فرصت طلایی دوره دانشجویی برای راه‌اندازی کسب‌وکار

فرصت طلایی دوره دانشجویی برای راه‌اندازی کسب‌وکار

راه‌اندازی کسب‌وکار در دوران دانشجویی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم‌وفناوری مستقر در دانشگاه‌ها فرصت‌های بسیار خوبی را برای توسعه استارت‌آپ‌ها و رشد پر رونق آنها فراهم می‌کند. زمان آنقدر سریع پیش می‌رود که هیچ‌گاه متوجه نمی‌شویم چطور از زمان ورودمان به دانشگاه تا دفاع از پایان‌نامه دانشجویی‌ و ورودمان به دنیای جدی کسب‌وکار چطور می‌گذرد. این‌که چقدر راحت بتوانیم با این دنیای جدید همخوانی پیدا کنیم و مسیر خود را در آن به وجود بیاوریم، نه فقط به سطح دانش‌ و اطلاعات‌مان بستگی دارد، بلکه مولفه‌های دیگری مانند شخصیت، هوش و شرایط نیز آن را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان مشتاق هستند تا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی یا با استارت‌آپ‌هایی ارتباط برقرار کنند که احساس می‌کنند خط فکری مشترکی با آنها دارند. مراکزی مانند پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد می‌توانند با قرارگیری در بدنه دانشگاه‌های قوی، شرایط خوبی برای پرورش ایده‌های اولیه دانشجویی و حتی جذب سرمایه‌ برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا را فراهم کنند. راه‌اندازی یک کسب‌وکار در سایه حمایت یک دانشگاه مزایای متعددی می‌تواند به همراه داشته باشد که در ادامه پنج مورد از مهم‌ترین آنها که با رشد بیشتر، نوآوری، موفقیت بلندمدت و سودآوری کسب‌وکارها مرتبط است را بررسی خواهیم کرد.

1‌- دانشجویان، مایل به یادگیری و اشتراک‌گذاری تجربیات خود هستند
کمبود استعداد چیزی است که همه شرکت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هر کسب‌وکاری بیشتر به افرادی نیاز دارد که با ارزش‌های آنها تطابق داشته باشند و برای تجربیات جدید آماده باشند. 
وقتی نیروهای کاری خود را از فضای یک دانشگاه استخدام می‌کنید، به مجموعه‌ای از جوانان باهوش، پرانگیزه، بااستعداد و دارای ذهن باز دسترسی خواهید داشت که پیشتر از غربال، امتحانات دانشگاه و کنکور و مسیر تحقیقات پایان‌نامه با موفقیت عبور کرده‌اند و به نوعی دستچین شده‌اند. 
معمولا نیز چون حال و هوای مشترکی با شما دارند، نیروهای وفادارتری خواهند شد و درک عالی از ارزش‌ها و فرهنگ شرکت خواهند داشت. این ترکیب به معنای ظرفیتی بالا برای ایجاد تیم کاری پرانرژی‌ای است که برای کار کردن در درازمدت در کنار هم هیجان‌زده هستند.
معمولا دانشجویان روحیه بازتری برای به اشتراک‌گذاری دانش خود دارند که آنها را به نیروی انسانی ارزشمندی تبدیل می‌کند.
2- محیط آموزشی، فضای ایده‌آلی برای برندسازی شماست
ارتباط برند شما با آموزش و پیشرفت سودمند است. شرکت‌هایی که تمایل به آموزش و سرمایه‌گذاری در نسل‌های آینده را نشان می‌دهند، احترام زیادی از سوی ناظران و سرمایه‌گذاران بیرونی کسب می‌کنند.
برگزاری کلاس‌های ارتقای مهارت، سخنرانی‌های فردی، کارگاه‌ها و رویدادهای دیگر در دانشگاه همیشه توجه رسانه‌های مثبت زیادی را به همراه خواهد داشت، بنابراین راه‌اندازی کسب‌وکار در چنین فضایی به نوعی سرمایه‌گذاری برای ایجاد تاثیر اجتماعی بیشتر خواهد بود. به‌علاوه، زمان اختصاص داده‌شده به انتقال دانش و تجربه (ناملموسی که نمی‌توان آن را خرید) نوعی سرمایه‌گذاری است که حتی قابل ارزش‌گذاری نیست.
3- سرمایه‌گذاری در آموزش به رسالت اجتماعی شما کمک می‌کند
در دنیای امروز یا برای دستمزد کار یا برای تغییر دنیا تلاش می‌کنیم. این روزها پول به تنهایی برای ایجاد حس رضایت در میان نسل‌های کافی نیست و بسیاری از افراد به دنبال اثرگذاری در دنیای پیرامون‌شان هستند.
در هر صورت جهان همواره در حال تغییر است. اگر ما دنیا را به سمت بهتر شدن تغییر ندهیم، شخص دیگری آن را در جهتی تغییر می‌دهد که ممکن است برای حال و آینده ما چندان دلخواه نباشد. 
اکثر نیروهای کاری، به‌ویژه نسل جوان، تقریبا هرگز پول کافی دریافت نمی‌کنند. مشارکت دادن افراد در اتفاقات و آمد و شدهای کسب و کارهای نوپا، باعث افزایش رضایتمندی شغلی و عملکرد کارکنان می‌شود.
شرکت‌هایی موفق‌ترند که می‌توانند به تک‌تک افراد و کل تیم این حس را بدهند که در هدفی بالاتر مانند آموزش و توسعه نسل‌های آینده و در نتیجه توسعه شرکت در بلندمدت نقش دارند.
4- فرهنگ داخلی شرکت را تقویت می‌کند
جذب اعضای جدید تیم که از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه جذب می‌شوند، به دلیل این‌که در فضای مشترکی با شما پرورش پیدا کرده‌اند، احتمال درک ارزش‌ها و ماموریت‌هایی که برای برند خود تعیین کرده‌اید را افزایش می‌دهد. 
از آنجا که این جوانان احتمالا مدیران آینده، رهبران تیم و تحلیلگران برتر کسب‌وکارتان خواهند بود، بهتر است پیشتر از فرهنگ شرکتی‌تان انگیزه و الهام گرفته باشند.
این دانشجویان سفیران برند شما هستند. آنها اساس شرکت و بن‌مایه‌ای هستند و به مجموعه شما هویت می‌بخشند. حضور در دوره‌های مختلف، پروژه‌های تحقیقاتی یا رویدادهای دانشگاهی فرصت‌های خوبی برای شناسایی افرادی که با فرهنگ و روحیات کسب‌وکارتان سازگار باشند را بیشتر فراهم می‌کند.
5- دانشجویان رویکرد چارچوب‌بندی ‌‌نشده‌ای در برابر ایده‌های تازه ارائه می‌کنند
وقتی شما در یک موضوع تجربه زیادی ندارید، قوانین و محدودیت‌هایی که اغلب بر ذهن افرادی که متخصص به حساب می‌آیند، تحمیل می‌شود بر ذهن شما چارچوب نمی‌گذارد. به همین خاطر دانشجویان در بیشتر موارد دارای بازترین ذهن و خلاقانه‌ترین ایده‌ها هستند. برخی از بزرگ‌ترین نام‌های دنیای فناوری امروز همگی در سنین جوانی برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان اقدام کردند.

غول‌های فناوری هم دانشجو بودند!
ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس و تسلا 24 ساله بود. مایکل دل، بنیانگذار شرکت دل 21 ساله بود. مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک (که اکنون متا نام دارد) 19 ساله بود. پیر امیدیار، بنیانگذار ای‌بِی 23 ساله بود.
غول‌های فناوری دیگر مانند توییتر، مایکروسافت و اسنپ چت همگی توسط افراد مبتکر و در سن دانشگاهی تأسیس شده‌اند که می‌خواستند جهان را تغییر دهند. نکته مهم برای کسب و کارها در چنین شرایطی این است که ایجاد یک رابطه مشترک با دانشگاهی قوی، زمینه را برای تولید ایده‌های قدرتمند و جدید از نسل‌های جوان فراهم می‌کند.

منبع: Entrepreneur.com
عسل اخویان‌طهرانی - دانش و سلامت