آنچه درباره سفر اربعین باید بدانیم

آنچه درباره سفر اربعین باید بدانیم

اگرچه پیاده‌روی اربعین معمولا از سه‌چهار روز الی یک هفته پیش از اربعین آغاز می‌شود اما برخی هموطنان هم از اولین روزهای ماه صفر برای سفر زمینی اربعین خود را به پایانه‌های مرزی می‌رسانند.با این حال اوج پیاده‌روی اربعین که نمایش جمعیتی کثیر و شور و اتحادی بی‌بدیل هست را از روزهای شانزده و هفده صفر به بعد در مسیر نجف تا کربلا می‌توان مشاهده کرد.

اگر بخواهید قطره‌ای از این دریای تماشایی و پرشور اربعینی باشید، این بازه بهترین زمان برای سفر اربعین است و اگر ترجیح می‌دهید از در مسیری خلوت‌تر پا بگذارید و کمی از ازدحام دور باشید، یک هفته پیش از اربعین بهترین زمان برای این است که خودتان را به مبدا پیاده‌روی یعنی نجف اشرف برسانید و از آنجا طی‌طریق را به مقصد کربلا آغاز کنید. در هر بازه و هر مسیری که عازم سفر اربعین حسینی هستید، بد نیست پیش از سفر، اطلاعاتی را که جزو ملزومات این سفر معنوی به حساب می‌آید، در کوله‌بار خود قرار دهید. ما از امروز روی خط اربعین با شما هستیم و مهم‌ترین این اخبار و اطلاعات را به شما می‌رسانیم.
***اول این‌که حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کنید. درواقع یکی از شروط اساسی سفر اربعین امسال، ثبت‌نام در سامانه سماح است. این ثبت‌نام شامل پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام قطعی است. در ثبت‌نام قطعی با واریز مبلغ 18‌هزارتومان در سفر اربعین بیمه می‌شوید و با این بیمه در صورت بروز مشکلات احتمالی امنیتی و سلامتی تحت حمایت دولت و سازمان حج و زیارت خواهید بود. 
***نکته مهم بعدی درخصوص انتخاب پایانه مرزی است. معمولا هر سال بیشترین حجم تردد در مرز مهران در استان ایلام رقم می‌خورد. همین باعث ایجاد ترافیک شدید در جاده ایلام ــ مهران و همچنین ازدحام جمعیت در مرز و سختی تردد می‌شود. توصیه می‌شود امسال با توجه به بازگشایی مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه و دو مرز باشماق در کردستان و تمرچین در آذربایجان غربی و همچنین وجود مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان، در صورت امکان برای تردد مرزی غیر از مهران را انتخاب کنید، تا در این هوای گرم پشت مرز نمانید و عبور راحت و آسانی به عراق داشته باشید. اتفاقا در همین راستا از مرز شلمچه خبر رسیده که این مرز در آمادگی کامل برای استقبال از زائران قرار دارد و موکب‌های خدمات‌رسانی و مرکز بهداشتی در این مرز مستقر شده‌اند. در ضمن برای رفاه حال زائران از ۱۵تا۳۰شهریور، قطارهای تهران-‌ خرمشهر، تهران-اهواز و تهران- کرمانشاه دو برابر خواهد شد. 20دستگاه تلفن همگانی هم در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه نصب و راه‌اندازی شده است. 
***راستی گذرنامه‌تان اعتبار دارد؟ اگر ندارد، فکر تمدید در پایانه‌های مرزی یا عبور از مرز بدون تمدید گذرنامه را از سرتان بیرون کنید، چون هیچ راهی برای عبور از مرز با گذرنامه‌ای که اعتبارش به پایان رسیده، وجود ندارد. در مقابل راه‌هایی برای دریافت گذرنامه جدید و تمدید گذرنامه‌های بدون اعتبار در نظر گرفته شده و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از افزایش مراکز ارائه خدمات مربوط به گذرنامه خبر داده است. درواقع فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مراکز صدور گذرنامه خود را از روز گذشته از دو مرکز در خیابان‌های مطهری‌ــ کوه نور و شهر‌ری به چهار مرکز افزایش داد.
همچنین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای از شهروندان متقاضی صدور گذرنامه که قبل از این فاقد گذرنامه بوده‌اند یا تاریخ صدور گذرنامه‌هایشان قبل از ششم شهریور۱۳۹۱است خواست جهت اخذ خدمات فقط به «دفاترپلیس+۱۰» مراجعه کنند. در این اطلاعیه تاکید شده که متقاضیان می‌توانند با دریافت «برگ ویژه اربعین» به‌عنوان سند مسافرتی و به جای گذرنامه، از مزایای یک‌بار تردد مرزی به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین امسال با هزینه‌ای معادل یک‌دهم گذرنامه‌های عادی بهره‌مند شوند. افرادی هم که تاریخ صدور گذرنامه‌شان پس از تاریخ ششم شهریور۱۳۹۱ است و اعتبار آن به اتمام رسیده یا شش ماه و کمتر از اعتبار آن باقی است، در صورت داشتن گذرنامه سالم می‌توانند به ادارات صدور گذرنامه، مراجعه و از مزایای یک‌بار خروج به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین سال جاری برخوردار شوند.
***و اما درباره هزینه سفر که یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست و دولت تاکید کرده بود که به‌طور جدی روی این بخش نظارت دارد اما خبرها حاکی از افزایش سرسام‌آور بلیت هواپیما و اتوبوس است. فعلا همین‌قدر بدانید که کمال علیپور، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به‌شدت از گرانی شدید بلیت هواپیما و اتوبوس برای زائران اربعین انتقاد کرده و خواستار پیگیری این موضوع شده است.