ریزش دیوار  ورزشگاه، جان زن میانسال را گرفت

ریزش دیوار ورزشگاه، جان زن میانسال را گرفت

این بار نوبت رهنان اصفهان بود که در کانون اخبار حوادث‌ قرارگیرد. حادثه، حوالی ساعت 17 و 30 دقیقه روز شنبه 18تیرماه، در حالی رخ داد که جمعیت زیادی از اهالی رهنان مشغول برگزاری مراسم روز عرفه بودند که ناگهان نمای ساختمان ‌کانون فرهنگی اندیشه رهنان‌ که درست روبه‌روی محل برگزاری مراسم بود، ریزش‌کرد و در اثر آن، تعدادی مصدوم شدند. یکی از مصدومان‌که زنی 60 ساله بود، فوت شد و حال یک نفر نیز وخیم‌ گزارش شده است.

روز شنبه قرار بود مراسم روز عرفه برگزار شود و خبر برگزاری آن به اهالی رهنان اطلاع‌رسانی شده بود. بسیاری از مردم و حتی اهالی شهرهای اطراف برای خواندن دعا خودشان را به‌ گلزار شهدای رهنان رساندند، بی‌خبر از این‌که حادثه‌ای در انتظار آنان است. یکی از شرکت‌کنندگان این مراسم، زن 60ساله‌ای به نام بتول سلمانی بود که به‌ گفته دامادش در تمام مراسم‌های مذهبی شرکت می‌کرد. 
 اورژانس دیر آمد
سهرابی به جام‌جم‌ گفت: «مادر خانمم روز حادثه همراه دو دخترش به این مراسم رفته بود. چون جمعیت مراسم، 10 برابر جمعیت نماز جمعه بود، مادر خانمم‌ برای این‌که گرفتار حجم جمعیت نشود، زودتر از بقیه بلند شد، اما به محض عبور از زیر دیوار، ناگهان دیوار روی او و چند نفر خراب شد. چون جمعیت زیاد بود، دخترها مادرشان را گم کردند و تازه بعد از حادثه فهمیدند زن حادثه‌دیده مادرشان است. تمام پیکر او زیرآوار بود به جز چند سانتیمتر از گوشه چادرش‌که یک نفر متوجه او شد و باکمک مردم از زیر آوار بیرون کشیده  شد. صورتش به خاطر آوار ورم‌کرده بود، طوری‌که دخترش او را نشناخت. آمبولانس اصفهان با تاخیر 40 دقیقه‌ای به محل حادثه رسید و حداقل یک ساعت هم طول کشید تا مادر خانمم را به بیمارستان‌کاشانی برسانند، در حالی‌که نهایت 15 دقیقه زمان می‌برد. در بیمارستان هم چند دانشجوی پزشکی بالای سر مادرخانمم بودند و استاد در حال‌آموزش به دانشجوها بود، درحالی‌که آن لحظه، زمان آموزش نبود. اگر آمبولانس به موقع می‌رسید، شاید مادر خانمم زنده می‌ماند. چرا با این جمعیت، هیچ آمبولانسی در محل نبود. بعد از مراسم خاکسپاری از آتش‌نشانی، اورژانس،آموزش و پرورش و شهرداری شکایت خواهیم‌ کرد.»
سیدمحمدعلی سجادی 46ساله هم یکی از مصدومانی است ‌که در بیمارستان‌ کاشانی بستری است. مجتبی برادر او به جام‌جم گفت: چون ترافیک بود و برادرم نگران بود گرفتار جمعیت شود، تصمیم‌ گرفت قبل از اتمام مراسم محل را ترک ‌کند. به محض این‌که به سمت ماشینش رفت، متوجه کج شدن دیوار شد، اما نتوانست فرارکند و دیوار روی او ریخت. عرض دیوار حدود 20متر و طولش شاید 10متر بود. مردم برادرم را از زیرآوار خارج‌کردند، اما آمبولانس اصفهان با تاخیر به محل رسید. پنج، شش ماشین هم زیر آوار ماند که ماشین برادرم هم جزو ماشین‌ها بود. برادرم زیر آوار آجر ماند، اما هم آجر وهم تابلوی فرهنگی مراسم‌ که زیر دیوار نصب شده بود، روی آن خانم افتاد که این تابلو باعث سنگینی دیوار شده بود. این دیوار را شهرداری برای زیباسازی روی این سوله کشیده بودکه غیرقانونی است و هرکسی ببیند، متوجه می‌شود. مردم شانس آوردند که دیوار زودتر از پایان مراسم ریخت و اگر دیرتر ریزش می‌کرد، حداقل 20نفرکشته می‌شدند. برادر دیگرم می‌گفت در محل‌حادثه، نمی‌دانستیم یک خانم هم زیرآوار بود و بعد از جابه‌جایی تابلو متوجه او شدیم. »او در مورد وضعیت برادرش‌گفت: « جمجمه‌اش شکسته و مهره‌کمر و گردنش هم آسیب دیده است. دست، پا، صورت و پشت سرش هم شکستگی‌هایی دارد. دکترها می‌گویند تا لخته خون سرش جذب نشود، نمی‌توان او را جراحی‌کرد. رهنان جمعیت زیادی نسبت به شاهین‌شهر دارد، اما نه بیمارستان دارد و نه آمبولانس. نمی‌دانیم چرا رسیدگی نمی‌کنند. دنبال کارهای برادرم رفتیم اما شهرداری وآموزش و پرورش، تقصیر را گردن هم می‌اندازند. »ابراهیم چوپانی رهنانی از شاهدان حادثه و مدیرشبکه مجازی رهنان‌شهر نیز به ما گفت: « این دیوار حالت نما داشت که به دیوار اصلی ورزشگاه چسبیده بود و همین ورزشگاه با مدرسه‌ کناری‌اش، روی قنات قرار دارد. زمانی‌که به محل حادثه رسیدم، مجروحان بسیار بدحال بودند و سرشان به دلیل برخورد با آجرها شکسته بود.»
 حادثه در حال بررسی است
منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم دیروز درباره حادثه گفت: «این مکان در اختیار آموزش و پرورش اصفهان است که روز شنبه نمای آن ریزش‌کرد و به پنج خودرو آسیب رساند. سه تیم امدادی از آتش‌نشانی و اورژانس به محل حادثه اعزام شدند که در این حادثه یک آقا و یک خانم از ناحیه سر آسیب  دیدند که توسط اورژانس به بیمارستان آیت‌ا... کاشانی منتقل شدند. خانم فوت‌کرد و آقا نیز با کاهش سطح هوشیاری همراه است. آموزش و پرورش، اداره‌کل نوسازی مدارس و سازمان نظام مهندسی در حال بررسی علت حادثه هستند. » 
مجید نسیمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان نیزگفت: « به محض اطلاع از حادثه، سه نفر از کارشناسان آموزش و پرورش به صورت میدانی از محل وقوع حادثه بازدیدکردند. بیش از 30سال از قدمت این ساختمان ‌که یک سوله ورزشی بود، می‌گذرد ودرکنار آن کانون آموزشی و مدرسه است. از ابتدای کار این سالن بدون نما و به صورت آجر زبره بوده و در سال‌های بعد نما بر روی آن اجرا شده است. مستنداتی در پرونده نداریم که نما به چه صورت و توسط چه کسی اجرا شده است. نمای فوق یک نمای سنگین و به صورت 22سانتی‌متری بوده و بدون پیوند مناسب با دیوار پشت اجرا شده است و سنگینی نما، طول زمان، سرما و گرما سبب شده نما جدا شود و فرو بریزد. علت اصلی ریزش و این‌که نما توسط چه دستگاه یا چه شخصی اجرا شده، در دست بررسی است.»

لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث