یک بحران  ازلی و ابدی!

همه چیز درباره حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس از آسیا و فشاری که AFCمی‌آورد

یک بحران ازلی و ابدی!

صبح روز پنجشنبه، خبری فوتبال ایران را داغ کرد؛ حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا. گمان خیلی‌ها این بود که این بار هم مثل همیشه با سندسازی سر کنفدراسیون فوتبال آسیا را شیره می‌مالند و باز هم مثل همیشه وزیر تا مالزی می‌رود و با روش‌هایی خاص! نقش یک منجی را برای دو تیم بزرگ پایتخت بازی می‌کند ولی این بار خبر بسیار جدی بود. بدون هیچ لابی‌، لاپوشانی‌، پارتی و من بمیرم تو بمیری! این بار AFC پایش را قشنگ روی گلوی ایران گذاشته و آن طور که از شواهد پیداست بی‌خیال هم نمی‌شود تا این مشکل برای همیشه حل شود و تا زمانی که حل نشود آبی و قرمز حق حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت.

این مشکل همیشگی است
تقریبا هواداران استقلال و پرسپولیس به این اتفاق عادت کرده‌اند؛ این‌که هر سال تن و بدن‌شان بلرزد و تا آخرین دقایق بیم حذف از آسیا را پیش از شروع مسابقات داشته باشند. استقلال و پرسپولیس که در چندسال اخیر با دردسر مجوز می‌گرفتند، از ماه‌ها قبل می‌دانستند الزامات کسب مجوز فعالیت حرفه‌ای را ندارند و در مرحله بدوی و تجدید‌نظر هم با فشارهای بیرونی توانستند مجوز موقت بگیرند. همین یکی - دو ماه قبل خبری از فدراسیون به بیرون درز کرد با این مضمون که استقلال و پرسپولیس به دلیل صادر نشدن مجوز حرفه‌ای نمی‌توانند در آسیا حضور داشته باشند، اما در کمتر از یک ساعت همان اتفاق همیشگی افتاد و خبر خیلی زود تکذیب شد. جالب اینجاست که در کمتر از یکی - دو ماه حالا این دو تیم درحالی در آستانه حذف و بررسی ویژه پرونده‌‌‌شان قرار گرفته‌اند که اعتبار نهادهای داخلی معرفی کننده‌شان را هم زیر سؤال برده‌اند. حالا در زمان اعتبار‌سنجی کمیته بررسی مدارک حرفه‌ای، مدارک بارگذاری شده این دو تیم توسط یک نهاد مستقل طرف قرارداد با کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش این نهاد مستقل نشان می‌دهد مدارک بارگذاری شده دو تیم استقلال و پرسپولیس جعلی تشخیص داده شده‌اند. به این ترتیب استقلال و پرسپولیس حالا باید دنبال راهکاری باشند تا بتوانند از اطلاعات‌شان دفاع کنند.
این 4 کشور را راضی کن
پرسپولیس و استقلال در بد مخمصه‌ای گیر افتاده‌اند. به قول خیلی‌ها اینجا دیگر پایان خط است. آنها در دفاعیات خود باید بتوانند ۴ عضو چینی، استرالیایی‌، مالزیایی و عربستانی را به این جمع‌بندی برسانند که نهاد مستقل اشتباه کرده و اطلاعات آنها واقعی است‌. اتفاقی که محال نیست اما دشوار است چون AFC به خوبی می‌داند هر شکایتی از سوی تیم‌های کشورهای ذینفع درباره احتمال اشتباه در صدور مجوز حرفه‌ای برای تیم‌ها با توجه به انفجار اطلاعاتی و دسترسی تیم‌های رقیب به اطلاعات جزئی می‌تواند تبعات بسیاری برایش به همراه داشته باشد.
توصیه AFC  را پشت گوش انداختیم
سال‌هاست کنفدراسیون فوتبال آسیا از تیم‌های عضو می‌خواهد اسناد واقعی را در مدارک ارسالی خود بارگذاری کنند. درحالی که کشورهایی مثل امارات یا استرالیا هر ساله بسیاری از باشگاه‌های نامی و متمول‌شان را به دلیل نداشتن اسناد معتبر برای کسب مجوز حرفه‌ای از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان محروم می‌کنند، ورزش ایران هر بار با مدارکی که خیلی با واقعیت منطبق نیست برای تیم‌هایش مجوزهای لازم را کسب می‌کند.
جالب اینجاست که 3 سال قبل با اوج‌گیری فشارها و احتمال حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس یک باره مسعود سلطانی‌فر شبانه به بحرین رفت و تعهد داد تا شیخ سلمان وساطت کند و استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان حذف نشوند. این اما باعث نشد تا تیم‌ها، مالکیت واحد و دولتی‌شان اصلاح شود و نهادهایی مستقل از هم شوند. در کنارش پرونده‌های باز شکایت‌های مالی هم مدام روی پرونده‌های قبلی می‌آمد و این بر سنگینی پرونده‌ها افزوده است.
گل به خودی یا دوستی خاله خرسه؟
از سال ۲۰۲۱ فدراسیون‌های عضو می‌دانستند که تشکیلات آسیایی، سخت‌گیری‌های بیشتری برای تیم‌ها اعمال می‌کند و اعتبارسنجی دقیق‌تری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بود که سردار عباسی رئیس کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای AFC در ایران، دو تیم استقلال و پرسپولیس را واجد شرایط کسب مجوز حرفه‌ای ندانست اما تیم‌ها با فشارهای بیرونی و مداخله وزارت ورزش و عقب‌نشینی داریوش مصطفوی در کمیته استیناف مجوز حرفه‌ای توانستند صاحب مجوز حرفه‌ای موقت شوند. حالا اما بعد از بررسی مستقل پرونده مستندات دو تیم توسط یک گروه مستقل‌، نامه‌ای به فدراسیون فوتبال برای ابلاغ به این دو تیم رسیده که نشان می‌دهد مدارک بارگذاری شده آنها درباره مالکیت‌، صورت‌های مالی و سود دهی و پرونده‌های باز با مشکلات متعدد روبه‌رو بوده و این اتفاق سبب شده تا این تیم‌ها به دلیل مدرک‌سازی و بارگذاری اطلاعات جعلی و ناصحیح به کمیته انضباطی AFC معرفی شوند و از عصر چهارشنبه ۵ روز کاری زمان داشته باشند تا بتوانند از مدارک‌شان در این سامانه دفاع کنند.