زحمت باران

بارش اخیر در كنارك به 500 واحد مسكونی خسارت زد

زحمت باران



خبر ورود سامانه بارشی برای ساكنان شهرهای صنعتی كه مدت‌هاست چشم به آسمان دوخته‌اند تا بلكه قطره بارانی ببارد و آسمان آبی شود، بسیار خوشحال‌كننده است. اما در برخی شهرهای جنوبی بارش باران مشكلاتی را برای شهروندان ایجاد كرده است. زیر آب رفتن بیش از 500 واحد مسكونی، تخریب 358 كیلومتر از راه‌های اصلی و انسداد دو محور، تنها گوشه‌ای از خساراتی است كه بارندگی‌های چند روز اخیر به استان سیستان و بلوچستان وارد كرده است. در این بین، برخی شهرهای استان هرمزگان نیز از خسارات ناشی از بارندگی در امان نماندند.
بارش بی‌سابقه 20 سال اخیر دركنارك
در كنارك سیستان و بلوچستان، ارتفاع آب به حدی بالا آمد كه وارد خانه‌ها شد. همین باعث شد تا نیروهای امدادی هلال‌احمر و نیروی دریایی ارتش، در چابهار وارد عمل شده و مردم در مساجد و مدارس اسكان داده شوند. به گفته فاروق اعظمی، عضو شورای شهرستان كنارك، در حالی‌ كه خارج ‌كردن آب‌های جمع‌شده در خانه‌های مردم با استفاده از امكانات شهرستان و شهرهای همجوار شروع شده است، اما كف‌كش‌های موجود، پاسخگوی نیاز مردم نیست و بیش از 300 كف‌كش نیاز است تا آب‌های جمع‌شده در مدت 48 ساعت از خانه‌ها خارج شود.
فرماندار كنارك نیز دغدغه‌های عضو شورای این شهر را تایید كرد و ادامه داد: چنین بارشی در 20 سال اخیر بی‌سابقه بود. وقتی 174 میلی‌متر باران طی 24 ساعت می‌بارد و خاك شهر كنارك نیز هیچ آبی را جذب نمی‌كند، تمام معابر و محوطه خانه‌ها تبدیل به دریاچه می‌شود. تردد در این شرایط بسیار دشوار است و به همین دلیل مردم تا صبح بیدار بودند. در اثر بارش، خسارت جدی به واحدهای مسكونی و لوازم خانگی وارد شده است. در همین حال، علیرضا میربهاءالدین مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر به خانوارهای آسیب‌دیده در شهرستان‌های چابهار و كنارك خبر داد و گفت: «به دنبال وقوع بارندگی شدید در جنوب استان، از 9 تا 10 دی، امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده در چهار شهرستان چابهار، كنارك، سرباز و فنوج توسط 33 تیم عملیاتی آغاز شد. 506 خانوار آسیب‌دیده (2062 نفر) توسط نجات‌گران امدادرسانی شدند كه از این تعداد 272 خانوار (1145نفر) نفر اسكان اضطراری یافتند.
غرق شدن كودك 8 ساله در بندرعباس
در شرایطی‌ كه تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ فوتی در اثر بارندگی در سیستان و بلوچستان گزارش نشد، اما بارندگی روز جمعه 10 دی‌ماه در بندرعباس، یك قربانی‌گرفت. به گفته شاهدان حادثه، این قربانی‌كه یك كودك هشت‌ساله بود، بعدازظهر روز جمعه برای تماشای سیل به نزدیك آبراهه رفته بود كه ناگهان به داخل رودخانه سقوط كرد و جسد او پس از سه ساعت جست‌وجو توسط نیروهای امدادی بیرون كشیده شد. علاوه‌بر یك فوتی، اوضاع در سایر بخش‌های استان هرمزگان هم چندان رو‌به‌راه نیست. به دنبال بارش‌ها و وزش باد در روز یازدهم دی‌ماه، 12 تیر برق سقوط كرد كه باعث قطع برق 30 روستا در شهرستان‌های بندرعباس و بشاگرد شد.
باتوجه به صدور هشدار قرمز و تداوم بارش‌ها در روزهای آینده، مسوولان سازمان هواشناسی استان‌های درگیر به مردم هشدار داده‌اند تا برای جلوگیری از آسیب به خود و خانواده‌های‌شان، تا اطلاع بعدی از رفتن به ارتفاعات، مناطق ساحلی و مسیر رودخانه‌های فصلی خودداری‌كنند.