تلنگر

تلنگر

قاتل شهید رنجبر در یک‌ قدمی چوبه دار
حکم قصاص قاتل شهید علی‌اکبر رنجبر، مامور نیروی انتظامی استان فارس، پس از رفع نقص تحقیقات درباره جنون متهم، از سوی قضات دیوان عالی کشور تایید شد تا قاتل در یک قدمی چوبه دار قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار جام جم، قتل زمانی کلید خورد که دو مامور پاسگاه بیدزرد شیراز به‌نام‌های سرهنگ علی‌اکبر رنجبر و یک سربازوظیفه تصمیم گرفتند برای گشت‌زنی به جاده اصلی شیراز- کوار بروند اما خبر نداشتند یک نفر لحظه‌به‌لحظه آنها و خودروی دوکابینه‌شان را تعقیب می‌کند. حوالی ساعت 19 عصر روز حادثه بود که سرهنگ رنجبر جلوی یک رستوران ایستاد و ضارب که فرصت مناسب را می‌دید، از خودروی پرایدش پیاده شد و با رفتن به سمت خودروی سرهنگ رنجبر، ضربه‌ای به سربازوظیفه زد. رنجبر با دیدن این صحنه به‌سرعت از خودرو پیاده شد تا به سربازش کمک کند اما ضارب با او درگیر شد. افراد داخل رستوران شاهد درگیری ضارب خشن با رنجبر بودند اما جرات جلوآمدن و دخالت در درگیری را نداشتند. رنجبر با وجود داشتن سلاح، از شلیک خودداری می‌کرد. در مدت درگیری، ضارب منتظر فرصتی بود تا با چاقو ضربه‌ای کاری به رنجبر وارد کند که درنهایت این فرصت را به‌دست‌آورد و با یک ضربه، او را نقش بر‌ زمین کرد. با افتادن رنجبر روی زمین، ضارب دوباره به سمت او رفت و ضربه‌ای دیگر زد. شدت ضربات وارده و خونریزی به حدی بود که رنجبر دوام نیاورد و به شهادت رسید. سرباز هم که زخمی شده بود، به مرکز درمانی منتقل شد. خیلی طول نکشید که قاتل دستگیر و در دادگاه محاکمه شد و حکم قصاص گرفت. 
در حالی‌که بحث جنون متهم مطرح شده بود، شعبه نهم دیوان عالی کشور، با توجه به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس، مبنی بر عدم احراز جنون متهم در حین ارتکاب جرم و انجام تحقیقات کافی و رفع نقص، به استناد بند (الف) ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، رای صادرشده توسط دادگاه کیفری یک استان فارس را مطابق موازین قانونی اعلام و رای را تایید کرد.
طبق حکم صادره، متهم به اتهام مباشرت جرح با چاقو و قتل عمدی شهید رنجبر به یک‌بار قصاص نفس در ملأعام و پرداخت دیات جراحات غیرموثر در مرگ مقتول در حق اولیای‌دم، ظرف یک سال از تاریخ قتل و به اتهام مباشرت در سرقت توام با آزار اسلحه سازمانی ناجا از ید مقتول به تحمل ۱۰سال حبس تعزیری و ۷۴ضربه تازیانه تعزیری و به اتهام مباشرت به ضرب‌وجرح عمدی یک سربازوظیفه با چاقو به تحمل یک سال حبس تعزیری و پرداخت دیات، ظرف یک‌سال از تاریخ ارتکاب بزه در حق مجنی‌علیه محکوم شد.

نجات کودک 13 ماهه در ایستگاه آتش‌نشانی
عمر پسر کوچولوی ۱۳ ماهه اصفهانی به دنیا بود که با این‌که تنها یک قدم با مرگ فاصله داشت اما فرمانده شیفت سه ایستگاه شماره 25 آتش‌نشانی اصفهان توانست او را از مرگ حتمی نجات دهد. 
18 تیرماه، ماموران ایستگاه 25 آتش‌نشانی اصفهان داخل ایستگاه بودند که زنی هراسان در حالی‌که کودکی بی‌حال در آغوش داشت، وارد ایستگاه شد. فرشید سعیدی، فرمانده شیفت سه ایستگاه شماره 25 آتش‌نشانی اصفهان درباره این حادثه به جام‌جم گفت:« پس از ورود او، به چهره کودک نگاه کردم که سیاه شده بود و نفس نمی‌کشید. با توجه به آموزش‌هایی که در بحث کمک‌های اولیه دیده بودیم، متوجه شدم شیئی مسیر تنفسی کودک را مسدود کرده و اجازه نمی‌دهد درست نفس بکشد. در چنین مواقعی ما از مانور هایملیخ استفاده می‌کنیم. کودک را روی دست گرفتم و شروع به ضربه زدن به پشت او کردم. من پیش از این هم این عملیات را روی کودکان بزرگ‌تر از این سن انجام داده بودم.»
 او ادامه داد: « در مدتی‌ که مشغول انجام عملیات بودم، مادر کودک به شدت بی‌تاب بود و گریه می‌کرد. خوشبختانه پس از 15 دقیقه عملیات، تنفس کودک برگشت و مادر به شدت خوشحال شد. به صورتش کمی آب پاشیدم و بعد هم با اعلام موضوع به اورژانس، کودک را تحویل عوامل اورژانس دادیم تا به بیمارستان منتقل کنند. در خبرها نوشته شده بود پسته مسیر تنفسی کودک را مسدود کرده بود، اما پس از خروج جسم، من متوجه نشدم پسته بود یا شیئی دیگر، اما در هر صورت مسیر تنفسی کودک باز شد و نجات پیدا کرد. 
وی درباره عملیات هایملیخ گفت: عملیات هایملیخ یا کشش شکمی یکی از مهمترین اقدامات حیاتی در فوریت‌های پزشکی است که برای جلوگیری از خفگی ناشی از ورود جسم خارجی به مجاری تنفسی انجام می‌شود و می‌تواند از مرگ بسیاری از افراد مبتلا جلوگیری کند.