بازی دو سر باخت بن زاید

اماراتی‌ها پس از عملیات موفقیت‌آمیز موشکی و پهپادی یمنی‌ها در ابوظبی و دبی، ناچار به عقب‌نشینی از جبهه مأرب شدند

بازی دو سر باخت بن زاید

اگرچه اماراتی‌ها به ریاض و واشنگتن تعهد داده‌بودند در شکل گیری موج حملات جدید ائتلاف متجاوز به مأرب و دیگر نقاط یمن، جبهه نبرد را ترک نخواهندکرد اما عملیات موفقیت‌آمیز موشکی نیروهای مسلح یمن به نقاطی از ابوظبی و دبی، جای هیچ‌گونه مانوری را برای صاحبان قدرت در امارات باقی نگذاشت. عقب‌نشینی امارات از جبهه نبرد در مأرب، محصول همین اقتدار و مقاومت بوده‌است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند با عقب‌نشینی اماراتی‌ها و خالی‌ماندن دست سعودی‌ها در میدان جنگ یمن، سرعت آزادسازی مأرب تسریع خواهدشد.

جابه‌جایی نیروهای تحت حمایت امارات موسوم به نیروهای «تیپ عمالقه» و عقب‌نشینی گردان‌های آن از شبوه به دستور مستقیم امارات انجام شده‌است. در گزارش المیادین به شرح زیر آمده‌است که مفهوم عقب‌نشینی نیروهای تحت حمایت امارات، پذیرش واضح شکست است. جابه‌جایی نیروها پس از شکست‌ها و خسارت‌های سنگین آن مقابل نیروهای یمنی انجام می‌شود. هدف قراردادن عمق امارات و تهدید صنعا به تکرار آن، امارات را مجبور به توقف عملیات نظامی خود در یمن کرده‌است. پیشتر تیپ عمالقه اعلام کرده‌بود این نیروها جابه‌جایی خود را از منطقه شبوه به منظور باز استقرار و تغییر مواضع خود شروع کرده‌اند. محمد عبدالسلام، رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات‌ملی یمن پیشتر تاکید کرده‌بود امارات متحده عربی در صورت ادامه تجاوزاتش به یمن، امنیت نخواهدداشت. با این حال چنین پیامی از سوی اماراتی‌ها به خوبی درک نشد. نتیجه بی‌توجهی ابوظبی به واقعیات جاری در یمن، تحقق شکست تمام‌عیار آن در این عرصه بوده‌است. در آینده‌ای نزدیک، فهرست شکست‌خوردگان یمن با نام‌هایی مانند عربستان‌سعودی و ایالات متحده آمریکا تکمیل خواهدشد.
 بازی امارات به هم ریخت
امارات به تازگی حملات خود به یمن را تشدید کرده و نیروهای تحت امر خود را که گردان‌های العمالقه (غول) می‌نامند و از گروه‌های سلفی، تکفیری و داعش تشکیل شده، برای حمله به استان‌های یمن تجهیز کرده‌بود. به نوشته رسانه‌های یمن، امارات همچنین با انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از طریق آب‌های سرزمینی یمن برای شبه‌نظامیان وابسته به خود، تجاوزاتش را تسریع کرده‌بود. با این حال، عملیات موشکی و پهپادی مقاومت و ارتش یمن به فرودگاه ابوظبی و چند نقطه راهبردی در امارات، شوک سختی را به بن‌زاید و دیگر مقامات این کشور عربی وارد کرد. بسیاری از تحلیلگران، حمله پهپادی یمنی‌ها به ابوظبی را نقطه آشکارساز شکست مشترک سعودی‌ها و اماراتی‌ها می‌دانستند. اگرچه برخی مقامات و رسانه‌های اماراتی نسبت به تشدید حملات علیه ملت یمن ( پس از هدف قرار گرفتن ابوظبی و دبی) هشدار داده‌بودند اما عقب‌نشینی امارات از مأرب نشان داد بن‌زاید و دیگر مقامات ابوظبی، دیگر توان پرداخت هزینه‌های اقتصادی، امنیتی و اعتباری ناشی از پاسخ قاطعانه مقاومت به حملات خود را نخواهندداشت.
 زنگ خطر برای سعودی‌ها
عقب‌نشینی اماراتی‌ها از الشبوه و مأرب، زنگ خطر را برای سعودی‌ها و حامیان غربی ریاض نیز به صدا در آورده‌است. اکنون عربستان‌سعودی بیش از هر زمان دیگری خود را در میدان تجاوز و نسل‌کشی در یمن تنها می‌بیند. فراتر از آن، ریاض اکنون باید پاسخگوی جنایات بی‌حد و حصر خود در یمن باشد. این قاعده در خصوص امارات و دیگر متحدان عربستان‌سعودی نیز صادق است. فراتر از آن، خروج امارات از میدان نبرد در یمن، یک پیام آشکار راهبردی نیز برای هم‌پیمانان آمریکا در منطقه دارد. این‌که تقابل و مواجهه با مقاومت، نتیجه‌ای جز شکست برای دشمنان نخواهدداشت. در حال حاضر نیز هر اندازه سعودی‌ها در خروج از یمن تعلل کنند، قطعا هزینه شکست آنها به صورت تصاعدی افزایش می‌یافت.
 بدرقه خونین اماراتی‌ها توسط مقاومت یمن
در آخرین ساعات حضور نیروهای اماراتی در استان شبوه، شاهد انجام عملیات موفقیت‌آمیز دیگری از سوی نیروهای مسلح یمن بودیم که تیر خلاص را به اشغالگران در این استان زد. در این خصوص یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد نیروهای این کشور، تجمع بزرگ نیروها و داعشی‌های وابسته به امارات در استان شبوه را به وسیله موشک بالستیک هدف قرار داده‌اند. بر این اساس، موشک بالستیک شلیک‌شده درست به هدف مورد نظر که تجمع بزرگ مزدوران و داعشی‌های امارات بود، اصابت کرد. این عملیات به کشته و زخمی شدن بیش از ۴۰ عنصر وابسته به امارات منجر شد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین عنوان کرد در میان کسانی که در جریان عملیات مذکور به هلاکت رسیدند نام شماری از سرکردگان و وابستگان امارات به چشم می‌خورد. در این عملیات همچنین تعدادی از خودروهای زرهی عناصر وابسته به امارات هدف قرار گرفت و منهدم شد. این عملیات در شهر عسیلان در شبوه انجام شد.
 نگرانی صهیونیست‌ها از عقب‌نشینی امارات
در این میان، تل‌آویو شدیدا نسبت به عقب‌نشینی اماراتی‌ها از جنگ یمن نگران است. منابع خبری اعلام کردند برای اولین‌بار پس از قرارداد سازش، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم‌صهیونیستی به امارات سفر می‌کند. این سفر رئیس رژیم‌صهیونیستی قرار بود 9 ژانویه (19 دی ماه) انجام شود که به دلیل شرایط کرونایی در امارات به تعویق افتاد. امارات قرارداد سازش با رژیم‌صهیونیستی را در تاریخ ۲۵ شهریور 99 به صورت رسمی در حضور دونالدترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا امضا و رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست‌ها آشکار و رسمی کرده‌است. قرارداد سازش امارات و کشورهایی کوچکی همچون بحرین با رژیم‌صهیونیستی موجی از اعتراضات مردمی در منطقه را در پی داشت و معترضان، این اقدام امارات و بحرین را خیانت به آرمان‌های فلسطین عنوان کردند.
در هر حال، امارات اکنون بازی را به صورت مطلق در یمن باخته‌است. شاید اگر اماراتی‌ها در هفته‌های گذشته، نسبت به تعهد خود مبنی بر عدم مداخله‌نظامی در یمن توجه داشته و اسیر وعده‌های واشنگتن و ریاض نمی‌شدند، امروز شاهد هدف قرارگرفتن ابوظبی و دبی نبودیم. با این حال طمع بن‌زاید و دیگر مقامات اماراتی و بازی ابوظبی در زمین تل‌آویو و ریاض سبب شد این کشور عربی دست به بدترین انتخاب ممکن بزند. نتیجه این بازی، چیزی جز شکست همه‌جانبه برای ابوظبی نبوده و نیست.