یزد، بهشت خشک زمین

یزد، بهشت خشک زمین

یزد اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی بعد از ونیز ایتالیاست. شاید یزد با خشت‌هایش شهره خاص و عام شده‌باشد اما خوب است بدانیم طولانی‌ترین قنات دنیا در دل شهر کویری ایران قرار داشته و بادگیرهای سر به فلک کشیده و مساجد و بناهای تاریخی‌اش حکایت از معماری کهن آن دارد. اگر بگوییم یزد به مثابه عروسی در قلب کویر ایران است، حرفی به گزاف نگفته‌ایم. مجموعه باغ دولت‌آباد، مسجد جامع کبیر،‌ تکیه و مسجد امیرچخماق، زندان اسکندر، مجموعه حمام و بازارخان، آب انبار شش بادگیری و آتشکده و برج و باروی قدیمی از جمله اماکن دیدنی شهر هستند.

آرامش الهی در مسجد جامع 
بلندترین مناره‌های ایران در مسجد جامع یزد قرار دارند که  از نقاط مختلف شهر قابل دیدن است. این مسجد یکی از ارزشمندترین نقاط یزد است که به عنوان زیباترین بنا و شاهکار معماری، کاشی‌های آبی رنگش را به رخ می‌کشد. این مسجد در سه دوره تاریخی  و در طول 100 سال بنا شده‌است. نخستین سنگ‌ بنای این مسجد در دوره ساسانیان گذاشته شده‌است اما بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشیکاری‌های آن متعلق به دوره‌های مختلفی از جمله آذری،  ایلخانی و تیموری است.

کویر کاراکال
برای تجربه کردن جذاب‌ترین نوع گردشگری حتما باید سفری به کویر داشته‌باشیم. یزد به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک کشور، کویرهای متعددی دارد که یکی از معروف‌ترین‌های آن، کویر کاراکال است. کاراکال نام گربه‌ای‌ است که از دیرباز در این کویر می‌زیسته و علت شهرت کویر کارال نیز به همین سبب است. البته به دلیل نزدیکی روستای صادق آباد به این منطقه، 
به آن کویر صادق آباد نیز گفته می‌شود‌.

گرمای 1500 ساله در آتشکده ورهرام 
1500 سال است که شعله‌های آتش در آتشکده ورهرام روشن هستند و برای ورود به این مکان باید آداب خاصی را مد نظر داشت. زنان و مردان باید در نهایت پاکیزگی و با کلاه و شال سفید در آتشکده ورهرام حاضر می‌شوند و معماری بنا از جزئیات معماری و فرهنگ زرتشتی الهام گرفته شده‌است. 

اشکذر، آسیابی روی آب
معماری آسیاب آبی اشکذر آن را به یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد تبدیل کرده‌است. مقرنس‌کاری‌های داخلی، نقش‌های هندسی اطراف دیوار‌ها، آجرکاری محوطه اصلی بنا و صحن آسیاب که هنرمندی خاصی در خود دارند،  مجموعه‌ای بی‌نظیر خلق کرده‌اند. از دیگر خاصیت‌های این آسیاب این است که پایه‌ی فعالیت آن روی آب قرار دارد و ایجاد چنین آسیابی در منطقه‌ای کویری، باعث شگفتی است.