مهار تورم، گام بعدی دولت باشد

یادداشت

مهار تورم، گام بعدی دولت باشد

تغییر نظام یارانه‌ای در کشور از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم مطرح شد اما برخی افرادی که معتقد به نظام لیبرال و اقتصاد بازار بودند، اعلام کردند ارز ترجیحی یا همان دلار 4200 تومانی باید حذف شود و بر این اساس نظرات‌شان را در رسانه‌ها مطرح ‌کردند، در حالی که دولت قصد داشت برای پرداخت یارانه، مقصد زنجیره را تغییر دهد. در ابتدای کنار گذاشتن دلار 4200 تومانی برخی کالاها به مدت چند روز در بازار کمیاب شد اما نگاهی به بازار و میادین توزیع کالاهای اساسی نشان می‌دهد کالا اکنون با قیمت‌های جدید در بازار 
وجود دارد. برخی کالاها مانند مرغ اکنون با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود و این نشان از افزایش عرضه کالاهای اساسی در بازار دارد. اساسا هدفمندی یارانه‌ها یک جراحی بزرگ در اقتصاد ایران به حساب می‌آمد اما باید توجه داشت برخی بنگاه‌های اقتصادی در یک مسابقه تورمی قرار دارند که نظارت دولت را می‌طلبد و در این راستا مهم‌ترین اقدام دولت، ابتدا باید مهار تورم باشد.
 دولت باید توجه داشته باشد با تغییر نظام یارانه‌ای هم به کشور کمک کرده و هم به خانوارها اما برخی افراد سودجو با افزایش قیمت روغن نباتی که جزو کالاهای یارانه‌ای بود، قیمت روغن زیتون را هم دو برابر کردند. به نظر می‌رسد دولت در گام بعدی، باید به فکر جراحی اقتصاد در بخش نظام توزیع باشد تا کالاهای اساسی به‌آسانی با نرخ‌های مصوب به دست همه مردم برسد.
 درست است که برخی از مردم مشمول دریافت یارانه می‌شوند اما کالاها در سطح شهر باید یک نرخ مشخص داشته باشند. ایجاد فروشگاه‌های تخصصی کالاهای اساسی یا استفاده از سامانه‌های موجود، ازجمله گام‌های مثبتی است که دولت سیزدهم برداشته است که اجرای این طرح در مراحل پایانی قرار دارد. با این روش از فرار مالیاتی جلوگیری خواهد شد و فعالیت‌های سوداگرانه تعطیل یا رسمی خواهند شد.

عبدالمجید شیخی - کارشناس بازار