بریکس میوه دیپلماسی اقتصادی

بریکس میوه دیپلماسی اقتصادی

تحریم‌های بین‌المللی با توجه به دپیلماسی فعال سیاسی ادامه‌دار نخواهد بود و از سوی دیگر، این تحریم‌ها نباید باعث انفعال ایران برای حضور در پیمان‌های چندجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. هر درخواستی برای حضور ایران در پیمان اقتصادی می‌تواند فرصت مناسبی برای حضور پررنگ اقتصاد ایران در جریان تجارت جهانی باشد. خوشبختانه در این دوره، شاهد دیپلماسی پویای اقتصادی هستیم و آگاهی بیشتری نسبت به اهمیت حضور در این پیمان‌های منطقه‌ای شکل گرفته و اعتماد به نفس ایران برای حضور در این پیمان‌های چندجانبه و بین‌المللی تقویت شده است؛ امری که در دوره‌های گذشته کمتر به آن توجه شده است.

پیوستن ایران به سازمان کنفرانس شانگهای و افزایش تعاملات با کشورهای حوزه اوراسیا و هر سازمان دیگری دستاوردهای مثبتی برای اقتصاد ایران خواهد داشت اما عضویت در گروه بریکس به دلیل حضور پنج اقتصاد نوظهور برای آینده ایران از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. با توجه به ریاست دوره یکساله چین، ایران برای حضور در این گروه تقاضای خود را ارائه کرده که با استقبال چین مواجه شده است.
با توجه به نقش ویژه شرق آسیا در آینده اقتصاد جهان، حضور چین، روسیه، آفریقای جنوبی، هند و برزیل بازار وسیعی در این گروه شکل گرفته که می‌تواند با موقعیت ممتاز جغرافیای ایران، دستاوردهای مثبتی برای اقتصاد کشورهای عضو داشته باشد. 
حضور چین با سهم 18درصدی از اقتصاد جهان درکنار نقش‌آفرینی روسیه در منطقه اوراسیا، رشد آفریقای جنوبی در قاره آفریقا، نقش برزیل در آمریکای جنوبی با حضور هند به عنوان اقتصادی با رشد مثبت می‌تواند گروه بریکس را در قامت رقیب جدی برای پیمان گروه 7 معرفی کند.
از سوی دیگر، کشورهای عضو بریکس ۴۲درصد جمعیت، ۳۰درصد سرزمین‌ها، ۲۶درصد تولید ناخالص داخلی و ۲۰درصد تجارت کالایی جهان را در اختیار دارند. با توجه به تلاش بریکس برای افزایش تعداد اعضا، پیگیری عضویت ایران در این نهاد را می‌توان به‌عنوان یکی از اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی ایران برشمرد. نفوذ ژئواکونومیک فزاینده چین در حیاط‌خلوت آمریکا نیز نکته قابل تاملی است. داده‌های تجاری سازمان ملل در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد به استثنای مکزیک، شریک تجاری اصلی ایالات‌متحده، چین در آمریکای لاتین از ایالات‌متحده پیشی گرفته و سال گذشته این شکاف را افزایش داده است.
کاسته شدن سلطه اقتصاد غرب بر جهان و تاکید بزرگان علم اقتصاد مبنی برگذار اقتصادی غرب به شرق، اهمیت این گروه را دو چندان کرده، به طوری که با وجود اختلافات سیاسی میان چین و هند، این دو کشور بدون توجه به مشکلات موجود به عضویت یک گروه اقتصادی واحد درآمده‌اند.

مجیدرضا حریری - رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین