خداحافظی در اوج

تهیه‌كننده باسابقه تلویزیون دار فانی را وداع گفت

خداحافظی در اوج

با سواد بود و مقتدر. همه كسانی كه با او كار می‌كردند دستمزدهایشان را به موقع دریافت می‌كردند. امكان نداشت دستمزد كسی به تعویق بیفتد. برایش فرقی نمی‌كرد بازیگر است یا عوامل تداركات. حساب و كتاب‌ها به موقع بود و هیچ‌كس از او ناراضی نبود. به گفته بازیگران و عوامل پشت صحنه كه با او كار كرده‌اند همیشه زودتر از بقیه سر صحنه حاضر بود. امكان نداشت روزی سر صحنه نیاید. حواسش به همه چیز و همه‌كس بود و دلش می‌خواست كاری كه انجام می‌دهد از همه لحاظ شسته و رفته باشد. فقط در كسوت تهیه‌كننده نبود، بلكه می‌خواست همه كارها به بهترین شكل انجام شود. او كسی نبود جز مجید اوجی، تهیه‌كننده با سابقه و پیشكسوت تلویزیون. اوجی سریال‌های متعددی را برای تلویزیون تولید كرد. برایش فرقی نمی‌كرد سریال‌هایش مناسبتی هستند یا در ایام عادی پخش می‌شد، آنچه برایش اهمیت داشت این بود كه بتواند با یك سریال سرگرم‌كننده، مخاطبان را پای تلویزیون بنشاند. اما همه كارهایش یك نقطه مشترك داشت و آن هم مفهوم زندگی بود. او به زیبایی در هر یك از كارهایش از زندگی حرف می‌زد. روزهای زندگی، سفر سبز، نشانی، همسایه‌ها، ماه عسل، مشق عشق، توطئه فامیلی، به سوی افتخار، باغ سرهنگ و ... از كارهایی است كه اوجی تهیه‌كنندگی آنها را به عهده داشت. آخرین اثر این تهیه‌كننده خوشنام در تلویزیون سریال مرضیه به كارگردانی همسرش، فلورا سام بود كه از شبكه دوی سیما روانه آنتن شد. این سریال ایام محرم پخش شد. او روز جمعه 17 آبان بعد از سپری كردن دوران بیماری بر اثر ایست قلبی درگذشت. به همین دلیل با تعدادی از بازیگرانی كه در كارهای او بازی كردند به گفت‌وگو نشستیم و آنها درباره ویژگی‌های شخصیتی و كاری او گفتند. همچنین پیكر مجید اوجی امروز ساعت 9 صبح از مسجد بلال سازمان صدا و سیما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع و به خاك سپرده شد.

رفیق قابل اعتماد
مجید مظفری: از لحاظ شخصیتی بسیار همراه خوبی بود. آدمی بود كه راحت می‌شد با او درددل كرد. به همین دلیل قابل اعتماد بود. یكی دیگر از ویژگی‌های مجید اوجی این بود كه اهل رفاقت بود و همه كسانی كه با او كار كردند، خاطرات خوبی
 به یاد دارند.
مجید اوجی جزو تهیه‌كنندگانی بود كه كارهای شاخص در تلویزیون كم انجام نداده بود. من دو سریال روزهای زندگی به كارگردانی سیروس مقدم و سفر سبز ساخته محمدحسین لطیفی را با او كار كرده بودم كه اوجی تهیه‌كنندگی آنها را به عهده داشت. این دو جزو سریال‌های شاخص و پرمخاطب تلویزیون است و با این‌كه بارها بازپخش شده، اما همچنان برای مخاطب جذاب است. به نظرم حضور مجیداوجی برای همكارانش و تلویزیون اعتبار بزرگی بود.


شایسته‌ترین تعامل با بازیگران
محمد صادقی: روح مجید اوجی شاد و خداوند او را رحمت كند. بسیار مرد نازنینی بود. اوجی جزو تهیه‌كنندگان بااخلاق و حرفه‌ای محسوب می‌شد كه همیشه اصولی كار می‌كرد.
او استانداردهایی برای خودش تعریف كرده بود و طبق همان جلو می‌رفت. به همین دلیل وقتی بازیگری با او كار می‌كرد، می‌دانست كه با یك فرد حرفه‌ای كار می‌كند كه به اصول كار آشناست. همیشه برخورد درست با همه داشت، برایش فرقی نمی‌كرد آن فرد بازیگر است یا یكی از دستیاران صحنه.
در واقع او شایسته‌ترین تعامل را با همه برقرار می‌کرد و برایش اهمیت داشت. من دو سریال بی‌قرار 1 و 2 را با او كار كردم. واقعا از همكاری با او لذت بردم. فوت مجید اوجی عزیز ضایعه‌ای دردناك بود كه همه همكاران را ناراحت كرد. تلویزیون یكی از خوبان خودش را از دست داد، یكی از خوبانی كه بسیار هم باسواد بود و با دانش كارش را انجام می‌داد.



مردمدار و خوش‌حساب
 علیرضا جلالی‌تبار: هیچ چیز برای بازیگر در كار اهمیت ندارد، مگر آن‌كه با كسانی كار كند كه در كارشان حرفه‌ای باشند.  مجید اوجی از این دست افراد بود. تهیه‌كننده‌ای مطلع و با دانش كه خیال بازیگر از كار كردن با او راحت بود. من سریال تلویزیونی راز پنهان را با او كار كردم كه كارگردانی سریال را فلورا سام، همسرش انجام می‌داد. مجید اوجی جزو انسان‌های شریف بود. روحش شاد. چیزی كه از خودش به یادگار گذاشته این بود كه همیشه خوش‌حساب بود و هیچ‌وقت كسی از او گلایه‌ای درباره دستمزد نداشت. او بسیار هم مردمدار بود. به خانواده‌اش تسلیت می‌گویم.



مراقب همه بود
پروانه معصومی: مجید اوجی یكی از خوش‌قول‌ترین و درست‌ترین آدم‌هایی بود كه با او كار كردم. از همكاری با او در سریال‌های ماه عسل و راز پنهان لذت بردم. او به‌شدت حواسش به همه بود.
 آنقدر كه آقای اوجی به بازیگران اهمیت می‌داد و برایشان احترام قائل بود، فكر نمی‌كنم در خانه خودمان تا این اندازه به ما توجه می‌شد.
هر سریالی كه می‌ساخت در طول كار مراقب همه بود تا مبادا كسی كم و كسری داشته باشد. او خودش یك تنه مقابل مشكلات می‌ایستاد، اما نمی‌گذاشت سختی آن شامل حال گروه شود. خاطرات خوب از این مرد نازنین در ذهن من است، خاطراتی كه فراموش‌شدنی
 نیست‌.



روزی كه پایم شكست...
نعیمه نظام‌دوست: مجید اوجی، شریف‌ترین، متعهدترین و خوش‌حساب‌ترین تهیه‌كننده‌ای بود كه می‌شناختم و با او كار می‌كردم. واقعا مثل مجید اوجی تا این اندازه خوش‌حساب و دقیق نداریم. هر روز سر كار می‌آمد و امكان نداشت روزی سر صحنه نباشد. حواسش به همه بود و متعهدانه كار می‌كرد. البته تهیه‌كنندگان عالی مثل آقای اوجی داریم، اما بقیه باید از او یاد بگیرند. مطمئن هستم آدم‌هایی كه با او كار كردند خاطرات خوش زیاد دارند.
به یاد دارم سال 77 سریال روزهای زندگی را با او كار می‌كردم. در میانه كار پایم شكست و جالب بود یك روز آقای اوجی به منزلم آمد و كل مبلغ قراردادی را كه با او بسته بودم كامل برایم آورد و به من گفت اگر می‌توانم بروم سر صحنه و كارم را ادامه بدهم و اگر هم نمی‌توانم هیچ اشكالی ندارد و دستمزدم كامل پرداخت می‌شود. باورم نمی‌شد تهیه‌كننده‌ای این كار را انجام بدهد، اما اوجی جزو خوبان بود. به همین دلیل من هم به كارم ادامه دادم و سر صحنه رفتم. این دوستی و رفاقت از آن سال تا به امروز ماند.
بعد از روزهای زندگی در سریال تلویزیونی همسایه ها، منشی صحنه بودم و در سریال باغ سرهنگ هم بازی كردم. بسیار فرد بامحبت و با معرفتی بود. همه خاطرات خوب از او دارند.
او همیشه جزو اولین نفرها بود كه به صحنه می‌آمد، حتی قبل از تداركات. واقعا اوجی، شریف، نجیب و پاك بود. سینما و تلویزیون یكی از بهترین‌هایش را از دست داد. از لحظه‌ای كه خبر فوت او را شنیدم حالم اصلا خوب نیست.