دستمان برای استخدام مربی خارجی بسته است

شادی پریدر:

دستمان برای استخدام مربی خارجی بسته است

انتصاب شادی پریدر، استاد بزرگ شطرنج به عنوان سرمربی تیم‌ملی بانوان ایران از خبرهای خوب چند روز اخیر ورزش کشور بود. پریدر در حالی این مسؤولیت مهم را پذیرفته که همزمان نایب رئیسی فدراسیون شطرنج را هم به عهده دارد. اولین آزمون پیش روی این پیشکسوت جوان شطرنج، رقابت‌های المپیاد جهانی است که مرداد ماه در هند برگزار می‌شود. دقایقی با شادی همکلام شدیم تا از برنامه‌های تیمش صحبت کند.

از اوضاع و احوال تیم‌ملی شطرنج زنان بگویید. به نظر می‌رسد مسابقات مهمی پیش رو دارید.
بله همین طور است. اول مرداد باید در المپیاد جهانی چنای هند حاضر شویم. از ایران هم تیم‌ملی مردان و هم زنان در این مسابقات شرکت خواهند کرد. رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی در هر دو بخش در جریان است. مبینا علی‌نسب، میترا اصغرزاده، انوشا مهدیان و سحر معصومی نفراتی هستند که حضور آنها در این مسابقات مشخص شده است. یک مسابقه انتخابی هم بین آناهیتا زاهدی‌فر و پرنیان قمی برگزار می‌شود و برنده این بازی نیز به ترکیب تیم اضافه خواهد شد.
سارا خادم‌الشریعه هم که غایب بزرگ تیم‌ملی شطرنج زنان در المپیاد جهانی است.
بله. سارا به دلیل این که مادر شده فعلا شرایط حضور در مسابقات را ندارد. امیدواریم در این بازه زمانی تا سال آینده سارا دوباره به ترکیب تیم‌ملی اضافه شود. به هر حال باید واقع‌بین باشیم، چون سطح سارا خادم‌الشریعه با بقیه بازیکنان اختلاف زیادی دارد و ستاره شطرنج زنان ایران است.
فدراسیون شطرنج برای خادم‌الشریعه برنامه‌ای دارد که از دور او را حمایت کند تا خیلی هم از تمرین و مسابقه دور نباشد؟
سارا در سطحی است که حتما باید با مربی خارجی تمرین کند. از طرفی فدراسیون شطرنج هم در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی و بدهی سنگینی که روی دستش مانده، نمی‌تواند برای او مربی بگیرد. اما سارا خودش حواسش جمع است و خبر دارم که در این ایام هم با مربی خارجی تمریناتش را به صورت شخصی ادامه می‌دهد.
دلیل کندی سرعت کسب درجه استاد بزرگی در شطرنج زنان ایران نسبت به مردان چیست؟
اصلی‌ترین دلیل که باعث می‌شود یک شطرنج‌باز به استاد بزرگی برسد، حضور پیوسته او در رقابت‌های بین‌المللی است که بچه‌های ایرانی در مقایسه با سایر رقبا از این امکان کمتر برخوردار هستند. به هر حال در اروپا مسافت‌ها کوتاه و کشورها به هم نزدیک هستند. شرایط برای اروپایی‌ها بسیار مهیا‌تر است تا در مسابقات مختلف شرکت کنند. شطرنج‌بازان ایرانی در این وضعیت باید هزینه زیادی صرف کنند. دلیل مهم دیگر این که در ایران جمعیت شطرنج زنان نسبت به مردان کمتر است. به خصوص این که تعداد زنان بعد از دوره تاهل ریزش پیدا می‌کند. یک سری فرهنگ‌های خاص هم هست که در رفت و آمد آنها اثر می‌گذارد. در حال حاضر ما مبینا علی‌نسب را داریم که دو نرم از استاد بزرگی‌اش را گرفته و تنها یک نرم دیگر را باید بگیرد تا استاد بزرگ شود. متاسفانه در این دو سال اخیر کرونا بسیاری از مسابقات را لغو کرد. خود ما شش جام بین‌المللی خزر، ابن‌سینا، خمین، پایتخت، فردوسی و دهه فجر را داشتیم که همه کنسل شد. با این حال فدراسیون جهانی شطرنج، امسال را سال شطرنج زنان نامگذاری کرده و می‌خواهد حمایت‌های ویژه‌ای از آنان داشته باشد.
در حال حاضر چند استاد بزرگ زن در ایران داریم؟
خودم، سارا خادم‌الشریعه و آتوسا پورکاشیان.
از بدهی سنگین مسابقات قهرمانی جهان زنان تهران چه خبر؟ پنج سال از این میزبانی پرحاشیه می‌گذرد اما هنوز ایران به فدراسیون جهانی بدهکار است.
بله متاسفانه همین طور است. فدراسیون قبلی که مسؤولیت میزبانی این رقابت‌ها را به عهده داشت، با 120هزار یورو بدهی، مجموعه را تحویل داد. در حال حاضر رئیس جدید 60 هزار یورو از این مبلغ را پرداخت کرده و مابقی آن هنوز به جاست. این بدهی واقعا دست فدراسیون را بسته و رئیس جدید ملزم به پرداخت آن است. ما تمام تلاشمان این است که برای تیم‌های ملی مربی خارجی بیاوریم اما با شرایط موجود واقعا دستمان بسته است. بودجه ناچیزی هم که وزارتخانه پرداخت شده صرف این امورات شده. هزینه هر اعزام حدود 600میلیون می‌شود.
فکر نمی‌کنید جنجال این بدهی سنگین، وجهه شطرنج ایران را در سطح بین‌المللی خراب کرد؟
نه این طور نباید بگوییم. ما باید آن طرف قضیه را هم ببینیم. به هر حال میزبانی این مسابقات بزرگ بازتاب بین‌المللی زیادی داشت. 60نفر از برترین شطرنج‌بازان خوب زن دنیا به ایران آمدند. آنها آمدند و با یک فرهنگ جدید در کشور ما آشنا شدند و فهمیدند اینجا امن است.اما می‌توانیم بگوییم که بهتر بود به جای میزبانی بزرگسالان جهان‌، میزبانی مسابقات بهتری مثل نوجوانان آسیا گرفته می‌شد تا متحمل میزبانی سنگین 600 هزار دلاری نمی‌شدیم. ایران در رده‌بندی جهانی چهارمین کشوری است که آمار بالایی در خصوص فعالیت شطرنجبازان جوان دارد. ما در جهانی بزرگسالان می‌توانستیم فقط سه شطرنج‌باز را شرکت دهیم این در حالی است که در نوجوانان آسیا می‌توانستیم چند برابر شرکت‌کننده داشته باشیم. ما باید مسابقاتی را میزبانی کنیم که هم برایمان درآمد داشته باشد و هم به لحاظ فنی از آن نفع ببریم. مگر این‌که یک اسپانسر قوی داشته باشیم و پشتمان به آن گرم باشد. نصف بودجه پارسال ما صرف بدهی به فیده شده است.ما در حال حاضر از خیلی کارها عقب هستیم چون به خاطر این بدهی در تنگنا هستیم.
رئیس جدید فدراسیون با وعده جذب اسپانسر به این فدراسیون آمد اما هنوز نتوانسته پولی تزریق کند؟
نه این طور نیست ایشان تلاش زیادی کردند اما در میانه راه برخی کارشکنی‌ها مانع شد اما در حال‌حاضر تلاش‌هایی در جریان است که از حامیان مالی دیگر کمک گرفته شود.

سارا گودرزی - گروه ورزش