جهان اقتصاد

جهان اقتصاد

نفتکش ایران آزاد شد
سازمان بنادر و دریانوردی طی بیانیه‌ای از رفع توقیف کشتی باری ایرانی توسط دولت یونان خبر داد. بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی به‌شرح زیر است:
با اقدام سریع و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران و پیگیری ارگان‌های ذی‌ربط و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی، علی‌رغم حکم آمریکایی‌ها مبنی بر نگهداری کشتی و توقیف کالا به‌نفع این کشور و موافقتنامه معاضدت حقوقی بین آمریکا و یونان، در نهایت حکم بازگرداندن بار به صاحب آن صادر شد و دولت یونان دستور مربوط را صادر کرد و اکنون شاهد رفع توقیف کشتی و بازگرداندن بار به صاحب آن هستیم.
دولت یونان چندی پیش از حرکت یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در سواحل این کشور جلوگیری کرد و بار آن با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد. درحالی که این کشتی به‌‌منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده بود./ ایسنا

سقوط 1.4تریلیون دلاری
براساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ 500 ثروتمند برتر جهان در سال جاری میلادی مجموعا 1.4تریلیون دلار از جمله 206 میلیارد دلار را فقط در روز دوشنبه از دست داده‌اند، چرا که بازارهای مالی جهانی تحت فشار نرخ‌های بهره بالاتر و اضطراب ناشی از نرخ تورم در حال انقباض هستند.
بر اساس این داده‌ها، تعداد ثروتمندان مناطق آسیا و اقیانوسیه تنها 4.2درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد پس از یک دهه پیشتازی در زمینه رشد ثروتمندان، اکنون پشت سر اروپا و بسیار عقب‌تر از آمریکای شمالی حرکت می‌کند.
علت این امر تا حدودی فشار چین علیه شرکت‌های فناوری و انقباض بازار دارایی بوده است اما این موضوع همچنین منعکس‌کننده دستاوردهای خوب بازار سهام ایالات متحده بود که به تورم همه چیز از ارزهای دیجیتال گرفته تا ارزش دارایی‌ها کمک کرد.
این وضعیت اکنون به سرعت در حال تغییر است، چرا که تورم به سمت بالا در حرکت است و نگرانی‌هایی را در مورد افزایش شدید نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو ایالات متحده ایجاد کرده است./ تسنیم

کاهش ۱۰درصدی هدررفت گاز 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز مایع در هفت ماه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ خبر داد و اعلام کرد صادرات این محصول افزایش یافته است.
 مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: با وجود ارزش ذاتی بسیار بالای این محصول، متأسفانه در سال‌های گذشته بخشی از گازمایع در پالایشگاه‌های گازی همراه گاز طبیعی به شبکه سراسری گاز تزریق و سوزانده می‌شد که پس از استقرار دولت سیزدهم، وزارت نفت یکی از اولویت‌های اساسی خود را جلوگیری از هدررفت ترکیبات ارزشمند از جمله گازمایع قرار داد.
معاون وزیر نفت در امور گاز تأکید کرد: با اقدام‌های اساسی و زیرساختی از جمله راه‌اندازی بندر صادراتی سیراف پارس، برای تکمیل واحدهای باقیمانده در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و راه‌اندازی واحدهای جمع‌آوری بخارات گازی در پالایشگاه‌های منطقه یک پارس جنوبی و بازاریابی فعالانه برای صادرات گازمایع تولیدی، اکنون هدررفت گاز مایع به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است، به نحوی که با وجود افزایش ۱۵درصدی تولید در هفت ماه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، مقدار گازمایع سوزانده‌شده در این مدت به ۱۰درصد کاهش یافت.
به گفته چگنی، در اثر این اقدام‌ها مقدار گازمایع صادراتی در هفت ماه پایانی سال ۱۴۰۰ به ۲۶۰۸هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵درصد افزایش یافته است./ فارس