آمادگی روسیه برای توقف صادرات گاز به اروپا

آمادگی روسیه برای توقف صادرات گاز به اروپا


با تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه،‌ وزارت خارجه این کشور اعلام کرد مسکو برای تقابل مقتدرانه با اتحادیه اروپا در بخش انرژی آمادگی دارد و در صورت لزوم، عرضه گاز به اروپا از سوی روسیه متوقف خواهد شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: تحریم‌های غرب علیه روسیه ضربه به اقتصاد جهانی است و مسکو در حال بررسی پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپاست.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه با تاکید بر این‌که روابط بین روسیه و ناتو به صفر رسیده، آمده‌است: غرب با اعمال تحریم بر روسیه، شانس خود را برای خروج از رکود ناشی از همه‌گیری کرونا محدود می‌کند و در حالی که 45درصد گاز اروپا و 25درصد نفت اروپا را روسیه تأمین می‌کند آنها درک نمی‌کنند تا چه اندازه جایگاه شکننده و متزلزلی دارند.
معاون وزیر خارجه روسیه هم گفت: الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامدهای سیاسی و نظامی داشته باشد. گسترش استقرار ناتو و تجهیزات آن در بالتیک یک اقدام تحریک‌آمیز است که تنش‌ها را افزایش می‌دهد. وی با بیان این‌که آمریکا علنا علیه روسیه جنگ اقتصادی به راه انداخته است، عنوان کرد: اگر لازم شود، روسیه عرضه گاز را به اروپا متوقف خواهد کرد. فهرست پاسخ روسیه به تحریم‌های آمریکا آماده است.
در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین گزارش کرده است حملات موشکی و بمباران روسیه، بر کی‌یف و مناطق شرق اوکراین متمرکز است. بر این اساس تلاش‌ نیروهای روسیه در کی‌یف، ماریوپل، کریوی ریگ، کرمنچوگ و زاپروژیا متمرکز است.
روسیه همچنین به حملات موشکی و بمباران خود در شهرهای دنیپرو، لوتسک و ایوانو فرانکیوسک ادامه می‌دهد.