فراتر از مرزهای فناوری

فراتر از مرزهای فناوری

در دنیای فناوری‌های جدید، گاهی با ایده‌هایی از تازه‌ترین محصولات فناورانه شگفت‌زده می‌شویم که خلاقیت در تولید آنها نقش محوری داشته است. خلاقیتی که محصول را به محدوده‌ای فراتر از مرزهای فناوری سوق می‌دهد در ادامه با دو محصول خلاقانه جدید بیشتر آشنا می‌شویم.

ویلچری برای کودکان ۱۲ تا ۳۶ ماهه
کودکانی که به دلیل بیماری‌هایی چون دیستروفی عضلانی، فلج مغزی یا سندرم داون نمی‌توانند به‌راحتی حرکت کنند به ویلچرهای موتوری نیاز دارند تا بتوانند از پس این مشکل برآیند. بررسی‌ها نشان داده توانایی شناختی و اجتماعی این کودکان،  وقتی آنها با استفاده از ویلچر به اطراف حرکت می‌کنند، افزایش می‌یابد. مشکلی که این کودکان دارند، نبود ویلچرهای موتوری کوچک است که مناسب جثه‌شان باشد. اخیرا تولید‌کنندگان ویلچرهای موتوری، ویلچری تولید کرده‌اند که با تجویز پزشک در دسترس این کودکان نوپا قرار می‌گیرد. آنها می‌توانند با کمک دسته‌های رایانه‌ای، ویلچر موتوری ویژه خود را به حرکت درآورده و در هر جای خانه که می‌خواهند حرکت کنند. طراحی این ویلچر ارگونومیک است و به‌گونه‌ای ساخته شده که کودکان را در معرض خطر افتادن قرار نمی‌دهد. کودکان با استفاده از این ویلچر می‌توانند کاملا صاف و عمودی بنشینند و وضعیت بدن‌‌شان در بهترین حالت قرار بگیرد و در عین حال ماهیچه‌هایشان قوی و محکم شود و بتوانند روی حالت بدن خود بیشتر کنترل داشته باشند. 
 پارچه‌هایی که می‌توانند بشنوند
به‌تازگی محققان ام‌آی‌تی نوعی پارچه صوتی تولید کرده‌اند که با کمک آن می‌توان اصوات را شنید و حتی بازپخش کرد. این نوع پارچه جدید، آن‌قدر حساس است که اگر به تی‌شرت یا مچ‌بند دوخته شود، می‌تواند ضربان نبض یا تعداد تنفس‌تان را به‌خوبی بشنود و آنها را ثبت کند.  این پارچه می‌تواند صداهای بلند و جهت آنها را هم تشخیص دهد و شاید با استفاده از آن در آینده نزدیک، بتوان مشکلات شنوایی را برطرف کرد. این پارچه با الهام از عملکرد گوش انسان که صدا‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی و علائم قابل درک برای مغز تبدیل می‌کند، تولید شده است.  لباس‌ها معمولا ارتعاشات صداهای شنیدنی اطراف خود را دریافت می‌کنند اما این اتفاق در مقیاس کاملا نامحسوسی رخ می‌دهد. تیم تحقیقاتی ام‌آی‌تی باید پارچه‌ای محکم و در عین حال انعطاف‌پذیر تولید می‌کرد تا  تولید تکه‌ای بزرگ‌تر از آن پارچه، آن‌قدر سبک باشد که بتواند با دریافت ارتعاشات اصوات اطراف خود به‌راحتی حرکت جلبک روی سطح دریا حرکت کند. درضمن این پارچه باید پیزوالکتریکی هم باشد تا وقتی خم می‌شود یا تغییر شکل می‌دهد از خود بار یا علائم الکتریکی تولید کند و به‌این‌ترتیب ارتعاش‌های دریافتی به علائم الکتریکی تبدیل شوند.  این محققان می‌گویند: «با استفاده از لباس‌های صوتی، می‌توان به تماس‌های تلفنی پاسخ داد و با دیگران ارتباط برقرار کرد.»  همچنین این نوع لباس با پوست انسان به‌طور نامحسوسی ارتباط برقرار کرده و می‌تواند وضعیت قلب و تنفس فرد را مرتب و بدون دردسر کنترل کند. در واقع می‌توان فقط یک تار از این پارچه را به درون لباس معمولی دوخت و ضربان قلب یا تعداد تنفس‌های فرد را ردیابی کرد.  این نوع لباس که محققان تولید کرده‌اند از لباس‌های جین سبک‌تر اما از یک پیراهن معمولی سنگین‌تر است. محققان در آزمایش‌های این نوع پارچه دریافتند لباس دوخته‌شده از این نوع پارچه می‌تواند اصوات را در سه‌ متری خود شناسایی کند. از این نوع پارچه می‌توان درون پوسته فضاپیما قرار داد تا صدای گردوغبارهای انباشته ‌شده فضایی را بشنود یا با استفاده از این پارچه‌ها در ساختمان‌ها، می‌توان ترک‌های خطرناک را ردیابی کرد. 

منابع: Time، ‌‌BBC Focus 

نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت