کوتاه از جامعه

کوتاه از جامعه

آنچه كرونا
با خانواده‌های ایرانی كرد

طبق بررسی‌های وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی از زمان شیوع كرونا در كشور ۱۴ هزار و ۶۱۳ كودك زیر ۱۸ سال سرپرست خود را به ‌واسطه ابتلا به این بیماری از دست‌ داده‌اند، همچنین ۶۸ هزار و ۳۶۰ زن نیز به‌واسطه فوت سرپرست خانوار ناشی از ابتلا به كرونا، سرپرست خانوار شده‌اند.
براساس این بررسی نیمی از خانوارهای دارای كودك كه سرپرست خانوار فوت كرده و نیمی از خانوارهای زن سرپرست آسیب‌دیده از كرونا در سه دهك پایین اقتصادی قرار دارند. این در حالی است كه فقط یك‌سوم خانوارهای سه دهك پایین درآمدی دارای كودك یا دارای زن سرپرست خانوار جدید، تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.
این در شرایطی است كه بیشترین تعداد خانوارهای آسیب‌دیده از كرونا (زن سرپرست و دارای كودك) در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان قرار دارند. ۳۲ درصد خانوارهای زن سرپرست جدید نیز فاقد هرگونه پوشش حمایتی و بیمه‌ای (مستمری بازنشستگی)
هستند./ ایسنا
 ساعت طرح ترافیك ۷:۳۰ تا ۱۷


عمار سعیدیان‌فر،‌ سرپرست معاونت بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیكی شهرداری تهران گفت: «ساعت اجرای طرح ترافیك در سال 1401 منوط به تداوم شیوع بیماری كرونا ۷ و 30 دقیقه تا ۱۷ خواهد بود.»
وی با تاكید بر این‌كه طرح ترافیك سال آینده نسبت به سال 1400 بجز در مورد قیمت‌ها هیچج تفاوتی نكرده است، درباره نرخ طرح ترافیك توضیح داد: «نرخ پایه عوارض سال آینده ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان است كه نسبت به امسال ۲۵ درصد افزایش یافته است. اگر متقاضیان در محدوده طرح ترافیك تردد كنند، ضریب محدوده تردد 5/1 و اگر در محدوده كنترل آلودگی هوا تردد كنند، ضریب 75/0 محاسبه می‌شود.»
به گفته وی سهمیه 20 روزه تردد رایگان در محدوده كنترل آلودگی هوا سال آینده نیز برقرار خواهد بود. /جام‌جم دیلی
راه‌اندازی مراكز «طراوت»
برای زنان معتاد تهرانی

امین توكلی زاده،‌ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: سپاه تهران مراكز طراوت ویژه زنان معتاد متجاهر در تهران را با ظرفیت 200 نفر در نظر گرفته است.
وی با اشاره به همكاری دستگاه‌های مختلف در ساماندهی معتادان متجاهر و افراد دارای زخم باز افزود: بخش مهمی از تلاش‌ها را استانداری، بهزیستی و ناجا برعهده گرفته اند و شهرداری تهران نیز در كنار آنها كمك می‌كند تا زیرساخت‌ها بهبود پیدا كند.
همچنین قرار است بخشی از اقدامات با مشاركت شهرداری و بهزیستی انجام شود و در یكی از مراكز بهزیستی محلی برای بانوان فراهم شود تا به صورت اختصاصی و تجهیز شده در اختیار این افراد قرار بگیرد.
معاون شهردار تهران همچنین درباره نگهداری از بیماران زخم باز با اشاره به مشاركت دانشگاه‌های علوم پزشكی گفت: در گذشته بیماران زخم باز به صورت متراكم نگهداری می‌شدند اما قرار شد با همكاری دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران ظرفیتی در نظر گرفته شود و تعدادی از بیماران را كه معتاد نیستند به بیمارستان‌ها انتقال داده شوند. همچنین بهزیستی تعدادی از بیماران را كه باید به صورت دائم از آنها نگهداری شود از این مراكز خارج
و به مراكز دائمی ببرد. / ایلنا