عشق به حسین‌(ع) ازلی و ابدی است

عشق به حسین‌(ع) ازلی و ابدی است

چهاردهمین نشست از سلسله ‌نشست‌های «تکیه کتاب» با سخنرانی یوسفعلی میرشکاک و اجرای میثم رشیدی‌مهرآبادی با بازخوانی کتاب «فتح خون» نوشته شهید آوینی، نگاهی عرفانی به واقعه عاشورا داشت.

یوسفعلی میرشکاک در این نشست بیان کرد: اگر عاشورا و ماجرای کربلا را از کل اسلام بگیریم، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند. به تعبیر امام ششم، جعفربن‌محمد‌(ع) که در پاسخ به سؤالی می‌فرمایند: «همه‌چیز در کربلا تمام شد. چرا متوجه نمی‌شوید که ماجرای کربلا چیست؟»
این شاعر و نویسنده گفت: اسلام یک پدیده خیلی پیچیده است، هرچند همه ادیان الهی پیچیده‌اند اما اسلام دیگر ختم ماجراست و ضمن این‌که ما با معماهای شگرفی در سراسر تاریخ ظهور پیغمبر‌(ص) و اوصیای ایشان مواجهیم و اوج ماجرا، کربلاست. این «شدن» انسان را نشان می‌دهد. چیزی که اکنون در دست ماست، همین عزاداری‌ها و مراسم و مناسک است. ما «شدن» حسینی را فراموش کرده‌ایم. سید‌مرتضی آوینی سعی‌اش این بود که بر این «شدن» از حیث فکری اثر بگذارد و «فتح خون» را هم در همین راستا نوشت. به تعبیر سید‌مرتضی، عشق به حسین‌(ع)، چیزی ازلی و ابدی است. یعنی گره‌گاه عشق به حضرت حق، عشق به آقا اباعبدا...‌(ع) است. وقتی کسی خودش را و تمام دار و ندار خود را فدای معشوق می‌کند، تبدیل به معشوق و به تعبیری مظهر معشوق می‌شود.‌/ خانه‌کتاب