راز شاد‌ زیستن از زبان هوش‌مصنوعی

راز شاد‌ زیستن از زبان هوش‌مصنوعی

بر‌اساس مقاله‌ای که موسسه تحقیقاتی دیپ لانجویتی (Deep Longevity) منتشر کرده است، احتمالا با استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق بر پایه هوش‌مصنوعی، سریع‌ترین مسیر رسیدن به شادی و رضایت در هر فرد مشخص می‌شود. محققان این مطالعه، بر‌‌اساس داده‌های تحقیقات ملی میانسالان در ایالات متحده به نام «میدلایف»، دو مدل دیجیتالی روان‌شناسی برای انسان توسعه داده‌اند.

​​​​​​​کوتاه‌ترین مسیر رضایتمندی 
اولین مدل، مجموعه‌ای از شبکه‌های عصبی عمیق است که از اطلاعات نوعی نظرسنجی روان‌شناختی استفاده می‌کند تا سلامت روانی پاسخ‌دهندگان را برای 10 سال آینده پیش‌بینی کند.  این مدل مسیرهای ذهن انسان را همراه با افزایش سن به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که ظرفیت ایجاد ارتباطات معنادار، استقلال ذهنی و تسلط بر محیط، با افزایش سن رشد می‌کند.  همچنین تاکید بر پیشرفت‌‌های شخصی به‌طور مداوم کاهش یافته و حس داشتن هدف در زندگی پس از 50-40 سالگی کمرنگ می‌شود. این نتایج می‌توانند به دانش رو به رشد سلامت روان کمک کنند.  مدل دوم نقشه‌ای هوشمند است که به‌عنوان ارائه‌دهنده توصیه در برنامه‌های کاربردی سلامت روان ایجاد شده است. این الگوریتم یادگیری بدون نظارت، همه پاسخ‌دهندگان را بسته به احتمال ابتلا به افسردگی در دسته‌بندی‌هایی تقسیم کرده و کوتاه‌ترین مسیر به سمت ثبات ذهنی را برای هر فرد تعیین می‌کند.  در این روش اطلاعات پاسخ‌دهنده روی نقشه‌ای دو بعدی ترسیم شده و راه‌هایی برای بهبود رفاه بلندمدت آنها استخراج می‌کند. از این مدل روان‌شناسی انسان می‌توان در برنامه‌های دیجیتال  یا در طول جلسات درمانگر استفاده شود. 
 مزایای این فناوری
مدیر ارشد موسسه دیپ‌لانجویتی، الکس ژاورونکوف توضیح می‌دهد: «برنامه‌های کاربردی موجود در زمینه سلامت روان، توصیه‌هایی کاملا عمومی ارائه می‌دهند که ظاهرا برای همه کاربرد دارد اما در‌ واقع برای بسیاری از افراد مناسب نیست. ما سیستمی ایجاد کرده‌ایم که هم از نظر علمی معتبر است و هم برای هر فرد، برنامه‌ای شخصی‌سازی شده ارائه می‌دهد.» موسسه دیپ‌لانجویتی برای نشان دادن پتانسیل این سیستم، برنامه‌ای آنلاین منتشر کرده است. این برنامه رایگان به کاربران امکان می‌دهد تا تست روان‌شناسی شرح داده شده در نسخه اصلی را انجام دهند. در پایان ارزیابی، کاربران گزارشی همراه با توصیه دریافت می‌کنند که هدف آن بهبود سلامت ذهنی بلندمدت است.  افراد می‌توانند در برنامه راهنمای کاملی ثبت‌نام کنند که جریان ثابتی از توصیه‌های انتخاب‌شده توسط هوش مصنوعی به آنها ارائه می‌شود. داده‌های به‌دست‌آمده در این برنامه برای توسعه بیشتر رویکردهای دیجیتال سلامت روان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این تازه شروع کار است و محققان قصد دارند به مطالعه روان‌شناسی انسان در زمینه افزایش سن و رضایتمندی طولانی‌مدت ادامه دهند. آنها در حال کار روی مطالعه دیگری در مورد تأثیر شادی بر معیارهای فیزیولوژیکی پیری هستند.

منبع:Scitechdaily.com
حمیدرضا قنبریها - گروه دانش و سلامت