مسلمانان در برابر «والت دیزنی» ایستادند

مسلمانان در برابر «والت دیزنی» ایستادند

14 کشور اسلامی نمایش عمومی «لایتیر» تازه‌ترین انیمیشن کامپیوتری کمپانی والت دیزنی را در سینماهای خود ممنوع کردند. دلیل ممنوعیت فیلم در این کشورها نامناسب بودن داستان و منافات آن با فرهنگ و قوانین اسلامی اعلام شده‌است. در کنار کشورهای عربی منطقه همچون لبنان، مصر، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی، نام کشورهای اسلامی آسیای دور همچون مالزی، اندونزی و نپال هم در این فهرست دیده می‌شود. این در حالی است که مسلمانان هند هم از دولت مرکزی خواسته‌اند نمایش عمومی لایتیر را در این کشور که بیش از صد میلیون مسلمان دارد ممنوع اعلام کند.

مخالفان این کمدی اکشن ماجراجویانه که اسپین‌آفی بر مجموعه پرفروش «داستان اسباب‌بازی» به‌حساب می‌آید، می‌گویند در داستان فیلم شخصیتی همجنس‌گرا وجود دارد که این موضوع اعتبار فیلم و داستان آن را به‌شدت زیر علامت سؤال می‌برد. ظاهرا قبل از این به مدیران کمپانی والت دیزنی هشدار داده شده بود که این شخصیت را از داستان حذف یا برایش یک هویت منطقی و قابل‌قبول تعریف کنند.
 توهین به اسلام 
مسؤولان اماراتی در توضیح توقیف لایتیر در این کشور به این نکته اشاره کرده‌اند که فیلم‌های خارجی برای نمایش عمومی در این کشور باید استاندارهای اسلامی و اخلاقی را کاملا رعایت کنند. مشابه چنین استنتاجی از سوی بقیه کشورهای توقیف‌کننده لایتیر هم شنیده می‌شود. رسانه‌های کشورهای اسلامی از این انیمیشن به‌عنوان فیلمی اسم می‌برند که به اسلام و مسلمانان توهین آشکار کرده است. همه اینها در حالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر توقیف لایتیر در کشور چین هم به گوش می‌رسد. این کشور که هم‌اکنون بزرگ‌ترین کشور در زمینه تولید و نمایش محصولات سینمایی شناخته می‌شود و پرقدرت‌ترین جدول گیشه نمایش را در اختیار دارد، مدتی قبل به مدیران والت دیزنی هشدار داد که داستان فیلم‌هایشان باید رعایت اخلاق عمومی جامعه و باورهای آنان را در نظر بگیرند و در غیر این صورت، امکان اکران عمومی محصولات‌شان در سینماهای چین وجود ندارد. تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند تناسب نداشتن داستان فیلم‌های سینمایی با فرهنگ حاکم بر کشورهای اسلامی و چین، به معنی محرومیت شدید سازندگان آنها از یک فروش خوب و بالا در جدول گیشه بین‌المللی است و خسارات جبران‌ناپذیری به موقعیت مالی آنها می‌زند. لایتیر درباره شخصیت باز فضانورد مجموعه داستان اسباب‌بازی در دورانی قبل از شروع داستان قسمت اول آن است. این شخصیت با صدای کریس ایوانز، همراه دوستانش راهی سیاره‌ای دوردست می‌شوند تا با تعدادی هیولا مبارزه کنند و در راه بازگشت به زمین با دردسرهایی روبه‌رو می‌شوند. لایتیر هنوز در آمریکای شمالی اکران نشده است./ ورایتی

کیکاووس زیاری -  گروه فرهنگ و هنر