عاشقانه‌ای در بستر صدای موج دریا

عاشقانه‌ای در بستر صدای موج دریا

افکت امواج دریا و صدای مرغان دریایی؛ نام سعید پورصمیمی، ایرج راد، ثریا قاسمی، پری امیرحمزه، آزیتا لاچینی، حبیب دهقان‌نسب، محسن ذهتاب و جمشید لایق در مجموعه «در پناه تو» بر تصویری از ساحلی آرام و شمایی از لعیا زنگنه در نقش مریم افشار که پشت به تصویر ایستاده است، دیده می‌شود. 

سریالی که بیش از ربع قرن است نام کارگردانش؛ زنده‌یاد حمید لبخنده، نویسنده‌اش؛ علیرضا طالب‌زاده، آهنگسازش؛ حمیدرضا رضایی و بازیگران آن زمان بسیار جوانش؛ لعیا زنگنه، زنده‌یاد حسن جوهرچی، پارسا پیروزفر، رامین پرچمی و... را زنده نگه داشته است. نگاهی اجمالی به صفحه شخصی لبخنده (۲۵تیر ۱۳۳۰ - ۱۸دی ۱۴۰۰) در فضای مجازی، آن زمان که در قید حیات بود هم جز این، حکایت نمی‌کرد و خبر از دلبستگی سازندگانش، همچون دلبستگی مخاطبان 
به این اثر می‌داد. در پناه تو که در خلاصه داستانش چنین آمده بود: «مریم افشار، دانشجوی رشته هنر، دختری خانواده‌دار است و پدر و مادر خوبی دارد. همه‌چیز در خانواده مریم آن‌قدر خوب و به‌جاست که مریم لازم نمی‌بیند هیچ‌کدام از نیازهایش را در بیرون از خانه تأمین کند اما همه‌چیز دست به دست هم می‌دهند تا...» اولین‌بار سال ۱۳۷۴ از شبکه دو پخش شد و در زمره مجموعه‌هایی قرار گرفت که هنگام پخش، خیابان‌ها را خالی از جمعیت می‌کرد. داستان متفاوت سریال در آن مقطع زمانی و پرداختن به موضوعی عاشقانه، در کنار بهره گرفتن از بازیگران جوان و ناشناسی که به‌سرعت بین مردم محبوب شدند، باعث شد تا سریال زنده‌یاد حمید لبخنده، نقطه‌عطفی برای تلویزیون دهه ۷۰ تلقی شود و در یادها بماند. 
هرچند او بعدها سریال‌های دیگری هم از‌جمله «در قلب من»، «با من بمان»، «کارآگاهان» و... را ساخت اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از آنها نتوانستند موفقیتی را که «در پناه تو» در بین بینندگان تلویزیون به‌دست آورد تکرار کنند.اگر بپذیریم چنانچه گفته می‌شود کارکرد تیتراژ برای فیلم چیزی شبیه به جلد برای کتاب است و طراح تلاش می‌کند طی آن با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی، مخاطبان اثر را در جریان موضوع قرار دهد؛ اثری هنری که گاه بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاه سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از اثر دور می‌کند، موسیقی متن و تیتراژ سریال «در پناه تو» به آهنگسازی حمیدرضا رضایی در دسته اول قرار می‌گیرد؛ اثری که هنوز هم با شنیدنش خاطرات بسیار برانگیخته می‌شود.

نرگس کیانی -  گروه رسانه