یا ثروتمند هستند. علاوه بر این، اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کوچک شد در حالی‌که کشورهای مختلف دیگر رشد را تجربه کردند. 
البته کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده در بقیه سال جاری، رشد خود را از سر بگیرد اما انتظار می‌رود اقتصاد تعداد قابل‌توجهی از دیگر کشورها با سرعت بیشتری رشد کند. این رسانه سراغ مقام‌های دولت بایدن رفته و از آنها درباره ادعای جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا پرس‌و‌‌جو کرده است. یک مقام کاخ سفید در توجیه اظهارات خلاف واقع بایدن به گفتن این اظهارات بسنده کرد: «رشد 7.5درصدی تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، سریع‌ترین رشد برای این کشور از سال ۱۹۸۴ بوده است.» / رویترز

رشد 10.3درصدی ثروت جهان با وجود کرونا
یک مؤسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد با وجود همه‌گیری کرونا و به لطف رونق بازارهای سهام، کل ثروت جهان در سال گذشته با 10.3درصد افزایش به ۴۷۳تریلیون دلار رسید. این مطالعه که توسط گروه مشاوره بوستون انجام شد نشان داد که رشد کل ثروت جهان در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین رشد در ۱۰سال گذشته را دارا بوده است. 
بر اساس این گزارش تعداد افراد ثروتمندی که دارایی آنها کمتر از ۱۰۰میلیون دلار نیست، نزدیک به ۳۰۰نفر افزایش یافت و ایالات متحده با 25.8هزار ثروتمند بیشترین تعداد افراد ثروتمند را به خود اختصاص داد و پس از آن چین با ۸۵۰۰ نفر ثروتمند و آلمان در رتبه سوم قرار گرفت. همچنین ارزش دارایی‌های فیزیکی شامل املاک، آثار هنری و طلا طی سال گذشته با ۱۱ درصد افزایش به ۱۳ تریلیون دلار رسیده است. 
به رغم پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین، گروه مشاوره بوستون انتظار دارد که رشد ثروت در جهان ادامه یابد، به ویژه در آسیا رشد قوی انتظار می‌رود. اگر جنگ روسیه در اوکراین در سال جاری به پایان برسد، انتظار می‌رود که ثروت جهانی تا سال ۲۰۲۶ سالانه 5.3درصد رشد کند.  این امر پس از آن صورت گرفت که آمریکا در صدر فهرست «حساس‌ترین» کشورهای جهان برای فرار مالیاتی قرار گرفت و «بدترین امتیاز ثبت‌شده تاکنون» را در شاخص عدم اطمینان مالی که اخیرا توسط سازمان غیردولتی بریتانیا منتشر شد، کسب کرد. / مهر