یک جهان به یاد سردار

دومین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی در ایران و جهان برگزار شد

یک جهان به یاد سردار

سردار سلیمانی، تنها فرمانده نظامی در ایران و دنیا بوده و هست که مردم آنقدر او را دوست داشتند که به نام حاج‌قاسم صدایش می‌زدند. حالا که دو سال از سحرگاه تلخ 13 دی سال 98 می‌گذرد عجیب است که هنوز این داغ در دل‌ها سرد نشده و مرور خاطرات آن زمستان سخت و طولانی اندوهش، بدون اغراق تمام شدنی نیست.محبوبیت حاج‌قاسم فراملی و فراقومیتی است، او یک جهان مرد بود که فارغ از رنگ، تعلقات، آیین‌ها و مذاهب در دل همه مردم غرب آسیا و آزادگان دنیا جای داشت. در این چند روز منتهی به تاریخ شهادت سردار، تهران و بغداد و سایر پایتخت‌های کشورهای مقاومت، پر از یاد و نام عزیز ملت ایران بود،‌ مردی در قامت ملی و امت.دیروز قلب تهران و ایران به یاد حاج‌قاسم تپید و مردم دلتنگ سردار دیروز به مصلای امام خمینی رفتند تا یاد او را از زبان سیدابراهیم رئیسی بشنوند؛‌ مردی که در روزگار پیش از ریاست‌جمهوری خود مسؤول آستان قدس رضوی بود و در محضر حضرت رضا علیه‌السلام حکم خادمی را به حاج‌قاسم اهدا کرده بود.

در دومین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی به جز رئیس‌جمهور، جمعی از مقامات کشوری و لشکری هم در مصلای امام‌خمینی(ره) حضور داشتند. سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سرلشکر ایزدی، حجت‌الاسلام شیرازی جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، سردار حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول‌ا... تهران بزرگ، سردار حسین نجات، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران، احمد وحیدی وزیر کشور، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت، محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اسبق اطلاعات تعدادی از مسؤولان شرکت‌کننده در یادمان سردار بودند.
زینب سلیمانی: تنها تعلق دنیوی حاج‌قاسم مردم ایران بودند
در این مراسم زینب سلیمانی هم سخنرانی کرد. فرزند حاج‌قاسم گفت: دشمنی که فکر می‌کرد اگر حاج‌قاسم را شهید کند، مسیر و کلام حاج‌قاسم خاموش می‌شود، امروز با دیدن یکایک شما مردم ایران می‌فهمد که چه غلط بزرگی کرده است.وی با بیان این‌که تنها تعلق دنیوی حاج‌قاسم مردم ایران بودند، گفت: حاج‌قاسم در کنار مردم ایران هنوز حاضر و ناظر است. فرزند شهید سلیمانی ادامه داد: حاج‌قاسم خود، خانواده و همه‌چیزش را فدای مردم ایران کرد و معتقدیم امروز یکایک مردم ایران خانواده حاج‌قاسم هستند و می‌دانیم که در این مسیر که خدا ما را قرار داده تنها نیستیم.
زینب سلیمانی همچنین تأکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند با توطئه و دروغ و دسیسه، عشق حاج‌قاسم را در دل مردم ایران سرد کند. مردم سرباز خودشان را می‌شناسند چراکه حاج‌قاسم حرف نزد، بلکه عمل کرد.
آمریکا می‌خواهد به حضور خود
در عراق ادامه دهد

شیخ قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق هم در این مراسم با بیان این‌که ملت عراق توانست بر بزرگ‌ترین قدرت نظامی اشغالگر جهان پیروز شود، گفت: با این‌که قانون اساسی عراق با حضور هر نوع اشغالگر ازجمله آمریکا و با تأسیس پایگاه نظامی در این کشور مخالف است اما آمریکا تلاش دارد که به حضور خود در عراق ادامه دهد.
وی تاکید کرد: به‌رغم این‌که ملت بزرگ عراق در تظاهرات متعددی ازجمله تظاهرات دو روز گذشته کاملا اعلام کردند که با اشغالگری آمریکا و حضور این کشور در عراق مخالف است اما آمریکا تلاش می‌کند از راه‌های مختلف به حضور خود ادامه دهد.
دبیرکل عصائب اهل حق عراق گفت: ما به آمریکایی‌ها می‌گوییم کشوری که توانست با وجود حضور تمام نیروهای شما در عراق پیروز شود قطعا می‌تواند با وجود حدود ۱۵۰۰ نظامی شما در عراق نیز پیروز شود.
وی با بیان این‌که حمله به شهید سلیمانی حمله به ماست و ما حق انتقام از قاتلان وی را برای خود محفوظ می‌داریم، اظهار کرد: انتقام خون فرماندهان مقاومت خارج کردن آمریکایی‌ها از عراق و پایان دادن به وجود اسرائیل است.
به گزارش جام‌جم، مراسم دومین سالگرد شهادت سردار در تمام شهرهای کشور ازجمله کرمان،‌ زنجان،‌ اصفهان، اراک، قم،‌ شیراز،‌ مشهد، اردبیل، بوشهر،‌ هرمزگان،‌ تبریز،‌ شهرری،‌ بجنورد، سنندج، گرگان، رشت،‌ خرم‌آباد، مازندران،‌ کرج و سمنان هم با حضور مسؤولان نظامی و کشوری برگزار شد.
مراسم دومین سالگرد شهادت سردار در اکثر کشورهای غرب‌آسیا هم برگزار شد؛ از فلسطین و عراق تا افغانستان و لبنان یاد حاج‌قاسم زنده بود.در فلسطین فلسطینی‌ها با برافراشتن تصاویر سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در میادین و خیابان‌های نوار غزه، دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی به دست تروریسم دولتی آمریکا را گرامی داشتند و به سردار قدس اعلام وفاداری کردند.یوسف الحساینه، از اعضای دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی گفت: برافراشتن تصاویر شهید قدس حاج‌قاسم سلیمانی در محورهای اصلی غزه، پیام وفاداری مقاومت و ملت فلسطین به کسانی است که جان خود را برای قدس و فلسطین فدا کرده و می‌کنند. وی تاکید کرد: ما بهترین وفاداران به خون پاک سردار سلیمانی هستیم که راه قدس را پیمود و همیشه از مقاومت حمایت کرد.
تعطیلی استان‌های عراق در سالروز شهادت سردار سلیمانی و المهندس
تعدادی از استان‌های عراق دیروز به مناسبت دومین سالروز شهادت ابومهدی المهندس و سردار قاسم‌سلیمانی اعلام تعطیلی عمومی کردند.مسؤولان محلی در استان‌های بغداد، بصره، بابل، ذی‌قار، واسط، دیالی، کربلا، نجف، المثنی و الدیوانیه اعلام کردند که فعالیت ادارات و نهادهای این کشور در این استان دیروز تعطیل بود.
همچنین در بعقوبه، واقع در استان دیالی تجمع مردمی بزرگی برای بزرگداشت یاد شهدا و تاکید بر موضع ملی درباره محکومیت جنایت آمریکا و لزوم پایان حضور این کشور در عراق برگزار شد.
جبار المعموری، عضو ائتلاف الفتح اعلام کرد که این تجمع پیامی از سوی تمام ساکنان دیالی درباره محکومیت جنایت آمریکا و زنده‌نگه‌داشتن یاد شهداست.
فریاد انتقام در فرودگاه بغداد
همچنین ده‌ها هزار نفر از مردم عراق یکشنبه‌شب با تجمع در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، یاد و خاطره فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی را گرامی داشتند.
تجمع‌کنندگان همچنین تصاویر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، معاون رئیس الحشدالشعبی عراق که در حمله آمریکا در سال ۲۰۲۰ به مقام شهادت نایل آمدند و پرچم‌های الحشدالشعبی را در دست داشتند.
شبکه خبری المیادین گزارش داد به دلیل حضور ده‌ها هزار نفری مردم عراق در مراسم گرامیداشت شهیدان سلیمانی و المهندس در محل ترور آنها در جاده منتهی به فرودگاه بغداد، فعالیت این فرودگاه به طور موقت متوقف شده است.
فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشدالشعبی در سخنانی به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اعلام کرد ترور شهیدان سلیمانی و المهندس باعث خواهد شد هیچ نظامی آمریکایی در عراق باقی نماند.رئیس سازمان الحشدالشعبی گفت پژواک و ماندگاری ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس روز به روز بیشتر می‌شود.
در افغانستان هم شورای مجاهدین حوزه غرب این کشور با برگزاری مراسمی باشکوه در هرات، دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی را گرامی داشت.
مجاهدین حوزه غرب افغانستان حمله تروریستی آمریکا در عراق را که منجر به شهادت سردار رشید اسلام، حاج‌قاسم سلیمانی شد به‌شدت محکوم و تصریح کردند آمریکا در هر کشوری که حضور یافته به‌جز ترویج تروریسم میراث دیگری نداشته و شرایط حال حاضر افغانستان هم به همین علت است.
طی چند روز گذشته شهرهای بزرگ افغانستان از جمله کابل، هرات و مزارشریف شاهد برگزاری مراسم مختلفی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردارسلیمانی بود. همچنین همایش نقش سردار سلیمانی در تغییر موازنه قدرت در منطقه و جهان اسلام روز یکشنبه با حضور شماری از علما، استادان دانشگاه و حوزه علمیه، دانشجویان و مردم در کابل برگزار شد.
کاشت درخت زیتون در پارک «ایران» به یاد سردار
لبنان هم مراسم بزرگداشت باشکوهی به یاد سردار برگزار کرد. مراسم آغاز فعالیت این پویش در سالن امام خمینی پارک «ایران» در شهرک مارون الراس با حضور نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب‌ا...، حسن عزالدین عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در مجلس لبنان و تعدادی از علما، کنشگران و شخصیت‌ها و اهالی شهر مارون الراس برگزار شد.
پس از کاشت درخت زیتون در پارک ایران جمعی از رزمندگان مقاومت با شهدا تجدید میثاق و سوگند یاد کردند که راه آنها را ادامه دهند.
عضو شورای مرکزی حزب‌ا... لبنان در این مراسم اظهار کرد: ما اینجا در مرزهای فلسطین در محلی که حاج‌قاسم سلیمانی ایستاده بود، درخت می‌کاریم تا تاکید کنیم با شهادت او روزبه‌روز به حضور و شمار رزمندگان در میدان‌های مقاومت افزوده می‌شود.پس از این مراسم، شیخ قاووق به سمت مثلث رامیه-عیتا الشعب-القوزح حرکت کرد و آنجا با حضور جمعی از افراد، شخصیت‌ها و خانواده‌ها نهال زیتونی را به نام شهید سلیمانی غرس کرد.
 در پاکستان هم به مناسبت بزرگداشت دومین سالگرد شهادت مظلومانه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی دهه تکریم شهدا از جمله شهیدان سردار سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس به همت حزب مجلس وحدت مسلمین در سالن اجتماعات جامعه الصادق (ع) در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.
شخصیت‌های پاکستانی اعم از نخبگان دینی شیعه و اهل تسنن، روسای گروه‌های سیاسی، فعالان رسانه‌ای و دانشجویان همچنین مسؤولان ارشد حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان به عنوان میزبان در این برنامه حضور داشتند.همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار آسمانی و با هدف معرفی و تبیین ابعاد مختلف شخصیت والای شهدای جهان اسلام از جمله سردار مجاهد سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس و شهید ابومهدی المهندس، دهه تکریم شهدا در پایتخت پاکستان منعقد شد.
واکنش مقامات سیاسی هم بخش دیگری از بزرگداشت حاج‌قاسم در کشورهای اسلامی بود.
ریاست جمهوری عراق به مناسبت سالروز شهادت فرماندهان پیروزی شهیدان حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: در دومین سالروز شهادت سرداران پیروزی، حاج ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی و فرمانده بزرگ ایرانی حاج‌قاسم سلیمانی ایستادگی شجاعانه این دو قهرمان در شرایط سخت از نخستین ساعات وحشیانه‌ترین حمله نظامی داعش با نقشه‌های شوم را به یاد می‌آوریم که جان ارزشمند خود را برای حفاظت از سرزمین مقدسات از لوث تروریست‌های کوردل به میان گذاشتند.
نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن هم به یاد سردار سخنرانی کرد: سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه را تجلی‌بخش روح مقاومت توصیف کرد و گفت: شهید سلیمانی روح مقاومت مستحکم را که همه موانع در مقابله با پروژه آمریکایی - صهیونیستی را درنوردید، تجلی بخشید.


رئیسی: بدون شک ترامپ قصاص می‌شود
بعد از این افراد سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت تا در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از او بگوید.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور عصر دیروز (دوشنبه) در مراسم سالگرد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در مصلای امام‌خمینی (ره) اظهار کرد: مقتدای بصیرت‌آفرین ما برای شهید سلیمانی در همین مکان مقدس عنوان مکتب حاج‌قاسم را مطرح فرمودند. حاج‌قاسم نه به‌عنوان یک فرد بلکه به عنوان یک فرهنگ، راه و یک مکتب معرفی شد.
وی گفت: اگر شخصیت وجودی یک فرد آنقدر توسعه یافت، دیگر یک شخص حقیقی نیست بلکه دارای یک توسعه وجودی است که از او به‌عنوان یک امت و ملت یاد می‌شود.
مکتب حاج‌قاسم با ترور و موشک از بین نمی‌رود
رئیس‌جمهور با بیان این‌که مکتب حاج‌قاسم سلیمانی در ادامه مکتب امام‌خمینی(ره) و امام خامنه‌ای است، تاکید کرد: این مکتب با ترور و موشک از بین نمی‌رود چراکه مکتب می‌ماند و بقا دارد. حاج‌قاسم نه به‌عنوان یک فرد بلکه یک فرهنگ، راه و مکتب معرفی شد. وی تصریح کرد: اگر شخصیت وجودی یک فرد، توسعه یافت دیگر فقط یک شخص حقیقی نیست بلکه دارای توسعه وجودی است که از آن به‌عنوان یک ملت و یک امت نام برده می‌شود.
رئیسی افزود: ابراهیم خلیل توسعه وجودی‌اش به نحوی است که او یک فرد نیست ولو به‌ظاهر یک شخصیت است؛ یک شخصیت حقیقی دارد اما توسعه وجودی‌اش، او را تبدیل به یک امت کرده است.رئیس جمهور تاکید کرد: سردار سلیمانی یک سردار، سپهبد و شخصیت نظامی بود اما نباید صرفا او را در این مقام دید بلکه او دارای یک فرهنگ بود و تخصص فتح سرزمین‌های غصب‌شده را داشت و قبل از آن خداوند تخصص فتح دل‌ها را در او قرار داده بود که از فتح سرزمین‌ها مهم‌تر بود.
 آقا فرمودند قیامتی برپا شده است
وی بیان کرد: روز تشییع پیکر حاج‌قاسم، حضرت‌آقا فرمودند قیامتی برپا شده است. این قیامت را مردم برپا کردند و خدا آن را در دل مردم قرار داد. سردار سلیمانی روح بزرگی داشت و در مقابل آمریکا و دشمنان سخت اما به کودکان و خانواده‌های معصوم که می‌رسید نرم بود.رئیس‌جمهور با بیان این‌که حاج‌قاسم هرجا که می‌رفت به دنبال مشکلات مردم و گرفتاری‌ها بود، اظهار کرد: آدم فکر نمی‌کرد آن روح بزرگ، او یک دیپلمات مقتدر و یک میدان‌دار دیپلمات بود که در هر دو میدان خوش‌درخشید. کسی که مسأله‌اش دفع ظلم و دفاع از سنی، شیعه، فلسطینی، لبنانی، یمنی و... است. برنامه او این است که چگونه منطقه را آزاد کند.
وی تاکید کرد: آمریکا تصور کرد که روز ۱۳ دی‌ماه روز پایان حاج‌قاسم باشد اما زهی خیال باطل. ۱۳ دی‌ماه روز تولد دوباره حاج‌قاسم بود و عمر او ادامه خواهد یافت تا زمین زمین است و زمان زمان.
بدون‌شک ترامپ قصاص می‌شود
رئیس‌جمهور اظهار کرد: در این جنایت هولناک که بر تمام امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد، باید متجاوز، قاتل و جنایتکار اصلی یعنی رئیس‌جمهور وقت آمریکا محاکمه و قصاص و حکم خدا در مورد او جاری شود. اگر سازوکار محاکمه عادلانه ترامپ، پمپئو و دیگر جنایتکاران در یک دادگاه عادلانه فراهم و به جنایت آنها رسیدگی شد و آنها به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند فبها؛ اگر نشد شک نکنید دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.