بعضی تعزیه‌ها بانی ندارند

داوود فتحعلی‌بیگی:

بعضی تعزیه‌ها بانی ندارند

داوود فتحعلی‌بیگی، هنرمند با سابقه نمایش‌های ایرانی و آیینی سنتی، از دلایل کم رونق شدن بعضی تعزیه‌ها و شبیه‌خوانی‌های شاد همچون شبیه‌خوانی‌های عید غدیر گفت.

او در پاسخ به این پرسش که چرا مجالس تعزیه شاد همچون تعزیه عید غدیر خم کمتر اجرا می‌شود، توضیح داد: برای عید غدیر خم هم چند تعزیه داریم که امسال در بعضی مناطق کشور اجرا می‌شود اما نکته اینجاست که در گذشته بانیان، تعزیه‌خوانان را دعوت می‌کردند ولی تعدادی تعزیه داریم که عموما بانی ندارد مانند تعزیه سلیمان و بلقیس که طبیعتا کمتر اجرا می‌شوند.
این بازیگر و کارگردان یادآوری کرد: بعد از مدتی که تعزیه‌خوانان حرفه‌ای بیشتری فعال شدند، برخی بانیان ثروتمند که مجالس تعزیه داشتند برای پرهیز از تکراری شدن برخی مضامین، در زمان‌هایی به جز ایام شهادت هم تعزیه‌هایی برگزار می‌کردند که هم برای مردم جالب بود و هم سبب می‌شد از تکرار مجالس قبلی دور شویم. به همین دلیل لازم است برای اجرای مجالس غریب یا مجالسی مانند شبیه‌خوانی عید غدیرخم، مرکزی آیینی فعال شود که این مجالس به‌صورت رپرتواری اجرا شوند. اگر این اتفاق رخ بدهد برای اجرای همه مجالس، حدود دو سال زمان نیاز داریم، چراکه تنوع مجالس بسیار زیاد است./ایسنا