مرگ دختر 4ساله در چاه سهل‌انگاری

مرگ دختر 4ساله در چاه سهل‌انگاری

دختر چهار ساله، هنگام عکس گرفتن در فضای سبز حوالی خاوران به داخل چاه سقوط کرد و جان باخت. 2شهردار و یک پیمانکار شهرداری در این باره با قرار وثیقه بازداشت شدند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم‌، زوج جوانی عصر یکشنبه نوزدهم تیر ماه، دختر 4 ساله‌شان به نام معصومه را برای تفریح به فضای سبز رمپ خاوران به سمت سه راه افسریه بردند که ناگهان دختر خردسال به داخل چاهی در آنجا افتاد. آتش‌نشان‌ها بعداز 25 دقیقه عملیات، دختر بچه را از عمق 46 متری چاه بدون حفاظ  بیرون آوردند. دختر مصدوم به بیمارستان بعثت منتقل شد اما  فوت کرد. مرگ او از سوی ماموران کلانتری مسعودیه به بازپرس میثم حسین‌پور‌، کشیک قتل دادسرای جنایی تهران گزارش شد. بعد از حادثه اولین کارشناس رسمی دادگستری به محل اعزام و موضوع را بررسی کرد و نظر داد که چمن‌های بخش محل سقوط کودک بلندتر ازبخش‌های دیگر بوده و قنات قدیمی بدون حفاظ و درپوش در آنجا رها شده بود.
 درادامه ماموران از خانواده دختر چهارساله تحقیق کردند که آنها ‌از مسؤولان شهرداری منطقه 15 و ناحیه 5 این منطقه و پیمانکار فضای سبز شکایت کردند. 
 پدر دختر فوت شده در تحقیقات گفت‌: ‌دخترم از من خواست با گوشی‌ام از او عکس بگیرم. ‌موقع عکس گرفتن کمی عقب رفت که یکدفعه ناپدید شد. سریع خودم را به آنجا رساندم و متوجه شدم دخترم به داخل چاه بدون حفاظ سقوط کرده است. سریع با آتش‌نشانی تماس گرفتیم و امدادگران دخترم را از چاه بیرون آوردند اما او در بیمارستان جان باخت.
دیروز شهردار منطقه 15‌، شهردار ناحیه 5 و پیمانکار فضای سبز  محل حادثه برای تحقیقات به شعبه‌ چهارم دادسرای جنایی تهران آمدند. دو شهردار در تحقیقات گفتند متوجه فرورفتگی چاه نشده‌اند. این قناتی بوده که سال‌ها قبل در آنجا احداث شده‌ اگر متوجه آن می‌شدند برای آن سرپوش می‌گذاشتند و علائم هشدار‌دهنده در کنار آن نصب می‌کردند.  پیمانکار فضای سبز هم گفت‌: دو سال است که ‌با شهرداری ‌همکاری دارم و وظیفه‌ای برای بازسازی آنجا نداشتم.
بازپرس پرونده پس از تحقیقات‌، دو شهردار و پیمانکار را با قرار وثیقه بازداشت کرد‌. شهردار قصد داشت از اموال شهرداری وثیقه بگذارد که بازپرس قبول نکرد. ‌همچنین به هیات سه نفره کارشناسان ماموریت داد‌ علت حادثه و مقصران آن را مشخص کنند. به سازمان آتش‌نشانی هم اعلام کرد‌، گزارش حادثه را به دادسرا ارسال کنند.
شهرداری منطقه ۱۵ ‌دیروز درباره حادثه سقوط مرگبار دختر 4ساله در چاه اعلام کرد؛ کارشناسان این منطقه در محل حادثه حاضر شدند و بررسی‌های اولیه نشان داد هیچ چاه حفری و جذبی در محل نبوده ‌و چاه آبیاری سه راه افسریه در فاصله ۵۰ متری از محل حادثه قراردارد که فعال بوده و موارد ایمنی لازم در آن رعایت شده است.
محل حادثه روزانه به صورت مستمر از سوی مسوولان و کارشناسان فضای سبز بازدید می‌شده و در هیچ گزارشی به وجود حفره اشاره نشده است. حفره محل حادثه در کنارمیله قنات موسوم به صدرالاعظمی به یکباره ایجاد شده و این رشته قنات‌ها بیش از ۶۰ سال است که غیرفعال بوده و دهنه آنها در سنوات گذشته قبل از احداث سه راه افسریه پر شده است. رمپ مورد نظر ‌در سال‌های ۱۳۷۲ احداث شده و شهرداری منطقه در این دوره زمانی به عنوان بهره‌بردار مسؤولیت نگهداشت فضای سبز احداثی را برعهده داشته است.

معصومه ملکی - گروه حوادث