تماشای «خیمه شب باز»

تماشای «خیمه شب باز»

بالیوود یا صنعت سینمای هند، یکی از مهم‌ترین بازوهای سرگرمی در جهان است و از گذشته تا امروز با تولید انبوه آثار خوش رنگ و لعاب و قصه‌گو، طرفداران پروپاقرص زیادی در سراسر دنیا از جمله در کشور ما دارد. با این حال در مقابل جریان اصلی سینمای هند، یک سینمای هنری و متفاوت هم نفس می‌کشد که ساتیاجیت رای فقید، بزرگ‌ترین شمایل این نوع سینما بود.

اگر اهل سینمای هند و البته مخاطبان جریان متفاوت سینمای این کشور باشید، حتما سه‌گانه آپو را از این فیلمساز بزرگ دیده‌اید. این نگاه متفاوت در سال‌های اخیر هم تولیدات و مخاطبانی دارد. 
فیلم خیمه‌شب‌باز محصول سال 2016 هند و به کارگردانی نیشیکانت کامات از جمله این آثار است. فیلمی که قصه مردی به‌نام نیرمال را روایت می‌کند که خانواده‌اش را طی یک فاجعه انسانی از دست می‌دهد، نیرمال سفری را برای به‌دست آوردن پاسخی منطقی راجع به این فاجعه آغاز می‌کند که در نهایت مشوق او برای گرفتن انتقام از مسؤولان این کار می‌شود.
عرفان خان، بازیگر جهانی سینمای هند که دو سال پیش از دنیا رفت، نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند. ویشش بانسال، جیمی شرگیل، توشار دالوی، نیتش پاندی و سادهیل کاپور از دیگر بازیگران این اثر هستند. 
اگر علاقه‌مند به تماشای خیمه‌شب‌باز هستید، ساعت 17و30دقیقه فردا سری به سالن شهناز در خانه هنرمندان ایران بزنید. این فیلم باعنوان برنامه «پیش درآمدی بر سینمای متفاوت هند» به نمایش درمی‌آید و پس از نمایش هم سامان کیانی و مرسده مقیمی به نقد و بررسی‌ آن می‌پردازند./ جام جم