تنها در خانه

16 ایالت آمریكا به اعلام وضعیت اضطراری ترامپ اعتراض كردند

تنها در خانه

۱۶ ایالت آمریكا از دونالد ترامپ بابت اعلام وضعیت اضطراری جهت تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز مكزیك شكایت كردند. ترامپ پیش از این از كنگره خواسته بود با بودجه 7/5 میلیارد دلاری برای احداث دیوار مذكور موافقت كند. امتناع قانونگذاران آمریكایی از موافقت با این درخواست به تعطیلی دولت فدرال منجر شد. این تعطیلی ۳۵ روز ادامه داشت و طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریكا در تاریخ را به نام ترامپ رقم زد. حال اعتراض ایالات مختلف در آمریكا راه را برای استیضاح رئیس‌جمهور مهیا می‌كند.

به گزارش سی‌.ان‌.ان، این ۱۶ ایالت به رهبری دادستان كل ایالت كالیفرنیا شكایت خود را در دادگاه منطقه‌ای كالیفرنیا ثبت كردند. درهمین رابطه خاویر باكرا، دادستان كل كالیفرنیا به سی‌.ان‌.ان گفت: «ما می‌خواهیم جلوی نقض قانون اساسی، اصل تفكیك قوا و سرقت پول از آمریكایی‌ها و ایالت‌ها توسط ترامپ را بگیریم.» همچنین دادستان‌های ایالت‌های كلرادو، كانكتیكت، دلاوِر، هاوایی، ایلینوی، مین، مریلند، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومكزیكو، نیویورك، اورگن و ویرجینیا با ایالت كالیفرنیا برای تنظیم این شكایت همراه شدند. استدلال ایالت‌های شاكی این است كه ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری برای تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز مكزیك و آمریكا، كنگره را دور زده است. هیچ رئیس‌جمهوری در آمریكا تا كنون برای تأمین بودجه مربوط به یكی از پروژه‌های مدنظر خود اعلام وضعیت اضطراری نكرده است. قانون اضطرارهای ملی به رئیس‌جمهور آمریكا اختیار می‌دهد در مواقعی كه ضروری می‌داند وضعیت اضطراری اعلام كند. در چنین وضعیتی، رئیس‌جمهور حق دسترسی به وجوهی را خواهد داشت كه در حالت عادی بایستی از كنگره تأمین آنها را درخواست كند. ترامپ بعد از آن‌كه نتوانست از مسیر كنگره این بودجه را تأمین كند، اعلام وضعیت اضطراری كرد.
 اعتراضات خیابانی
روزگذشته فعالان و معترضان در واشنگتن، شیكاگو و چند ایالت دیگر آمریكا به مناسبت روز روسای‌جمهور به خیابان‌ها آمدند تا علیه تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام وضعیت اضطرار ملی اعتراض كنند. به گزارش رویترز، روز روسای‌جمهور در سومین دوشنبه ماه فوریه است و برای بزرگداشت جورج واشنگتن، اولین رئیس‌جمهور و دیگر روسای‌جمهوری كه به آمریكا خدمت كرده‌اند، نامگذاری شده است‌. این روز برای آمریكایی‌ها یك تعطیل رسمی است. شركت‌كنندگان و برگزار‌كنندگان این تظاهرات اعلام كردند: مهم است اجازه دهیم این خشم و نفرت از اقدام ترامپ شنیده شود. بر همین اساس، دارسی رگان، رئیس اجرایی انجمن
Invisible Chicago  اعلام كرد: ما مخالف اعلام وضعیت اضطراری توسط رئیس‌جمهور بوده و در اینجا در كنار همكاران و دوستان مهاجر خود ایستاده‌ایم. لتیتیا جیمز، دادستان كل ایالت نیویورك گفته است از همه ابزار قانونی برای مقابله با این دستور ترامپ استفاده خواهد شد. پیش از این نیز، سه زمین‌دار در تگزاس و یك گروه محیط‌زیستی از ترامپ به دادگاه شكایت كرده بودند. معترضان در میدان بزرگ شیكاگو شعارهایی علیه دونالد ترامپ از جمله «وضعیت اضطراری جعلی»، «نه به دیوار، نه به ترس، مهاجران به اینجا خوش آمده‌اند» سر دادند.
ترامپ روز جمعه گذشته اعلام وضعیت اضطراری كرد و گفت این اعلام به او امكان می‌دهد هشت میلیارد دلار برای تامین بودجه دیوار حایل در مرزهای با مكزیك را به‌دست آورد. او می‌گوید این مبلغ اندك است و كل این دیوار بودجه‌ای معادل 23 میلیارد دلار می‌طلبد. ترامپ ضمن اعلام این‌كه حاضر است در این باره در هر دادگاهی شركت كند، گفت: ما در برابر یك بحران ملی در مرزهای جنوبی‌مان قرار گرفته‌ایم و همه می‌دانند این دیوارها سودمند خواهد بود.  ترامپ درعین حال گفت قصد اعلام این وضعیت را نداشته اما مجبور شده است‌. او پیشتر حدود شش میلیارد دلار را از طریق بودجه درخواست كرده بود كه اعضای كنگره با آن موافقت نكردند. تأمین میلیاردها دلار هزینه دیوار مرزی با مكزیك از بودجه وزارت دفاع، آن‌هم با اعلان وضعیت اضطراری، از نظر حقوقی بسیار مناقشه‌برانگیز است. این اقدام ترامپ از همان ساعات اولیه اعلام آن با مقاومت گسترده میان دموكرات‌ها و جمهوریخواهان روبه‌رو شد.
 سایه استیضاح بر سر ترامپ
هم‌اكنون رسانه‌های آمریكا از اقدام دست‌كم شش كمیته مجلس نمایندگان آمریكا مبنی بر بررسی زمینه‌های احتمالی استیضاح ترامپ خبر می‌دهند. روزنامه لس‌آنجلس تایمز طی گزارشی نوشت: بر اساس دستورالعمل نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریكا، این كمیته‌ها از واژه استیضاح استفاده نمی‌كنند و اقدام خود را با استفاده از واژگان كمتر ملتهب و تحریك‌آمیز توصیف می‌كنند. به نوشته این منبع، نانسی پلوسی اخیرا گفته است: ما باید ببینیم حقایق چه مواردی است، ما نباید به دلیل سیاسی استیضاح كنیم و نباید به دلیل سیاسی از استیضاح بپرهیزیم، بنابراین باید ببینیم چه پیش می‌آید. پلوسی این اقدام را مرحله پیش‌استیضاح عنوان كرده بود. حال گفته می‌شود دستگیری حلقه‌های نزدیك به دونالد ترامپ به اتهام همكاری با ویكی‌لیكس و روسیه، افشاگری‌های سرپرست سابق اف.بی‌.آی و شكایت 16 ایالت به خاطر اعلام وضعیت اضطراری ملی، سایه استیضاح را بر رئیس‌جمهور آمریكا روز به روز سنگین‌تر می‌كند.
 در بحبوحه مبارزات انتخاباتی سال 2016، به طور غیر‌منتظره برخی ایمیل‌های هیلاری كلینتون، رقیب دونالد ترامپ افشا شد. دموكرات‌ها این مساله را یك توطئه توصیف كردند و مدعی شدند برخی رایانه‌های كمیته مركزی حزب دموكرات مورد دستبرد قرار گرفته است. جالب این‌كه 16 مارس 2016 سایت افشاگر ویكی لیكس بخش دیگری از ایمیل‌های هیلاری كلینتون را افشا كرد. این اقدامات باعث شد انگشت اتهام دخالت یك كشور خارجی در انتخابات 2016 پر‌رنگ شده و گفته شود روسیه در این ماجرا دخالت داشته است. به همین منظور بازپرس رابرت مولر به عنوان مسؤول این پرونده تعیین شد تا به نقش مسكو در این انتخابات
بپردازد.
تحقیقات مولر همچنان ادامه دارد، اما استعفای مایكل فلین و پل منافورت، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ در كنار استعفای مایكل كوهن و راجر استون، مشاور انتخاباتی او گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط ستاد تبلیغاتی ترامپ با روس‌ها را به شدت تقویت كرد. به دنبال آن فرزند و داماد ترامپ، سارا هاكابی سندرز، سخنگوی كاخ سفید و دیگر حلقه‌های نزدیك به ترامپ نیز در مظان اتهام قرار گرفتند. بنا به یافته‌های مولر، راجر استون در جریان انتخابات 2016 آمریكا مدعی ارتباط با جولیان آسانژ، موسس تارنمای افشاگر ویكی‌لیكس بوده و در تماس‌های خود با مقام‌های ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، به آنها اطلاعاتی دقیق درخصوص زمان انتشار اسناد به‌سرقت‌رفته از كمیته ملی حزب دموكرات را داده بود. از زمانی كه اكثریت مجلس نمایندگان به دست دموكرات‌ها افتاد، فشار‌ها برای كشاندن ترامپ به میز استیضاح افزایش یافت و حتی گفته شد سال 2019 سال تقابل بین نمایندگان و ترامپ و در نتیجه سال استیضاح او خواهد بود. حال مساله دعوا بر سر دیوار مرزی كه در دو سطح حقوقی و مردمی جریان دارد.
از این‌رو ناظران می‌گویند طی دو سال آینده دونالد ترامپ به‌صورت مكرر باید با سه پرونده تحقیقات مولر، وضعیت اضطراری ملی و استیضاح دست و پنجه نرم كند. به گفته آنها ترامپ روزهای سختی در پیش خواهد داشت تا آنجا كه شاید نام او را در زمره سومین رئیس‌جمهور آمریكا ثبت كنند كه در معرض استیضاح قرار گرفتند.