صعود کم‌هیجان

همه چیز در مورد شهرآورد کسل‌کننده در یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی

صعود کم‌هیجان

شاید به قول محمدرضا احمدی در یک ماه گذشته آنقدر بازی زیبا و هیجان‌انگیز در یورو دیدیم که انتظار داشتیم داربی استقلال و پرسپولیس در یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی یک بازی سراسر هیجانی باشد. اما بعد از حدود 180دقیقه‌ای که جلوی تلویزیون نشستیم و چهارمین داربی دوران کرونا را دیدیم، این بازی فقط یک نتیجه داد: این‌که بعدازظهر پنجشنبه‌مان خیلی شبیه غروب‌های دلگیر و کسل‌کننده جمعه شد. هر چه دقایق بازی پیش می‌رفت، بیشتر به این نتیجه می‌رسیدیم که هر دو تیم می‌خواهند ضربات پنالتی تیم برنده را تعیین کند.

 آمارهای ناامیدکننده
وقتی به آمار و عملکرد بعضی از بازیکنان نگاه می‌کنیم، این مساله بیشتر خودش را نشان می‌دهد. بنا به گزارش متریکا، استقلالی‌ها در بازی روز پنجشنبه 17شوت به سمت دروازه پرسپولیس داشتند و فقط دو شوت در چارچوب بود. این آمار برای قرمزها 11شوت بود که هیچ کدام‌شان هم در چارچوب نبود. برای آن‌که بدانیم این آمار تا چه اندازه عجیب بود، بهتر است به بازی آخر هر دو تیم در لیگ برتر نگاهی بیندازیم. شاگردان گل‌محمدی در بازی آخرشان در لیگ که با پیروزی 2 بر صفر مقابل آلومینیوم همراه شد، 10شوت به سمت دروازه حریف زدند که شش‌تای آن در چارچوب بود. در مورد استقلال هم این قضیه صدق می‌کند. شاگردان مجیدی در شب پیروزی 2 بر صفر مقابل سایپا، 19شوت زدند که شش‌تای آن در چارچوب بود.
موضوع دیگری که در شهرآورد به چشم آمد، پاس‌های بیهوده‌ای بود که دو تیم به یکدیگر می‌دادند. پرسپولیسی‌ها 643 و استقلالی‌ها 654 پاس به هم دادند. برای بیهوده‌بودن این پاس‌ها باز هم بد نیست به آخرین بازی‌شان در لیگ برتر نگاهی بیندازیم. پرسپولیس در بازی مقابل آلومینیوم 440پاس داد و با همین تعداد توانست حداقل پنج موقعیت مسلم گلزنی ایجاد کند. استقلال هم در بازی مقابل سایپا 480پاس داد و موقعیت گل‌هایشان حداقل پنج بود.
همچنین آمار فردی تعدادی از بازیکنان دو تیم هم از حد معمول‌شان پایین‌تر بود. مثلا بنا به آمارهای متریکا، مهدی قائدی با زدن هفت شوت در صدر بازیکنان شوت‌زن هفته 26 لیگ برتر قرار داشت اما در شهرآورد پنجشنبه یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های قائدی را شاهد بودیم. در آن طرف مهدی ترابی که چهره گلساز و گلزن چند هفته اخیر پرسپولیس بوده، در بیشتر دقایق داربی در نیمه زمین خودشان بود و هیچ موقعیت جدی را خلق نکرد.
از طرف دیگر، هر اندازه که بازیکنان در طول بازی تحرک و نشاطی نداشتند، بعد از بازی این مساله را در فضای مجازی جبران کردند. در حالی که استقلالی‌ها با استوری‌های خود سعی می‌کردند خوشحالی‌شان از صعود به نیمه‌نهایی جام حذفی را نشان دهند، پرسپولیسی‌ها جواب آنها را در جملاتی کنایه‌آمیز می‌دادند. با این اتفاقات شاید بهتر باشد این دو تیم همان دو بار را در بازی‌های رفت و برگشت لیگ انجام بدهند تا شاید انگیزه‌ بیشتری برای کسب سه امتیاز داشته‌باشند.
 رکوردهای شخصی
در کنار این آمارهای منفی، چند رکورد هم در داربی 96 ثبت شد. پرسپولیس با حذف در ضربات پنالتی در این زمینه رکورددار شد. قرمزها حالا با 10بار حذف در ضربات پنالتی در جام حذفی، به تنهایی در این زمینه رکورددار شدند. تا قبل از این، استقلال با 9 بار حذف در صدر این فهرست قرار داشت.
در آن طرف، حسین حسینی هم در پایان این بازی یک رکورد به نام خودش ثبت کرد. او حالا تنها گلری است که دو بار توانسته با مهار ضربات پنالتی، تیمش را به مرحله‌بعدی جام حذفی ببرد.
 صعود گل‌گهر و فولاد
علاوه‌بر داربی تهران، دو بازی دیگر این مرحله جام‌حذفی انجام شد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در حالی که با یک گل از آلومینیوم عقب بودند، در نهایت با سه گل تیم منصوریان را شکست دادند و به مرحله‌بعد رفتند. در یکی دیگر از حساس‌ترین بازی‌های این فصل، بازی فولاد و سپاهان هم بعد از 120دقیقه به تساوی یک بر یک رسید و در نهایت این شاگردان جواد نکونام بودند که در ضربات پنالتی جواز صعود به مرحله‌بعد را
پیدا کردند.