آزتو؛ آزمایشگاه اختصاصی من و تو

شرکت فرآموز هنداسه، پلتفرم آزتو را با هدف راه‌اندازی آزمایشگاه مجازی و شبیه‌سازهای تعاملی جهت ایجاد درک عمیق مطالب درسی و یک تجربه جدید و لذتبخش برای دانش‌آموزان طراحی و ارائه کرده است

آزتو؛ آزمایشگاه اختصاصی من و تو

آزتو به عنوان یکی از محصولات موسسه آموزشی فرآموز هنداسه، مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های علمی و درسی مجازی تحت وب و آنلاین می‌باشد که منطبق با محتوای آموزشی مصوب وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است. این آزمایشگاه‌ها به صورت کاملا تعاملی طراحی شده تا کاربر بتواند احساس حضور در یک آزمایشگاه واقعی را تجربه نماید.

 ستوده، رئیس هیات مدیره شرکت فرآموز هنداسه در رابطه با نحوه  شکل‌گیری ایده شرکت گفت: «هسته اصلی این استارت‌آپ از اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاهی تشکیل شده است که در مواقع تدریس شاهد این مساله بودیم که به دلیل تمرکز شیوه آموزشی بر روی  مباحث تئوری،دانشجویان در درک بسیاری از مسائل علمی ضعیف عمل می‌کنند. ازاین رو آزتو در پاسخ به دغدغه‌ای که سال‌ها در ذهن ما وجود داشت، شکل گرفت. این‌ که چطور می‌توان فرآیند یادگیری را بهتر، عمیق‌تر، لذتبخش‌تر و ماندگارتر کرد. شما هم اگر دوران دبیرستان یا دانشگاه را به خاطر بیاورید، احتمالا کلاس‌های آزمایشگاه را بهتر و بیشتر از کلاس‌های تئوری به یاد می‌آورید. کلاس‌های آزمایشگاهی به خاطر ماهیت تعاملی‌شان ودرگیر بودن مستقیم دانش آموز یا دانشجو در بررسی مفاهیم، تجربه لذتبخش‌تر و ماندگارتری در ذهن ایجاد می‌کنند و مفاهیمی که از این طریق فرا گرفته می‌شوند، به سختی از یاد می‌روند. در حالی که درکلاس‌های تئوری که آموزش به صورت یکطرفه است، حدوداً 20 درصد فرآیند یادگیری اتفاق می‌افتد. همین دغدغه، دلیلی کافی بود که ما را کنار هم جمع کند و با هدف ارائه راه‌حلی برای این موضوع، همراه و هم‌مسیرکند. ایده آزتو که مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های مجازی و شبیه‌سازهای تعاملی است، پس از شنیدن صحبت‌های افراد مرتبط اعم از مدیران، دبیران، اساتید، دانش آموزان و دانشجوها متولد شد.»
ستوده در ادامه تشریح شکل گیری شرکت بیان کرد: «علاوه بر عوامل بیان‌شده ما یک نگاه خیرخواهانه نیز داشتیم و می‌خواستیم دانش‌آموزان مناطق محروم نیز بتوانند مانند سایر دانش‌آموزان از آزمایشات بهره ببرند به همین دلیل در گام اول با خیریه‌ها قرارداد بستیم و بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم را به صورت رایگان تحت پوشش قرار دادیم».
فرآیند درسی منسجم و کامل برای یادگیری بهتر
ستوده با اشاره به این که تکنولوژی در دنیا تغییر کرده و تکنولوژی آموزشی نوین رویکرد آشنا‌شدن با مفاهیم علمی را سرلوحه خود قرار داده، گفت: «ما از مقطع ابتدایی تا دوره دوم متوسطه برای مباحث درسی در ریاضیات، زیست، شیمی، فیزیک با سرفصل‌های تایید شده وزارت آموزش و پرورش، آزمایشگاه‌های مجازی و شبیه‌سازی‌های تعاملی طراحی کرده‌ایم. آزتو ‌می‌خواهد فرآیند یادگیری را برای دانشجویان و دانش‌آموزان ایران‌زمین، در دسترس، هوشمند، موثر و فراگیر ‌‌نماید.
در آزتو، دانشجو پس از ورود به وبسایت، آزمایش مورد نظر را انتخاب، ست‌آپ آزمایش را تهیه و پارامترهای ورودی را تعیین کرده و برنامه شبیه‌سازی را اجرا می‌نماید و سپس نتایج آزمایش را به صورت اعداد خروجی یا نمودارهای گرافیکی مشاهده می‌نماید و آنها را با توجه به دانش و استنباط خود تحلیل و دسته‌بندی نموده و گزارش آن را تهیه می‌کند».
وی در رابطه با شرایط یادگیری بهتر ادامه داد: «ما برای جذاب‌ترکردن فضای خشک آموزشی، برای یادگیری بهتر از اصول بازیوارسازی (گیمیفیکیشن) بهره برده‌ایم، طوری که دانش‌آموز هنگام کار علمی، به جمع‌آوری امتیاز نیز می‌پردازد و پاداش نیز می‌گیرد».
 جوایز و افتخارات
1- برگزیده رویداد لرنینو  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تابستان 1400
2- برگزیده دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش، بهار 1401
مشکلات
ستوده در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم در ارتباط با مشکلات پیش روی شرکت گفت: « خدمات ارائه‌شده در آزتو بسیار مناسب مدارس دولتی و مدارسی است که کمتر از امکانات آموزشی و آزمایشگاهی مناسب برخوردارند. اما با توجه به این‌که این نوع مدارس برای استفاده از این نوع خدمات نیاز به هماهنگی‌های بسیار زیاد با ادارات مناطق و استعلام حراست مربوطه دارند و تاکنون هیچ ساز و کار روشنی در این زمینه ایجاد نشده، مشکلاتی ایجاد می‌شود. مجموعه فرآموز آمادگی خود را جهت ارائه این خدمات به مدارس دولتی با شرایط ویژه اعلام می‌نماید. همچنین باید اشاره نمود که تولید محتوای آموزشی باکیفیت همواره انرژی و سعی زیادی را می‌طلبد. از آنجا که ما به کیفیت محتواهای تولید و منتشر شده تحت نام آزتو اهمیت زیادی می‌دهیم، کار توسعه آزمایش‌ها و محتواها بعضا با کندی پیش می‌رود و این مساله یکی از چالش‌های پیش رو است.»

ویژگی‌ها و مزیت‌های آزتو
طبق گفته‌های ستوده رئیس هیات مدیره شرکت فرآموز هنداسه نوآوری اصلی آزتو، استفاده از بستر آنلاین برای آزمایشگاه‌های مجازی به منظور دسترسی راحت در هر زمان و مکان است. در مقایسه با دیگر کسب وکارهای موجود در این حوزه که صرفا امکانات محدودی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، در آزتو سعی شده است علاوه بر پوشش تما‌می‌ سرفصل‌های استاندارد و بالادستی با استفاده از آموزش‌های جانبی، اطلاعات به صورت مفهو‌می ‌و عمیق به کاربران انتقال داده شود. همچنین ارائه آموزش‌های تکمیلی و مرتبط با مفاهیم درسی آزمایش‌ها به صورت ویدئویی و متنی، منابع عظیم آنلاینی(MOOC) را برای یادگیری مباحث مختلف درسی و علمی ‌فراهم ‌می‌آورد. 
به طور خلاصه ویژگی‌های اصلی آزتو شامل موارد ذیل است: 
- تحت وب و آنلاین است.
- نیاز به فضای فیزیکی نداریم و تمام آزمایشات در محیطی امن و پاک صورت می‌گیرند.
- در بسیاری از آزمایشگاه‌های سنتی مواد مناسب آزمایش وجود ندارد و تهیه آن دشوار است اما در آزتو به راحتی این آزمایشات صورت می‌گیرد.
- در آزمایشگاه‌های سنتی آزمایش فقط یک بار صورت می‌گیرد ولی در آزتو چون آزمایشات تحت وب می‌باشد می‌تواند تکرار شود. در نتیجه دانش‌آموز می‌تواند در مسائل درسی عمیق‌تر شود.
- این پلتفرم به صورت ۲۴ساعته در اختیار دانش‌آموزان و‌ معلمان است.
- خطری با انجام آزمایش‌های آزتو دانش‌آموزان را مثل آزمایشگاه‌های سنتی تهدید نمی‌کند.
- دانش‌آموز سریعا از نحوه آزمایش بازخورد می‌گیرد و می‌تواند فعالیت خود را بررسی و ارزیابی کند.
- هم‌اکنون حدود۲۴۰ شبیه‌ساز و آزمایش مجازی در آزتو طراحی شده است.
- به‌روزرسانی مطالب بسیار سریع صورت می‌گیرد.
- بسیاری از پدیده‌های فیزیکی و شیمیایی و علمی به دلایل مختلفی مثل مقیاس فضا (خیلی بزرگ یا خیلی کوچک)، مقیاس زمانی (خیلی آرام یا خیلی سریع) یا مثل آزمایش‌های ژنتیک و عصب‌شناسی یا آزمایش‌های هسته‌ای، در آزمایشگاه‌های معمولی قابل آزمایش نیستند اما همه این مشکلات در آزمایشگاه مجازی آزتو قابل حل است.
مجوزها و تاییدیه‌ها
این موسسه تاکنون موفق به اخذ تاییدیه‌های ذیل شده است:
- اعتبارنامه کیفیت آموزشی از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
- مجوز فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد
- تاییدیه موسسه خلاق از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
- مجوز واحد فناوری از پارک علم و فناوری مدرس
- نماد اعتبار الکترونیکی از وزارت صمت

فاطمه مشکانی - نشان ایرانی برتر