به نام پاکبان، به کام پیمانکار

مرگ تلخ پاکبان کرجی در تصادف

به نام پاکبان، به کام پیمانکار



هوا گرگ و میش بود که زیر لب یک بسم‌ا... گفت و از خانه بیرون رفت. بیرون رفتنی که با بقیه روزها فرق داشت و این بار بازگشتی در کار نبود. مدت‌ها بود به عنوان پاکبان با یک شرکت پیمانکاری در کرج کار می‌کرد. خورشید هنوز به طاق آسمان نرسیده بود که خستگی و ضعف ناشی از روزه، توانش را نصف کرد. برای بهتر شدن حالش،کنار جدول پل حصارک نشست تا نفسی تازه کند. چند دقیقه با نگاه، خودروهایی‌که از مقابلش رد می‌شد را بدرقه‌کرد اما باید کارش را تمام می‌کرد. دست روی زانو گذاشت تا بلند شود ولی صدای ترمز و بعد از آن تصادفی هولناک او را کنار گاردیل پل پرت کرد.
با تماس شاهدان و گزارش این حادثه، امدادگران اورژانس و ماموران پلیس در محل تصادف حاضر شدند اما شدت جراحات باعث شد اسماعیل اسلامی، پاکبان وظیفه‌شناس کرجی در جدال با مرگ ناکام بماند و قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست دهد.
رئیس پلیس کرج درباره علت این تصادف گفت: با حضور ماموران در محل حادثه مشخص شد یک دستگاه پراید تاکسی با کارگر شهرداری روی پل حصارک برخورد کرده و عابر به دلیل شدت جراحات جانش را قبل از رسیدن به بیمارستان از دست داده است. کارشناسان پلیس راهور علت حادثه را بی‌توجهی راننده خودروی پراید به جلو عنوان کردند.  آن‌طور که یکی از شاهدان ماجرا برای جام‌جم روایت کرده، برای حفظ ایمنی این کارگر فقط از یک بشکه پلاستیکی استفاده شده بود. راننده پراید تصور نمی‌کرد کارگران روی پل مشغول کار باشند و به همین خاطر وقتی با مانع پلاستیکی و پاکبان روبه‌رو شد نتوانست خودرو را متوقف کند و این تصادف تلخ رقم خورد.
وقتی پای صحبت نارنجی‌پوشان بنشینید آنها از بی‌مهری مدیران شهری گلایه دارند. آنها نظارت نداشتن شهرداری و تخلف برخی پیمانکاران شهرداری در رعایت اصول ایمنی را علت اصلی این تصادفات می‌دانند و می‌گویند: اگر اعتراض کنی، خیلی راحت بیکار می‌شوی. قرارداد درست و درمانی که نداریم. پیمانکار هر وقت بخواهد اخراجمان می‌کند. الان همه جا از دستگاه‌های مکانیزه استفاده می‌کنند اما در ایران هنوز از موانع پلاستیکی استفاده می‌شود که هشداری است و سدی در برابر رانندگان بی‌احتیاط نیست.
ماجرای مرگ پاکبانان هنگام انجام وظیفه در تصادف، به قصه‌ای سریالی و تلخ تبدیل شده که در سایه بی‌تدبیری همچنان شاهد آن هستیم. مرداد سال گذشته و با مرگ مرحوم شاهمرادی که در حال نظافت خیابان زیر پل استاندارد کرج بود، بحث ایمنی پاکبانان و استفاده از تجهیزات غیرانسانی برای تغییر مسیر حرکت خودروها مطرح شد. موضوعی که خیلی زود فراموش و باعث شد سه پاکبان دیگر در این شهر قربانی بی‌تدبیری شوند. به نظر می‌رسد، ایمنی حلقه مفقوده نارنجی‌پوشان باشد و اگر فکری جدی برای این موضوع نشود، همچنان شاهد وقوع حوادث تلخ مشابه خواهیم بود.
علی  مصطفوی، کارشناس ایمنی، شهر معتقد است بی‌توجهی به ایمنی پاکبانان باعث شده، هر سال شاهد حوادث تلخ و گاهی مرگبار برای پاکبانان باشیم. در حال حاضر این‌کار به پیمانکاران سپرده شده و برخی برای کسب سود بیشتر در قرارداد، به ایمنی و تجهیز پاکبانان به لباس‌های ویژه کار در شب توجهی نمی‌کنند. درست است که این وظیفه به پیمانکاران سپرده شده اما مدیران شهری باید بر عملکرد آنها و حفظ جان پاکبانان نظارت کنند و در صورت کم کاری با متخلفان برخورد جدی داشته باشند. رانندگان هم باید هنگام رانندگی در نیمه‌های شب به‌خصوص نزدیک طلوع خورشید از سرعت بالا در حاشیه‌های اتوبان و خیابان‌خودداری کنند. پیشنهاد می‌شود پاکبانان از لباس‌های چراغ‌دار که هشداردهنده هستند، موانع و خودروهای مکانیزه استفاده کنند تا جان این قشر پرتلاش حفظ شود.