ابتکار در حفظ محیط‌زیست

ابتکار در حفظ محیط‌زیست

ابتکار در حفظ محیط‌زیست
هر هفته در این ستون دو سه نمونه از تازه‌ترین محصولات فناورانه  را که خلاقیت در تولید آنها نقش محوری داشته است معرفی می‌کنیم.
 از بطری تا لگو
هر سال بیش از ۳۸۰ میلیون تن متریک پلاستیک سراسر دنیا تولید می‌شود و آجرهای لگو مسوول ۱۰۰هزار تن متریک از آن هستند. سال گذشته ۱۰۰هزار تن متریک از پلیمر به حدود ۱۱۰میلیارد لگو تبدیل شد. علاوه‌بر آن ۸۰ درصد این لگوها از جنس آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) است. این نوع پلاستیک از قدرت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است و ویژگی بازیافت‌شدن را ندارد، زیرا استحکام خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل هر چیزی که از این نوع پلاستیک تولید شود، زباله آن برای مدت بسیار طولانی در سیاره‌مان باقی می‌ماند.  همچنین تقریبا نیمی از پلاستیک‌های پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) دنیا - که برای ساخت بطری و ظرف‌های پلاستیکی استفاده می‌شود- در نهایت به زمین‌های دفن زباله می‌رسند. اما به‌زودی مقدار بسیار زیادی از این پلاستیک‌ها در تولید لگوها مورد استفاده قرار می‌گیرند.  گروه تولید‌کننده لگو ‌(Lego Group) که تصمیم گرفته بود تا سال 1409/ ۲۰۳۰، آجرهای لگوهای خود را فقط با استفاده از منابع پایدار تولید کند، از سه سال گذشته تاکنون ۲۵۰ نوع از مواد بازیافت‌شده پلاستیک‌های پلی‌اتیلن ترفتالات را آزمایش و بررسی کرده است. این گروه اخیرا از نمونه آجر لگوی تولیدشده از پلاستیک‌های پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافت شده رونمایی کرده است. این نمونه تقریبا شبیه نمونه‌های معمول آجرهای لگوست. این غول دانمارکی تولید‌کننده اسباب‌بازی امیدوار است بتواند از ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده آجرهای لگوهای خود را کاملا با استفاده از این پلاسیتک‌های بازیافت‌شده تولید کند. این شرکت با این هدف می‌تواند محصولات خود را هر سال با استفاده از ۱۰۰هزار تن پلاسیتک دورریخته‌شده تولید و به حفظ محیط‌زیست کمک شایانی کند. 
 تمیزکردن لوله‌ها از سرب

بحران آلودگی آب آشامیدنی فلینت در میشیگان ایالات متحده که از سال ۲۰۱۴ گریبان این شهر را گرفت، توجه شرکت‌های متعددی را به خطر لوله‌های سربی و آلودگی آب جلب کرد اما تعیین این‌که کدام خانه در معرض آب آلوده قرار گرفته و ساکنانش در خطر هستند، بسیار مشکل است. به همین دلیل محققان دانشگاه میشیگان شرکتی به نام بلوکاندیت (bluecondit) راه‌اندازی کرده‌اند تا با استفاده از هوش مصنوعی و نوعی الگوریتم با همین نام لوله‌های آلوده سربی را تشخیص دهند.  این شرکت با بررسی خطوط لوله‌های آب موجود و داده‌های به‌دست‌آمده، تعداد لوله‌های سربی کل سیستم آبرسانی را تخمین می‌زند. سپس با استفاده از این تخمین یک چارچوب از مدل پیش‌بینی ایجاد کرده تا بتواند شرایط لوله‌های آب تک‌تک خانه‌ها را به‌درستی بررسی کند. این مدل پیش‌بینی می‌تواند زیرساخت‌های در معرض خطر و نیازمند تعویض را شناسایی کرده و به‌طور موثری پرخطرترین نواحی را هدف قرار دهد. با شناسایی بخش‌های معیوب سیستم آبرسانی بهتر می‌توان به تعویض یا مرمت لوله‌ها پرداخت و در نتیجه این مدل در زمان و هزینه شناسایی لوله‌های معیوب صرفه‌جویی چشمگیری می‌کند. در حال حاضر از این هوش مصنوعی برای بررسی سیستم آبرسانی ۵۰ شهر استفاده و تاکنون بیش از 15هزار لوله آبرسانی حذف و تعویض شده است. این شرکت در نظر دارد ابزار یادگیری ماشین منبع باز ایجاد کند تا در بررسی لوله‌های سربی سیستم‌های آبرسانی جوامع دنیا کمک کند. اولین گام این ابزار فرآیند حذف لوله‌های معیوب است.                                  منبع: Time