موفقیت آسان است به شرطی که خودتان را مهار کنید

موفقیت آسان است به شرطی که خودتان را مهار کنید

 مخاطبان من در این نوشته کسانی هستند که احساس می‌کنند برای رسیدن به موفقیت هر کاری انجام داده‌اند و نتیجه مطلوب را کسب نکرده‌اند. اگر در این مسیر نگاه‌تان به بیرون از خودتان است به شما قول می‌دهم راه اشتباهی را در پیش گرفته‌اید. برای عبور از مسیر اشتباه پیشنهاد می‌کنم چند دقیقه از وقت‌تان را صرف خواندن و همراهی با این یادداشت کنید.

حتما برای خیلی از ما پیش آمده‌است که در زندگی هدف‌هایی را برای خودمان برنامه‌ریزی کرده و تلاش‌هایی را برای رسیدن به آنها انجام داده‌باشیم. بسیاری از افرادی که این مسیر را می‌پیمایند پس از کمی تفکر به این نتیجه می‌رسند که بخش مهمی از مسیر دستیابی به اهداف پیش رو، مهار کردن خود و در بسیاری از موارد تغییر در رفتارهایی است که انجام می‌دهیم و عادت‌هایی است که داریم. 
در این مسیر مطالعات بی‌شماری انجام و توصیه‌های زیادی نیز توسط کارشناسان ارائه شده که در بیشتر آنها به این نکته اشاره شده‌است، افرادی که بهتر با خویشتن آینده‌شان که در ذهن تصویر کرده‌اند، همذات‌پنداری می‌کنند، خودمهاری بسیار بهتری دارند.
کارشناسان معتقدند اشتیاق به آنچه می‌خواهیم به آن برسیم یا به آن تبدیل شویم ایجاد انگیزه می‌کند. ما معمولا اشتیاق را احساسی می‌دانیم که در انسان باعث انقلاب و دگرگونی می‌شود. اما اشتیاق چیزی نیست که یا داشته‌باشیم یا نداشته‌باشیم. احساسی است که می‌توانیم آن را در درون خود به وجود آوریم اما به محض این که فکر کنیم انگیزه احساسی بیرونی است، از دسترس ما خارج خواهدشد. در بسیاری موارد پس از تلاش برای یافتن انگیزه بیرون از خود و نیافتن آن، از داشتن انگیزه منصرف می‌شویم، اگر آن‌قدر به خودمان اعتماد داشته‌باشیم و باور کنیم برای داشتن انگیزه برای رسیدن به اهداف باید دور وسوسه‌ها را خط قرمز بکشیم به هوس‌های گوناگون که ما را از رسیدن به اهداف دور می‌کند، تن نخواهیم داد.
پس برای مهار وسوسه و دستیابی به تغییر، باید تردیدهایی را که به خودتان دارید، کنار بگذاریم و به رفتار آینده‌تان و جایگاهی که پس از رسیدن به هدفتان کسب می‌کنید، اطمینان داشته‌باشید. اما چطور می‌توان چنین کرد؟
فقط کارهای درست را انجام دهید
در سطح نا‌خودآگاه، باورهایی که درباره خود شکل می‌دهیم در گرو حرف‌ها یا حتی اندیشه‌هایمان نیست، بلکه وابسته به کارهایی است که انجام می‌دهیم؛ چرا که رفتار اثری عمیق‌تر بر ناخودآگاه ما دارد. اگر می‌خواهیم باورهایمان را عوض کنیم، ابتدا باید رفتارمان را تغییر دهیم.
برای رسیدن به این مهم راهکار اساسی این است که دست از نگرانی درباره رفتارهایتان بردارید و به خودتان اعتماد کنید. برای این کار یک قاعده ساده برای خودتان بگذارید؛ قاعده‌ای چنان ساده و شفاف که امکان ناکامی در آن وجود نداشته‌ باشد.
حتما گام اول را دنبال کنید
هدف این نیست که برای خودتان عادت درست کنید، بلکه رفتاری ایجاد کنید که مغزتان بتواند آن را مشاهده کند. عادتی را پیدا کنید که انجام ‌دادنش خیلی راحت باشد و فارغ از چیزهای دیگر، بر انجام آن تمرکز کنید. یادتان باشد ذهن انسان تا زمانی که بر موضوعی تمرکز نداشته‌باشد، کارایی لازم را ندارد.

میثم برجی - کارشناس ارشد روان‌شناسی صنعتی