سیل مرگ اروپا را غافلگیر کرد

سیل در آلمان و بلژیک، 118 کشته و 1300 ناپدید برجای گذاشت

سیل مرگ اروپا را غافلگیر کرد

«سیل مرگ»، رسانه‌های آلمان از این تعبیر برای سیل مرگبار روز پنجشنبه در این کشور استفاده کرده‌اند؛ سیلی که به ساکنان اغلب شهرها حتی فرصت فرار هم نداد و در آلمان 103 کشته و 1300 ناپدید برجای گذاشت. ندریاس فریدریش، سخنگوی سازمان هواشناسی آلمان گفته است در برخی مناطق در ۱۰۰ سال گذشته شاهد این حجم از میزان بارندگی نبوده‌ایم. با گذشت بیش از 24 ساعت از جاری شدن سیل، امدادرسانی به کندی انجام می‌شود و در برخی شهرها مردم برای فرار از مرگ به پشت‌بام خانه‌شان پناه برده‌اند و در انتظار قایق یا بالگردهای نجات هستند. اغلب ناپدیدشدگان ساکن ایالت راینلاند- فالتس هستند. وزیر داخلی این ایالت با بیان این‌که شمار قربانیان احتمالا طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت، گفت:« تا وقتی برای مدت طولانی خبری از افراد ندارید... باید از بدترین حالت بترسید.» سیل در بلژیک و هلند هم خسارت‌هایی به بار آورد. در بلژیک 11نفر قربانی سیل و خانه‌های زیادی در هلند ویران شده است. بارندگی‌های شدید باعث طغیان رودخانه‌ها، تخریب خانه‌ها در شهرها و روستاها و خسارت به مسیرهای ارتباطی و خودروها در اروپای غربی شده است.

روز چهارشنبه بود که سرویس هواشناسی آلمان هشدار شدید هوا را اعلام کرد، هشداری که کارشناس محیط‌زیست برند مهلیگ گفت در تابستان کاملا غیرمعمول است. در آن زمان این هشدار زیاد جدی گرفته نشد و ساکنان اروپای مرکزی خود را برای چند روز بارانی آماده کرده بودند. این سیلاب در حالی گسترش یافت که توده‌ای از رطوبت عمیق که از دریای مدیترانه تأمین می‌شود، به اروپای مرکزی سرازیر شد. منطقه‌ای فراساحل فرانسه و انگلستان به عنوان یک پمپ عمل کرد و رطوبت را از طریق فرانسه به بلژیک، هلند و آلمان هدایت و باعث بارش شدید و سیل‌آسای باران شد. 15هزار نیروی امدادی و پلیس در مناطق سیل‌زده در حال امدادرسانی هستند. انتظار بارندگی‌های سنگین تا شامگاه جمعه در منطقه می‌رود و مقام‌های محلی تغییر اقلیم را مقصر شناخته‌اند.
 آرمین لاشت، وزیر اول راین شمالی- وستفالن، در جریان دیداری از نواحی آسیب‌دیده این رویداد شدید آب و هوایی را به گرمایش زمین نسبت داد. او گفت: ما این نوع رویدادها را از این پس بیشتر و بیشتر تجربه خواهیم کرد. در نتیجه باید اعمال تدابیر حفاظتی در برابر تغییر اقلیم را تسریع کنیم، چون تغییر اقلیم فقط به یک منطقه یا یک کشور محدود نمی‌شود.
در آلمان بالگردهای پلیس و صدها سرباز در نواحی آسیب‌دیده بسیج شده‌اند تا به ساکنانی که به تله افتاده‌اند کمک کنند. ده‌ها نفر روی بام خانه‌هایشان منتظر کمک هستند. مدارس در اطراف غرب آلمان تعطیل و خطوط ارتباطی به‌شدت مختل شده است. به گفته شبکه تلویزیونی اس‌دبیلو آر آلمان، حدود ۲۵ خانه در محله شولد بی‌آدنو در منطقه کوهستانی آیفل، جایی که وضعیت اضطراری اعلام شده، در خطر فروریزی است. این شبکه گفت راه ارتباطی برخی خانه‌ها کاملا با جهان بیرون قطع شده و حتی با قایق نمی‌توان به آنها دسترسی یافت.
ساکنان مناطق سیل‌زده به خبرگزاری فرانسه گفتند از این فاجعه تکان خورده‌اند. آنماری مولر، ۶۵ساله در ماین گفت: هیچ‌کس انتظار این حادثه را نداشت. این همه باران از کجا آمد؟ دیوانه‌وار است. چنان صدای مهیبی داشت و با چنان سرعتی آمد که فکر کردیم در را می‌شکند.
اوترود مه‌یر ۳۶ ساله گفت پدر شوهرم که تقریبا ۸۰ سال دارد و اهل ماین است، می‌گوید در عمرش شاهد چنین پدیده‌ای نبوده.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که برای دیدار با جو بایدن به آمریکا سفر کرده، با ابراز تاسف از جان‌باختن افراد و رنج آسیب‌دیدگان این حادثه، آن را فاجعه و تراژدی دانست و از گسترش ابعاد این فاجعه طی روزهای آتی ابراز نگرانی کرده است.
روزنامه بیلد آلمان نیز پس از ویرانی و رعب و وحشت ساکنان غرب این کشور، این حادثه را سیل مرگ توصیف کرد.
روزنامه فرانسوی اوئست فرانس نیز نوشت: آلمان، بدترین فاجعه طبیعی پس از جنگ جهانی دوم را تجربه می‌کند. این یکی از بدترین سیل‌های آلمان در چند سال گذشته است. سال ۲۰۰۲، سیل ۲۱ نفر را در شرق آلمان و بیش از ۱۰۰ نفر را در منطقه مرکز اروپا به کام مرگ کشاند.


تلفات سیل در بلژیک
در بلژیک ۱۵نفر کشته شده‌اند و چهار نفر هنوز مفقودشده محسوب می‌شوند. ارتش برای کمک به عملیات امداد و نجات به چهار ایالت از ۱۰ایالت این کشور اعزام شده است. مسؤولان محلی درباره نزدیک شدن خطر به شهر ۲۰۰ هزار نفری لیژ هشدار داده‌اند. ساکنان لی‌یژ، سومین شهر بزرگ بلژیک بعد از بروکسل و آنتورپ دستور تخلیه خانه‌ها را گرفته‌اند. مقام‌ها گفتند کسانی که قادر به ترک خانه‌ها نیستند باید به طبقات بالایی‌شان بروند.
انتظار می‌رود رود میوز که از میان این شهر جاری است و همین حالا هم در آستانه طغیان قرار دارد 5/1متر دیگر بالا بیاید. مقام‌ها همچنین نگران ریختن پلی در شهر هستند.
دولت محلی در بیانیه‌ای گفت: این بحران استثنایی است و مردم باید به هم کمک کنند.ساکنان شهر کوچک پپینستر بلژیک که در مصب دو رود در استان لی‌یژ قرار دارد روز پنجشنبه با یک کامیون بزرگ تخلیه شدند، اما وضعیت در تروز آنقدر بد است که عملیات تخلیه خانه‌ها فعلا متوقف شده.
 در هلند گزارشی از کشته یا زخمی شدن مردم منتشر نشده اما از هزاران نفر در شهرهای کوچک و روستاها که در طول رود میوز زندگی می‌کنند، خواسته شده خانه‌هایشان را ترک کنند.