گوش ندهید، تعطیل می‌کنیم!

نامه عجیب مرغداران به معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش قیمت مرغ

گوش ندهید، تعطیل می‌کنیم!

در حالی گمرک از فرآیند ترخیص نهاده‌های دامی خبر می‌دهد که مرغداران می‌گویند: چهار ماه است که نهاده‌ای ندیده‌ایم! کار به جایی رسیده که مرغداران به معاون‌اول رئیس‌جمهور نامه نوشته و گلایه کرده‌اند که جوجه‌های‌شان را ریخته‌اند و کلی هزینه روی دست‌شان مانده است؛ حتی مجبور شده‌اند که مرغ‌های‌شان را زیر قیمت بفروشند.

شکواییه پس از این رسانه‌ای شد که «سازمان بازرسی کل کشور» و در راس آن «قوه قضاییه» دستی که در قالب «کوتاژهای صوری» برای فروش نهاده در سامانه «بازارگاه» بارگذاری شده بود را رو کردند و توپ را به زمین سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی انداختند.
گرچه رئیس‌جمهور با دستوری، زمینه برکناری رئیس این سازمان را فراهم کرد و قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی هم صدور کوتاژهای تقلبی را رد و اعلام کرد که هر کوتاژی که روی بازارگاه قرار گرفته باشد، اصل است و «به دلیل کندی سیستم حمل و نقل در بنادر شمالی» نهاده‌ها دیر به کشور وارد شده‌اند اما قوه قضاییه بر روی وقوع تخلفی که گفته می‌شود به 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد، اصرار دارد.
 گزارش گمرک از تخصیص ارز 
حالا گمرک در گزارشی اعلام کرده 4.5میلیارد دلار کالای اساسی ترخیص و وارد کشور شده که عمده آنها چون با ارز 4200 تومانی تامین شده بودند در حال ترخیص هستند. در این گزارش به 25 قلم کالای اساسی شامل کنجاله سویا، ذرت، جو و... اشاره شده است. بر این اساس کنجاله سویا با ۲۷۷هزار تن به ارزش ۱۶۱میلیون دلار و جو با 255.5هزار تن به ارزش بیش از 94.1میلیون دلار به همراه ذرت از نهاده‌های دامی هستند که در سه ماه اول امسال وارد شده‌اند.
به نظر می‌رسد گزارش گمرک پاسخی به انتقادهای مرغداران در مورد تخصیص ندادن ارز 4200 تومانی برای ترخیص باشد؛ چه این‌که به گفته مرغداران، شرکت‌هایی که باید به نمایندگی از سازمان تعاون روستایی نهاده‌ها را تامین می‌کردند، بهانه گرفته‌‌اند که ارزی برای ترخیص دریافت نکرده‌اند. حالا مرغداران که از شدت ناراحتی پای معاون‌اول و نه وزیر جهاد کشاورزی را به میان کشیده‌اند، خواسته‌هایی دارند که به نظر می‌رسد برای حل مشکل نبود نهاده باشد تا رفع ابهامی که به اختلاف دولت و قوه قضاییه بر سر این پرونده انجامیده است.
مرغداران می‌گویند حالا که «آریو تجارت سهیل، سریر تجارت، صبا پیشرو و… » چنین بهانه‌ای آورده‌اند، دولت ارز 4200 تومانی آنها را تامین کند تا ترخیص تعیین تکلیف شود و نهاده‌هایی که به‌واسطه بازارگاه طلب کرده‌اند را دریافت کنند. بعد هم از مخبر خواسته‌اند که «دستور بارگیری فوری» را صادر کند. این خواسته‌ها با یک هشدار هم تکمیل شده است؛ با این مضمون که اگر برای برطرف کردن این موارد اقدام نکنید از تولید خارج می‌شویم!مرغداران هر خواسته‌ای که داشته باشند، حتما این مورد را هم اضافه می‌کنند. اینجا هم دریغ نکرده‌اند؛ گفته‌اند که قیمت 41هزار تومان برای مرغ زنده نمی‌صرفد و به قول آنها فاقد «مبانی استدلالی و کارشناسی» است. به همین دلیل خواسته‌اند که دولت 8000تومان دیگر روی این قیمت بگذارد تا مرغ زنده در آستانه 50هزار تومان قیمت بخورد. از شواهد و قرائن برمی‌آید که در نهایت دولت به این پرونده ورود می‌کند و به احتمال فراوان نهاده‌های غیب‌شده، به جوجه‌مرغ‌ها می‌رسد.
این وضعیت ایجاب می‌کند که اقلام وارداتی در مسیر تخصیص ارز (از این پس ارز نیمایی) با هدایت بهتری مواجه شوند.