انفجار بادکنکی در بازار گل

گزارشی از آتش‌سوزی در بازار گل محلاتی که 2 کشته و 8 مصدوم برجای گذاشت

انفجار بادکنکی در بازار گل

سریال آتش‌سوزی‌های بازار گل شهید محلاتی، عصر پنجشنبه با مرگ دو نفر و مصدومیت هشت نفر دیگر ادامه پیدا کرد. حادثه‌ای که در پنج سال گذشته بارها تکرار شده و هر دفعه به خیر گذشته بود، اما در ایستگاه دوم دی سال 1400، یک تراژدی را رقم زد. به گفته شاهدان ماجرا، اگر این حادثه قبل از ساعت 12 ظهر رخ داده بود، احتمال داشت تعداد قربانیان افزایش پیدا کند. ماجرای آتش‌سوزی‌های بازار گل شهید محلاتی در چند سال گذشته به موضوعی تکراری تبدیل شده و به نظر می‌رسد عزمی‌ برای ایمن‌سازی این محل وجود ندارد.

ساعت 4 بعدازظهر پنجشنبه، دومین روز زمستان 1400، انتهای خیابان نبرد جنوبی و در بازار گل شهید محلاتی تهران، دود سفیدی از وسط بازار به آسمان زبانه می‌کشد و امدادگران در حال جست‌وجو در میان آوار و لکه‌گیری آتش هستند. حتی با ماسک هم بوی سوختگی ریه‌ها را پر می‌کند و در روزی که هوای پایتخت پاک است، نفس کشیدن را مشکل می‌کند. اهالی و غرفه‌داران در اطراف بازار گل ایستاده و با چشمانی نگران نظاره‌گر تلاش آتش‌نشانان هستند.
دختر جوانی به‌سختی خود را از میان جمعیت تماشاچی بیرون می‌کشد و به سمت آتش‌نشانی که در مقابل در ورودی ایستاده می‌رود؛ «پدرم اینجا کار می‌کرد، از وقتی شنیدیم بازار آتش گرفته، هرچه با تلفن همراهش تماس می‌گیریم، جواب نمی‌دهد. خیلی نگرانش هستیم.» آتش‌نشان جوان توضیح می‌دهد که آنها از هویت کشته و مصدومان اطلاعی ندارند و او را به سمت امدادگران اورژانس راهنمایی می‌کند. دختر جوان چند دقیقه بعد آدرسی را از امدادگر اورژانس می‌گیرد و سراسیمه راهی بیمارستان می‌شود.
پای حرف‌های اهالی که بنشینی، همه از وجود بازار گل در این محله گلایه دارند. اکبر از اهالی قدیمی خیابان زمزم که خانه‌اش فاصله کمی با بازار گل دارد، می‌گوید: «اینجور بازارها را باید خارج از شهر احداث کنند. مثل بازار گل امام رضا (ع). از اینجا تا بازار گل امام رضا(ع) نیم‌ساعت هم نمی‌شود، نمی‌دانم چرا نمی‌خواهند این محل را جمع کنند. از مشکل ترافیک و نبود جای پارک که بگذریم، این بازار برای اهالی نیز یک خطر بالقوه هست. در چند سال اخیر اینجا چند بار آتش گرفته است. سال 95 که به طور کامل سوخت و امسال شهریور هم چند غرفه‌اش آتش گرفت. ایمنی در این بازار صفر است و با این روال، همچنان ما شاهد این حوادث خواهیم بود.»
 عزمی برای ایمن‌سازی نیست
جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران هم در مصاحبه با جام‌جم، حرف‌های اکبر را درباره حوادث سریالی در بازار گل تایید می‌کند و ادامه می‌دهد: «اینجا به‌کرات دچار حریق شده و جلساتی را با مسؤولان اینجا برای ایمن‌سازی محل برگزار کرده‌ایم، اما عزمی برای ایمن‌سازی این بازار وجود ندارد. چندین بار همکارانم در آتش‌نشانی از بازار گل محلاتی بازدید کرده‌ و راهکارهای لازم برای جلوگیری از حوادث را ارائه کرده‌اند، اما باز شاهد حریق و حادثه در این محل هستیم.» آرشیو حوادث بازار گل شهید محلاتی را که مرور می‌کنیم، با دو آتش‌سوزی بزرگ رو‌به‌رو می‌شویم که البته قبلی‌ها ختم به خیر شده بود. اولین حادثه شهریور سال 95 رخ داد. شب‌هنگام سیم‌های برق اتصالی کرد، 20 غرفه در آتش سوخت و خسارت دو میلیاردی به غرفه‌داران وارد شد. این آتش‌سوزی درس عبرت نشد و این بازار با بازسازی دوباره، بدون توجه به نکات ایمنی به فعالیتش ادامه داد تا این‌که 22 شهریور امسال دوباره آتش‌سوزی در آنجا خبرساز شد. در آتش‌سوزی شهریور امسال به حدود 20 غرفه آسیب وارد و یک آتش‌نشان از ناحیه دست مصدوم شد. این بار هم کسی به ماجرای ناایمن بودن بازار گل محلاتی توجهی نکرد تا تراژدی عصر پنجشنبه رقم بخورد. عقربه‌های ساعت روی 14 و 50 دقیقه ایستاده بود که ناگهان انفجاری مهیب بازار را به لرزه درآورد و بعد از آن، شعله‌های آتش و دود به آسمان زبانه کشید. بر اثر انفجار، چند مغازه تخریب شده و افرادی زیر آوار گرفتار شده بودند. دقایقی بعد خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس اورژانس، آژیرکشان خود را به آنجا رساندند. به گفته ملکی، بر اثر این انفجار چهار مغازه به طور کامل تخریب شد و هنگامی که آتش‌نشانان مصدومان را از آنجا خارج کردند، دو نفرشان بر اثر شدت جراحات جان باخته بودند.
علت انفجار
از سخنگوی آتش‌نشانی تهران درباره علت این حادثه پرسیدیم که گفت: «علت دقیق حادثه نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد، اما آنچه برای ما مشخص شده، وجود کپسول‌های مخصوص پر کردن بادکنک‌های تولد در کانون انفجار بوده است. در این مغازه، وسایل تولد فروخته می‌شد و احتمال می‌دهیم علت انفجار هم کپسول‌های کوچک مخصوص باد کردن بادکنک باشد.»
قطع دست‌وپای مصدومان
یکی از شاهدان حادثه که از همان لحظات اولیه سعی کرد مصدومان را از محل خارج کند، درباره وضعیت مصدومان گفت: «به نظر می‌رسید مصدومان از مشتریان بازار بودند و از لحاظ سلامت وضعیت خوبی نداشتند، امدادگران اورژانس خیلی زود خود را به آنجا رسانده و آنها را به بیمارستان بردند. یکی از مصدومان کودکی بود که دچار سوختگی شدیدی شده بود. مصدوم دیگری که در مسیر بیمارستان فوت شد، بر اثر شدت جراحات، دو پایش قطع شده بود. جسد یکی از قربانیان هم زیر آوار بود و دست یکی از مصدومان هم قطع شده بود. صحنه‌های دلخراشی بود. دو نفری که کشته شدند، جوان بودند که به نظر می‌رسید یکی از آنها صاحب مغازه بوده است.»
به گفته سخنگوی اورژانس، در این انفجار هشت نفر شامل شش مرد و دو زن دچار سوختگی و قطع عضو شده بودند که به بیمارستان انتقال یافتند و احتمال دارد نیاز به عمل پیوند عضو داشته باشند.
ساعت 6 عصر پنجشنبه، شعله‌های آتش مهار شده و آتش‌نشانان در حال آواربرداری بودند. خودروهای شهرداری که برای برف احتمالی پایان هفته پایتخت آماده‌باش بودند، به بازار گل منتقل شدند و با پایان عملیات آواربرداری، احتمال افزایش قربانیان رنگ باخت و این حادثه دو کشته و هفت مصدوم برجای گذاشت. سقف‌های شیر‌وانی  غرفه‌ها فروریخته بود و تکه‌های بادکنک در اطراف محل انفجار دیده می‌شد.


دستور قضایی برای بررسی حادثه
علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران همراه معاون خود در صحنه حادثه بازار گل شهید محلاتی حاضر شد و دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی صادر کرد. بر این اساس مقرر شد تیم کارشناسی در محل حضور یافته و این موضوع را به صورت دقیق بررسی و اظهارنظر کند.
وی همچنین خواستار رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده شد و دستورات لازم را برای تعیین بازپرس ویژه و تحقیقات فوری پیرامون این موضوع صادر کرد.
مصطفی واحدی، بازپرس شعبه یازدهم دادسرای جنایی تهران هم در باره حادثه مرگبار بازارگل محلاتی تهران به جام‌جم گفت: «باتوجه به این حادثه مرگبار، دستور پلمب بخش جنوبی بازار گل و احضار هیات‌مدیره بازار گل صادر شده است. همچنین قرار شده کارشناسان آتش‌نشانی علت حادثه را مشخص کنند و شکایت مصدومان و غرفه‌داران آسیب‌دیده هم دریافت شود.»
وی افزود: «روز جمعه یک هیات 9 نفره به محل حادثه در بازار گل محلاتی اعزام  شدند تا از نزدیک وضعیت محل را بررسی کنند و به‌زودی اعلام نظر خود را در این باره در اختیار مرجع قضایی قرار دهند. در صورت قصور در بروز این حادثه، به‌شدت با مقصران برخورد می‌شود.