مسکن به «زمین» سفت خورد

مسکن به «زمین» سفت خورد

یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی طرح نهضت ملی مسکن تهیه زمین است، این مانع در طرح مسکن، مهر نیز باعث تغییر در جانمایی و ساخت مسکن در مناطقی دور از کلانشهرها شده‌است تا جایی که اکبر نیکزاد، وزیر مسکن وقت گلایه‌های فراوانی درخصوص همکاری نکردن دستگا‌ه‌ها برای تامین زمین داشت.

در دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل این که به زعم آنها ساخت مسکن محلی از اعراب نداشت، کمتر به چشم می‌آمد. این مطلب توسط وزیر راه و شهرسازی نیز تایید شد. رستم قاسمی در این خصوص می‌گوید«دولت گذشته توجه چندانی به امر مسکن نداشت. محمد اسلامی کار بزرگی کرد و اقدام ملی مسکن را شروع کرد که امروز حدود ۵۲۰هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در حال احداث است و طبق گفته‌های سازمان بازرسی کل کشور، حدود ۱۵درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد. نهضت ملی مسکن یک کار بزرگ و اما شدنی است. ما تجربه مسکن مهر را داریم که کار بسیار بزرگی بود که اشکالات کوچکی نیز داشت. باید از آن اشکالات تجربه بگیریم و آنها را در طرح نهضت ملی مسکن برطرف کنیم.» 
حالا این مانع به دولت سیزدهم نیز رسیده و در صورتی که این مشکل رفع نشود، از همین حالا می‌توان نهضت ملی مسکن را طرحی شکست‌خورده قلمداد کرد.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ابتدای قرار گرفتن در مسند وزارت راه و شهرسازی، به کرات از تلاش این دستگاه در تامین زمین برای ساخت مسکن خبر داد و حتی رایزنی‌هایی نیز با سران قوه برای تسهیل و همکاری دستگاه‌ها انجام داد اما هنوز نتیجه خاصی را به دنبال نداشته‌ است.
در جدیدترین اظهارنظر اما علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از تعیین ضرب‌الاجل یک‌ماهه به دستگاه‌های اجرایی برای تامین زمین خبر داده و گفته‌است: دستگاه‌هایی مثل محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و میراث فرهنگی، مرجع پاسخگویی به استعلامات درخصوص الحاق اراضی به نهضت ملی مسکن هستند و بنا به دستور ریاست‌جمهوری اگر تا یک ماه پاسخ استعلامات داده نشود، مراحل صدور پروانه و اجرای پروژه‌ها در اراضی مورد نظر آغاز می‌شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص رایزنی‌های صورت گرفته با نهاد ریاست‌جمهوری می‌گوید«در هفته‌های گذشته مذاکرات و نشست‌هایی با برخی استانداران و معاونت‌های عمرانی استانداران داشتیم و درخصوص تاکید ریاست‌جمهوری بر بحث زمین، ضرورت اجرای پروژه‌های مسکونی و ایجاد سکونتگاه‌های مطلوب برای شهروندان صحبت شد. استانداران به جد پیگیر این مسأله هستند و امیدوارم با پیگیری این عزیزان، مسأله الحاق اراضی در جلسات فنی و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها محقق شود.»
وی با گلایه از همکاری نکردن برخی دستگاه‌ها، تامین زمین را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این طرح برای احداث مسکن در شهرهای جدید مانند پردیس، اندیشه، هشتگرد، گلبهار، پرند و صدرا خواند.
جعفری از ساخت سه شهر جدید در اطراف تهران از ابتدای سال آینده خبرداد که نهایی شدن آن منوط به نتیجه دادن تامین زمین در شش ماه آینده است.
آنچه از سخنان مسؤولان حوزه مسکن استنباط می‌شود، این است که زمین‌های فراوانی در تصرف برخی دستگاه‌های اجرایی است و علاقه چندانی برای ارائه زمین به طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد. احتکار زمین علاوه بر ایجاد مانع بر سر راه اجرای این طرح، باعث افزایش چندین برابری قیمت مسکن شده‌ است.

روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد