خبر

خبر

 تذکر بازرس ویژه رئیس‌جمهور
به بانک‌ها برای دریافت
سود بالاتر از ۱۸درصد

رئیس بازرسی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی بلوکه کردن بخشی از وام و دریافت سود بیش از ۱۸درصد را تخلف دانست و خواستار اصلاح فوری بخشنامه بانک مرکزی در جلوگیری از ترفند بانک‌ها برای دریافت سود مازاد از مردم شد.
حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس بازرسی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امر مبارزه با فساد در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی با اعلام غیرقانونی بودن اخذ وثایق نقدی در قبال اعطای تسهیلات بانکی، خواستار اصلاح بخشنامه بانک مرکزی به‌منظور جلوگیری از ترفند بانک‌ها برای دریافت سود مازاد بر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در اعطای تسهیلات به مردم شد. بنابر این گزارش، در حالی که شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود تسهیلات بانکی را ۱۸درصد اعلام کرده و سال گذشته دیوان‌عالی کشور طی رأی وحدت رویه ۷۹۴ هرگونه توافق خصوصی بر خلاف آن را باطل اعلام داشته است، برخی بانک‌ها کماکان با تمسک قراردادن منفذی که در یکی از بخشنامه‌های بانک مرکزی در این زمینه ایجاد شده، از طریق اخذ وثایق نقدی، نرخ سود بانکی تسهیلات را به بیش از ۲۵درصد افزایش داده‌اند.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور و هیأت وزیران در امر مبارزه با فساد، طی ابلاغیه مورخ ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ از رئیس بانک مرکزی درخواست کرد ضمن اصلاح فوری بخشنامه مورد اشاره، به بانک‌ها ابلاغ کند در جهت رفع این تخلف چنانچه مشتریان درخواست تبدیل وثایق نقدی را کنند، اقدام لازم به عمل آید.
طحان نظیف: بررسی بودجه ۱۴۰۱ تا اواسط هفته به پایان می‌رسد
سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که تلاش می‌کنیم تا اواسط هفته بررسی بودجه به پایان برسد، گفت: ماده واحده و تبصره لایحه بودجه چند روز قبل به شورای نگهبان ارسال شد و اعضای این شورا نیز به صورت چند نوبته در نوبت‌های صبح، عصر و شب به صورت جامع و دقیق در حال بررسی آن هستند.
هادی طحان‌نظیف درباره بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در جلسه شورای نگهبان و فرآیند این کار افزود: سعی ما در شورای نگهبان این است که به همه موضوعات رسیدگی کنیم تا بتوانیم بررسی جامع و کاملی داشته باشیم.
وی ادامه داد: ماده واحده و تبصره لایحه بودجه چند روز قبل به شورای نگهبان ارسال شد و اعضای این شورا نیز به صورت چند نوبته در نوبت‌های صبح، عصر و شب به صورت جامع و دقیق در حال بررسی آن هستند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که البته هنوز جداول لایحه بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده است، بیان کرد: تاکید اعضای شورا این است که مجلس آنها را زودتر ارسال کند که البته عزیزان در مجلس این قول را داده‌اند که آنها را زودتر برای ما ارسال کنند و به محض دریافت بررسی خواهد شد.
 طحان نظیف ادامه داد: گاهی ذیل جداول، احکامی وجود دارد که باید بررسی و با شرع و قانون اساسی تطبیق داده شود.
وی ادامه داد: طبق قانون، شورای نگهبان برای بررسی لایحه بودجه ۱۰روز فرصت دارد و حتی امکان تمدید این ۱۰روز نیز وجود دارد اما اگر این مدت را در نظر بگیریم این بررسی به سال آینده کشیده می‌شود، بنابراین همه اعضا با پشتوانه بررسی پژوهشکده شورا تلاش می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم کنند به‌ویژه این‌که ممکن است برای بررسی رفع ابهامات و ایرادات، رفت و برگشتی بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشته باشد.
آیت‌ا... اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان نیز در این باره گفت: در این بودجه بحث فقرزدایی، مساله کاهش تورم، مساله جمعیت و مسکن را مورد توجه قرار داده‌اند.
وی یادآور شد: اگرچه لایحه بودجه ۱۴۰۱ را براساس تطبیق شرع و قانون اساسی بررسی می‌کنیم اما در مجموع فرآیند بررسی در مسیر مصالح عامه است.
آیت‌ا... اعرافی افزود: برای فرآیند بودجه‌نویسی اقدامات مناسبی شده است اما در عین حال معتقدیم کار اصلی باید روی اصلاح ساختار بودجه از سوی دولت و مجلس باشد.