قصاص‌، فرجام تیراندازی به سمت خودروی متهم فراری

قصاص‌، فرجام تیراندازی به سمت خودروی متهم فراری

شش مامور پلیس سبزوار که در جریان دستگیری یک متهم به قتل‌، با شلیک به سمت خودروی او باعث مرگ سه نفر شده بودند به قصاص محکوم شدند. این سومین‌بار است که قضات دادگاه کیفری استان تهران اقدام به صدور حکم قصاص می‌کنند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، آبان ۹۴ ماموران نیروی انتظامی سبزوار با دریافت نیابت قضایی، تعقیب یك متهم به قتل را در تهران در دستور كار خود داشتند. متهم در حال فرار با یك خودرو در اتوبان خاوران شناسایی شد و ماموران برای متوقف كردن سرنشینان پراید، اقدام به شلیك به سمت خودرو كردند. در تیراندازی پلیس سه نفر از سرنشینان خودرو جان خود را از دست دادند و نفر چهارم به شدت مجروح شد. شش مامور پلیس هم پس از تحقیقات در دادسرا متهم به مشاركت در سه فقره قتل عمدی شدند.
به این ترتیب پرونده برای رسیدگی به دادگاه كیفری یك استان تهران ارجاع شد‌. در جلسه رسیدگی به این پرونده‌، اولیای دم مقتولان برای شش مامور پلیس درخواست قصاص کردند‌. وكیل یكی از اولیای دم در طرح شكایت خود گفت: «متهمان ضوابط و قوانین تیراندازی در عملیات تعقیب و گریز را رعایت نكرده‌اند. حدود 40 تیر به خودرو شلیك شده و در خودروی مقتولان، حمام خون راه افتاده بود.»
سپس یكی از متهمان در دفاع از خود گفت: «با دریافت نیابت قضایی برای دستگیری چند متهم به قتل و متهم به قاچاق اسلحه كه از زاهدان اسلحه وارد سبزوار كرده بود، از سبزوار به تهران آمدیم. ساعت یك بامداد خودروی مورد نظر را شناسایی كردیم، كل عملیات تعقیب و گریز ده ثانیه هم طول نکشید. متهمان اسلحه و قمه داشتند و با نور بالا، جلوی دید ما را می‌گرفتند. نیمی از تیرهای شلیک شده را هوایی زدیم. بقیه تیرها را به زمین یا بدنه ماشین شلیك كردیم و قصد كشتن آنها را نداشتیم.»
دیگر متهمان هم با تایید حرف همكار خود ادعا كردند كه قصد قتل نداشته‌اند.
قضات دادگاه ختم جلسه را اعلام كر و به قصاص متهمان رای صادر کردند. با اعتراض متهمان، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد که در آنجا حکم شکسته شد و برای رسیدگی بیشتر به دادگاه بازگشت. قضات دادگاه هم با رفع نواقص‌، دوباره حکم به قصاص شش مامور پلیس دادند. این بار هم شعبه 47 دیوان عالی کشور‌، حکم قصاص را نقص کرد و متهمان برای سومین‌بار در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه قرار گرفتند. در این جلسه اولیای دم دوباره درخواست قصاص را مطرح کرده و گفتند: برای اجرای حکم حاضر هستند تفاضل دیه را پرداخت کنند.
سپس متهمان به دفاع پرداخته و اعلام کردند در تیراندازی قانون به کارگیری سلاح را رعایت کرده و قصد کشتن سرنشینان خودرو را نداشتند.
قضات شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران پس از سومین دور از رسیدگی به این پرونده، دوباره حکم به قصاص شش متهم پس از پرداخت تفاضل دیه توسط اولیای دم دادند.