کری‌خوانی با بتمن  تازه

نسخه جوان‌تر یک ابرقهرمان قدیمی در راه است

کری‌خوانی با بتمن تازه

با نزدیک‌شدن تاریخ اکران عمومی نسخه تازه «بتمن» در سینماهای آمریکای‌شمالی و بقیه کشورهای دنیا، بحث و صحبت درباره این اکشن ابرقهرمانانه و وضعیت تازه‌اش افزایش چشمگیری یافته است. بتمن تازه که نام اضافه‌ای را به دنبال خود ندارد، برای اولین‌بار رابرت پاتینسن را در نقش محوری خودش دارد. پاتینسن که قبل از این درام خون‌آشامانه بسیار موفق «گرگ‌ومیش» را داشته، از بین تعدادی نامزد مطرح توانست لباس سلحشور شهر گوتام‌سیتی را به تن کند و وارد یک‌سری ماجراجویی هیجان‌انگیز تازه کمیک‌استریپی ابرقهرمانانه شود. او جای کریستن بیل را می‌گیرد که از سوی منتقدان به‌عنوان یک بتمن مقبول شناخته شده بود. بعد از موفقیت کلان مالی و انتقادی شنگ‌چی و مرد عنکبوتی دو ابرقهرمان کمپانی والت‌دیزنی و شرکت سونی در جدول گیشه نمایش سینماهای جهان، حالا چشم‌ها به نمایش عمومی فیلمی دوخته شده که بتمن ابرقهرمان را در راس ماجراجویی‌هایش دارد. به گفته سازندگان بتمن تازه، قسمت اول سری جدید بتمن تفاوت‌هایی آشکار با بتمن‌های قبلی دارد و یک چهره تازه از این شخصیت محبوب کمیک‌استریپی ارائه می‌کند.

رابرت پاتینسن در مصاحبه‌ای جدید در رابطه با شخصیتی که جلوی دوربین بازی کرده صحبت می‌کند و می‌گوید تماشاگران با دیدن فیلم با یک بروس وین/ بتمن کاملا متفاوت روبه‌رو خواهند شد و باید آمادگی آن‌را داشته باشند که شگفت‌زده شوند. این در حالی است که کریستوفر نولان هم طی یک دهه گذشته با سه‌گانه بتمنی خود، چهره‌ای متفاوت و بدیع از بتمن ارائه داده بود. به گفته پاتینسن: «بعد از گذشت یک دهه، تماشاگران یک بتمن جدید را ملاقات می‌کنند که برای خودش دنیای خاصی دارد. داستان بتمن از آن دسته داستان‌هایی است که همیشه می‌توان آن‌را نو و چیزهایی تازه به آن اضافه کرد. البته او همچنان تنهاست و در دنیایی که برای خودش ساخته زندگی و کار می‌کند. زمان بازی در این نقش، نقشه راه مشخصی داشتم و می‌دانستم چه کسی را باید جلوی دوربین بازی و زنده کنم. می‌دانستم ایفای این نقش بسیار سخت است. با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودم و می‌خواستم با این چالش‌ها رودررو شوم. نقش را دوست داشتم و زمان بازی در آن، علاقه بسیار بیشتری به او پیدا کردم.»
 یک نقش، سه فیلم
پاتینسن برای سه فیلم در قالب شخصیت بروس وین/ بتمن ظاهر خواهد شد. مت ریوز، کارگردان این اکشن کمیک‌استریپی به دنبال آن بوده که فیلم بتمنی‌اش چیزی سوای بتمن‌های قبلی بوده باشد و ماجراهای شوالیه سیاه این فیلم، فاصله زیادی با محصولات پیشین داشته باشد. در یک کلام، تلاش ریوز این بوده که تماشاگران روی پرده سینما چیزی را ببینند که تا قبل از این ندیده و تجربه نکرده‌اند.
به گفته او: «هر فیلمی که ساخته‌ام برایم ارزش و اهمیت خاصی داشته و آن‌را با احساس به‌خصوصی کارگردانی کرده‌ام. با وجود این، بتمن تفاوت‌های زیادی با ساخته‌های قبلی‌ام دارد. اگر بقیه را از صمیم قلبم ساخته‌ام، این یکی خیلی بیشتر از اینها به قلبم نزدیک بوده است. دلیل هم دارد: این‌بار مشغول کارگردانی فیلمی بوده‌ام که قبل از من تعداد دیگری از فیلمسازان درباره‌اش فیلم‌هایی ساخته‌اند که اتفاقا آثار بسیار خوب و مطرحی هستند. تماشاگران سینما این فیلم‌های بتمنی را بسیار دوست دارند و از جایگاه بسیار خوبی در تاریخ سینما برخوردارند. طبیعی است که نمی‌توانی درگیر چنین کاری شوی و بتوانی به‌راحتی از کنارش عبور کنی. این کار چیزی شبیه خوابگردی نبود. سر صحنه فیلمبرداری باید بدانی که چه چیزی را می‌خواهی فیلمبرداری کنی و آن‌را چگونه می‌خواهی فیلمبرداری کنی. به من گفته شد باید نشان خودت را روی فیلم بزنی و من هم تمام تلاشم را کردم که بتمن جدید مهر مرا روی خودش داشته باشد.»
 کر‌ی‌خوانی تهیه‌کننده
درهمین‌حال، اظهارات دیلان کلارک، یکی از تهیه‌کنندگان اصلی فیلم، توجهات را به خود جلب کرده است. او می‌گوید زمان تولید سری جدید بتمن با نولان تماس گرفته و به او گفته در تلاش هستند تریلوژی جدیدی تولید کنند که سه‌گانه او را کنار بزند!
به گفته کلارک: «این موضوع را مستقیما و بدون رودربایستی به کریستوفر نولان گفتم. برایش توضیح دادم که می‌خواهیم فیلمی بسازیم که تمام بتمن‌های قبلی را پشت‌سر بگذارد و در راس آنها قرار گیرد. صراحتا برایش توضیح دادم که این فیلم‌ها سه‌گانه او را هم دربرمی‌گیرد.»
 ابرقهرمان جوان‌تر
منتقدان به این موضوع اشاره می‌کنند که پاتینسن در مقایسه با دو بتمن قبلی جوان‌تر است و این‌طور نتیجه می‌گیرند که بتمن او، چهره یک ابرقهرمان جوا‌ن‌تر را به نمایش می‌گذارد و تماشاگران با نسخه جوان‌تری از این شخصیت کمیک‌استریپی روبه‌رو خواهند شد.
درعین‌حال، برخی هم با اشاره به چهره سنگی پاتینسن، می‌گویند تهیه‌کنندگان فیلم با انتخاب او احتمالا قصد ارائه پیامی خاص به عموم تماشاگران هم دارند. بتمن برای چهارم مارس 2022 روی پرده سینماهای جهان می‌رود. مدیران برادران وارنر از حالا گفته‌اند دو قسمت بعدی آن هم در راه است. به‌جز این، دو اسپین‌آف تلویزیونی هم از این فیلم در دستورکار تولید قرار دارد.