لاوروف: ماموریت آمریکا در افغانستان شکست خورد

لاوروف: ماموریت آمریکا در افغانستان شکست خورد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ماموریت ایالات متحده در افغانستان را «شکست‌خورده» توصیف کرد.
به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد باوجود تلاش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای این که نشان دهد آنها پس از به نتیجه رسیدن ماموریتشان در حال خروج از افغانستان هستند، اما همه متوجهند در واقع ماموریت ایالات متحده در افغانستان شکست خورده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: حتی مردم در خود آمریکا هم آن را به این شکل می‌بینند. او در ادامه گفت: داعش و القاعده مواضع خود را در افغانستان تقویت کرده‌اند و تولید مواد مخدر و قاچاق آن در این کشور در بالاترین حد قرار دارد. لاوروف سپس با بیان این که حدود ۹۰ درصد از عرضه جهانی مواد مخدر از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، افزود: تصور می‌شود تولید مواد مخدر یکی از منابع اصلی درآمد طالبان و سایر گروه‌ها در افغانستان است. ژاین دیپلمات روس اظهار کرد : با وجود خروج آمریکا از افغانستان، مسکو آماده ادامه کار با واشنگتن و پکن و همچنین سایر کشورهایی است که می‌توانند بر اوضاع در افغانستان اثرگذار باشند. او اضافه کرد ایران و هند ممکن است در آینده به «چارچوب سه‌گانه» کشورها برای کار روی افغانستان اضافه شوند.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو علاقه‌مند به هرج و مرج در افغانستان نیست نه فقط به این دلیل که ممکن است به کشورهای دیگر سرایت کند، بلکه به این خاطر که خواستار خوبی مردم افغانستان است. برای دستیابی به صلح در این کشور لازم است همه طرف‌ها سر میز مذاکره حاضر باشند، از جمله اعضای طالبان که اخیراً برای بحث درباره اوضاع افغانستان پس از خروج آمریکا، به مسکو سفر کردند. وی در ادامه گفت: همه تلاش ما در جهت ایجاد فضای گفت‌وگو به شکلی است که در نهایت به حل و فصل سیاسی در افغانستان منتهی شود.  لاوروف پیشتر درباره خطر گسترش ناآرامی در افغانستان به کشورهای همسایه، هشدار داده و گفته بود اوضاع در این کشور به سرعت رو به وخامت است.