الگوی اسلامی کامل‌ترین تصویر یک بانو

الگوی اسلامی کامل‌ترین تصویر یک بانو

یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های امروزی زن ایرانی شناخت خود است چراکه ما در دوران فوران اطلاعات هستیم و دائم با داده‌های مختلفی مواجه می‌شویم. به همین دلیل ممکن است دچار یک بحران شناختی نسبت به خود شویم که این موضوع امروزه تا حدی برای زنان جامعه در حال رخ‌دادن است.

درواقع درحال‌حاضر بانوی ایرانی نیاز دارد تا برای شناخت خود به‌عنوان یک فرد مولد و فعال در زندگی شخصی، خانوادگی و جامعه حضور داشته باشد اما متاسفانه تغییر سبک زندگی و مدرنیته باعث دشوارشدن ایجاد تعادل میان حضور در این عرصه‌ها و هماهنگی آنها با شرایط زندگی، فرهنگ و اعتقادات شده است.  این در حالی است که اسلام الگو و تصویر مطلوب انسان و یک زن کامل را تعریف کرده که براساس‌آن یک زن توانمند با مدیریت خانواده و ایفای نقش‌های خود به‌عنوان همسر و مادر حضور اجتماعی و تاثیرگذار خود را نیز دارد.
زن مسلمان و ایرانی امروزی باید به‌عنوان یک انسان مسؤولیت‌های اجتماعی خود را مطابق با وضعیت کشور، معیارهای دینی، فرهنگی و خانوادگی خود ایفا کنند و تمام توانمندی‌هایش را در خدمت رشد فردی و رشد جامعه بگذارد. این نقش می‌تواند در قالب تولید علم و فرهنگ، تعلیم و تربیت فرزندان و فراگیری مهارت‌های زندگی و انتقال آن به نسل آینده باشد چراکه تربیت و نقشی که مادر در نهاد خانواده دارد، نسل بعدی جامعه را می‌سازد و درواقع زن در خانواده برای جامعه نیز کار کرده است. یک زن باید با شناخت خود بداند که هر انسانی ابعادی فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و یک زن در جامعه امروزی نیاز به رشد در این زمینه‌ها دارد. نقش مادری و همسری برای زن یک نقش بی‌بدیل و بدون جایگزین است و از منظر قرآن نیز زن آرامش‌بخش نهاد خانواده شناخته شده است. امروزه زن ایرانی و مسلمان باید خود را به‌عنوان موجودی فعال در عرصه خانواده، جامعه و رشد فردی توانمند سازد و تصویر‌های غیرواقعی که در حال ارائه از زنان است را از خود دور کند.

مرضیه افضلی - مدیر کارآمدی بسیج جامعه زنان کشور