«قهرمان من» زنده است

فضای مجازی طی روزهای اخیر در تسخیر دوستداران حاج‌قاسم سلیمانی بوده است

«قهرمان من» زنده است

دو سال از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی می‌گذرد و در این سال‌ها به‌ویژه سالروز شهادت ایشان، توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی بیش از پیش روی این شخصیت و شهادت او متمرکز می‌شود و هشتگ‌های زیادی به یاد ایشان و راهی که او آغاز کرد در شبکه‌های اجتماعی مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنان شاهد هستیم اینستاگرام بسیاری از تصاویر و متن‌هایی که درباره سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی منتشر می‌شود را با فاصله اندکی حذف می‌کند. امسال در دیگر شبکه‌های اجتماعی هم مثل هرسال پست‌های زیای منتشر شد. از جمله توفان توییتری با هشتگ‌های قهرمان، قهرمان من،‌ نحن قاسم و... به زبان فارسی، انگلیسی و ... به راه افتاده که در اینجا مروری بر این پست‌ها و هشتگ‌ها انداخته‌ایم و با یک کارشناس نیز درباره سیاست شبکه‌های اجتماعی مجازی در مواجهه با پست‌هایی با محتوای ستایش شهید سلیمانی و... گفت‌وگو داشتیم.

هشتگ‌های پربازدید
یکی از ترفندهایی که کاربران برای زنده نگه‌داشتن نام و یاد سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی به کار گرفته‌اند استفاده از هشتگ‌هایی با زبان انگلیسی و واژه‌هایی همچون «Hero» به معنی قهرمان است که امکان حذف آنها برای این شبکه‌ها به واسطه دامنه گسترده و معنای عامی که دارد، سخت‌تر به نظر می‌رسد. از جمله هشتگ‌هایی که در ساعات گذشته با محوریت شهید سلیمانی در ایران ترند شد نحن قاسم، قاسم سلیمانی، hero، رستاخیز کریمان، قهرمان من، سردار دل‌ها، حاج‌قاسم، soleimani، فرمانده و... هستند.امسال تعداد زیادی از کاربران توییت‌هایی به زبان انگلیسی، عربی و... منتشر کردند تا کلام آن در فراتر از مرزها برد بیشتری داشته باشد. همچنین تصاویر زیادی از همدلی کاربران در این خصوص با ژانرهای مختلف اعم از طراحی‌های گرافیکی و... منتشر شد.


از کلیدواژه‌های غیرمستقیم بهره ببریم
در مورد هشتگ‌های ترند شده با مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر روابط بین‌الملل گفت‌وگویی داشتیم. او درباره موج فعالیت کاربران در فضای مجازی با محوریت هشتگ هیرو به مناسبت دومین سالگرد شهاد سردار شهید سلیمانی به جام‌جم می‌گوید: به نظرم کلیدی‌ترین صحبتی که می‌شود در این زمینه داشته باشیم، اشاره به صحبت‌های رهبری است که چند روز گذشته منتشر شده است که ایشان فرمودند فضای مجازی، زمین بازی غربی‌هاست. در این دو سال بارها دیده‌ایم که نام شهید سلیمانی را حذف کردند، چرا که رسانه‌های غربی نمی‌خواستند نام شهید سلیمانی در فضای مجازی وایرال شود.وی ادامه می‌دهد: اما باید قبول کرد بخشی از درآمدها و استفاده کاربری از رسانه‌های اجتماعی است. این رسانه‌های اجتماعی در ایران هم پربازدید و پرکاربرد است و چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی هم از این صفحات استفاده می‌کنند. بنابراین وقتی صفحاتی که میلیون‌ها کاربر دارد و بخواهند این صفحات را خارج کنند، مسلما برای خودشان هم تبعاتی به همراه دارد. زیرا وحدت ملی در ایرانیان شکل گرفته و بعد از شهادت حاج‌قاسم در راستای حمایت از این بزرگمرد، هشتگ‌های مختلفی در فضای مجازی زدند.این پژوهشگر روابط بین‌الملل با اشاره به ترور حاج‌قاسم سلیمانی می افزاید: وقتی سردار سلیمانی ترور و به شهادت رسید، دولت آمریکا روی شرکت‌های فناوری فشار زیادی آورد که نام شهید سلیمانی را حذف کنند تا موج رسانه‌ای شکل نگیرد اما به مرور که از زمان شهادت ایشان فاصله گرفتیم فشار آمریکا کمتر شده و متوجه شدند این رویه به درآمد غربی‌ها ضربه می‌زند. به همین دلیل احساس کردند اگر این‌طور برخورد کنند، حتما کاربرها را از دست می‌دهند، زیرا وحدت رویه بین ایرانی‌ها، عراقی‌ها، سوری‌ها و کشورهای حوزه مقاومت شکل گرفته است.
خانعلی‌زاده تاکید می‌کند: در حال حاضر رسانه‌های غربی رویکرد شبه‌هوشمندانه‌ای را اتخاذ کردند و به جای این‌که حذف کنند، چهره های مطرح که از حاج‌قاسم نام می‌برنند را محدود می‌کنند تا برای مخاطب محدودی هم به نمایش در بیاید و به قول معروف وایرال نشود. به همین دلیل، این سیاست جدید را رسانه‌های غربی اتخاذ کردند که به جای حذف محدود کنند.
وی ادامه می‌دهد: به هر حال اساس شبکه‌های اجتماعی بر این مبنا طراحی شده که روایت دشمنان ما را منتشر کنند. اما به دلیل این‌که نخواهند خیلی ضرر کنند، این سیاست جدید را گرفتند. حال ما می‌توانیم غیرمستقیم از این فضا استفاده کنیم. یعنی هشتگ‌هایی بین کاربران طراحی شود که خودجوش بوده و کلماتی باشد که بار معنایی خنثی داشته باشد. کلماتی همچون هیرو که اتفاقا این هشتگ در توییتر ترند شد. وقتی زمین فضای مجازی دست رسانه‌های غربی است و ما پلتفرم‌های داخلی نداریم باید از روش‌های دیگری استفاده کنیم که به آن اشاره کردم. همچنین می‌توان شبکه‌های کاربری را از ایران فراتر ببریم و به سمت کشورهای حوزه مقاومت، آمریکای لاتین، شرق اروپا، جنوب شرق آسیا و ... برویم که کاربرها ارادت به حوزه مقاومت و شهید سلیمانی دارند.
خانعلی‌زاده در پایان می‌گوید: مساله بعدی این است که از کلیدواژه‌های رایج مدافع حقوق بشر مثل قهرمان، مبارزه با تروریست و ... استفاده کنیم. این دو راهکار باعث می‌شود در زمین بازی غرب به اندازه خودمان سهمی داشته باشیم و بتوانیم اخبار و اهداف شهید سلیمانی را منتشر کنیم.