جمهوریخواهان در مسیر عملیاتی کردن تهدید جدایی تگزاس

جمهوریخواهان در مسیر عملیاتی کردن تهدید جدایی تگزاس

چند ماه پس از آن‌که سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس در اظهاراتی تهدید کرده بود در صورت گسترش نفوذ دموکرات‌ها در نهادهای آمریکایی، از جدایی ایالت تگزاس از این کشور حمایت می‌کند، اکنون وبگاه اقتصادی بیزینس اینسایدر گزارش داده حزب جمهوریخواه ایالت تگزاس با آماده‌سازی یک سند خواهان برگزاری همه‌پرسی به منظور جدا شدن این ایالت از دولت فدرال ایالات متحده شده است.

جدایی تگزاس از آمریکا، موضوعی است که سابقه چند ساله دارد و در ادبیات رسانه‌های آمریکایی از آن به پدیده تگزیت یاد می‌شود. در تابستان سال گذشته نیز «جنبش ملی‌گرای تگزاس» کارزاری راه انداخت که هدف آن درخواست برگزاری یک همه‌پرسی با موضوع جدایی تگزاس از آمریکا بود که البته هنوز محقق نشده است.
از تگزاس به عنوان آشیانه جمهوریخواهان یاد می‌شود اما میل استقلال‌طلبی در این ایالت حتی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز وجود داشت. این میل پس از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ و قدرت گرفتن دموکرات‌ها به اوج خود رسیده است و آبان سال قبل و تنها چند ماه پس از ورود بایدن به کاخ سفید بود که تد‌ کروز، سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس در اظهاراتی تهدیدآمیز به‌صورت مشروط از جدایی این ایالت از آمریکا حمایت کرد.
کروز در سخنرانی‌ای که در آن مقطع در دانشگاه تگزاس داشت در پاسخ به سوالی درباره احتمال جدایی این ایالت از آمریکا گفت: من در حال حاضر آماده جدا شدن از آمریکا نیستم اما اگر دموکرات‌ها این کشور را تخریب کنند، اگر دیوان عالی را از قضات موردنظر خودشان پر کنند، اگر انتخابات را فدرال و تخلفات انتخاباتی را به‌شدت گسترده کنند، ممکن است به جایی برسیم که جدایی غیرقابل اجتناب باشد. هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم ولی اگر به آن نقطه برسیم، سازمان ناسا را [برای خودمان در ایالت تگزاس] برمی‌داریم، ارتش را در اختیار خودمان می‌گیریم و نفت را برمی‌داریم.
اکنون با توجه به گزارش‌هایی که منتشر شده به نظر می‌رسد شرایط به آن شرایط غیرقابل اجتناب رسیده و حزب جمهوریخواه تگزاس در تلاش برای برگزاری همه‌پرسی جدایی است.
بر اساس این گزارش، جمهوریخواهان در سند خود خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره جدایی تگزاس در سال 2023 شدند تا ساکنان این ایالت تعیین کنند آیا تگزاس باید وضعیت خود را به‌عنوان یک کشور مستقل دوباره تایید کند.
بیزنس اینسایدر در حزب جمهوریخواه ایالتی، قصد خود را اعمال فشار به‌منظور پیشبرد چنین همه‌پرسی در سندی از کمیته پلتفرم‌ها و قطعنامه‌های خود بیان و در آن خواسته‌اش را مبنی بر برگزاری رأی‌گیری در مورد این موضوع مشخص کرد.
حزب جمهوریخواه در این سند تاکید کرده دولت فدرال به‌حق این ایالت برای خودمختاری، خدشه وارد کرده است. طبق این سند، حزب جمهوریخواه تگزاس پیشنهاد کرده است هر قانونی که از سوی فدرال اجباری شده و حقوق تگزاس را نقض می‌کند، باید نادیده گرفته، مخالفت، رد و لغو شود.در متن این سند نوشته شده است: تگزاس، حق جدایی از ایالات متحده را برای خود حفظ می‌کند و مجلس تگزاس باید برای تصویب یک همه‌پرسی مطابق با این هدف فراخوانده شود.
بر اساس این گزارش، در این سند، حزب جمهوریخواه تگزاس همچنین از قانون‌گذاران ایالتی خواسته به مردم تگزاس اجازه رأی‌گیری بدهند تا تعیین کنند آیا ایالت تگزاس باید وضعیت خود را به‌عنوان یک کشور مستقل مجدد  حفظ کند یا خیر؟
حزب جمهوریخواه تگزاس علاوه بر درخواست برای جدایی، همچنین از قانون‌گذاران ایالتی خواست به ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ایالات متحده رسیدگی کنند.

حسین یاری - گروه بین‌الملل