ترویج ادبیات‌فارسی با مجموعه مینا

گزارش

ترویج ادبیات‌فارسی با مجموعه مینا

مجموعه تلویزیونی «مینا» جدیدترین محصول شبکه‌جهانی سحر است که با همکاری بنیاد سعدی در ۹۰ قسمت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای ساخته شده‌است. این برنامه تلویزیونی، زبان فارسی را از الفبا تا پایان سطح «فوق میانی 3» آموزش می‌دهد و محتوای آن مطابق با کتاب‌های «گام اول»، «مینا ۱»، «مینا ۲» و «مینا ۳» از جمله آثار منتشر شده در بنیاد سعدی است.

به گزارش جام‌جم، مراسم رونمایی از مجموعه تلویزیونی مینا، ویژه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان با حضور احمد نوروزی معاون برون‌مرزی رسانه‌ملی، غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی، ابراهیم علی برزی رئیس شبکه برون‌مرزی سحر، امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون و جمعی از معاونان و مدیران سازمان صداوسیما در ساختمان معاونت سیما برگزار شد. معاون برون مرزی صداوسیما در بخشی از این مراسم گفت:«خدا را شکر در هم‌افزایی بین دو سازمان گام خوبی برداشته‌شد. امیدواریم این مجموعه، سرفصلی باشد تا کارهای بعدی را انجام دهیم.» به گفته احمد نوروزی، شبکه سحر پنج‌کانال داشته و ظرفیت توزیع خوبی دارد. وی ادامه داد:«به همکارانمان در کانال افغانستان شبکه سحر تبریک می‌گوییم که در این چند ماه زحمت بسیار کشیده‌اند و اکنون با حضور آقای حدادعادل این شبکه وارد فاز رسمی و غیرآزمایشی پخش می‌شود.»
نوروزی عنوان کرد:«همه کشورهایی که ادعای قدرت منطقه شدن را دارند، ناگزیرند روی زبان خود کار کنند. رویکرد جمهوری اسلامی توسعه‌طلبی نیست اما برای انتقال میراثی که دارد، از زبان استفاده می‌کند و ما هم در ترویج این زبان کوشا هستیم.»
علی برزی، رئیس شبکه سحرگفت:«مجموعه تلویزیونی مینا، چهارمین پروژه‌ای است که بین شبکه‌های برون‌مرزی در حوزه آموزش و ترویج زبان و ادبیات فارسی تولید شده‌است. مینا، بزرگ‌ترین و پرحجم‌ترین مجموعه‌ای است که تاکنون تولید شده و از نظر فرم و محتوا ویژگی‌های منحصر به فردی در مقایسه با دیگر آثار دارد. این ویژگی‌ها شرایط استفاده از این مجموعه را برای مخاطبان خود آسان کرده‌است.»
در بخشی از این مراسم، تیزر فیلم‌سینمایی کتاب به کارگردانی امین زندگانی، تهیه‌کنندگی محمد مصری‌پور و نویسندگی سمیه تاجیک رونمایی شد. این فیلم سینمایی به سفارش شبکه‌جهانی سحر تولید شده‌است که به وقایع تاریخی بعد از قیام امام‌حسین (ع) و واقعه عاشورا می‌پردازد.
در بخش پایانی این مراسم، غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی تاکید کرد:« امروز برای من روز مبارکی است، از آن جهت که شاهد به بار نشستن تلاش مشترک میان صدا و سیما و بنیاد سعدی هستیم. این ساختمان صدا و سیما برای من یادآور خاطرات بسیار دلپذیر و مهمی است. سال ۵۸ من در دو نوبت عضو شورای سرپرستی صداوسیما بودم. آن زمان هنوز صداوسیما مدیرعامل نداشت.» وی ادامه داد: «خوشحال هستم که رونمایی از نرم افزار زبان فارسی و برنامه تلویزیونی مینا، با روز زبان فارسی مقارن شده‌است. امشب برای ما شب عید است. شورای انقلاب فرهنگی ۲۵ اردیبهشت را روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامیده‌است.

الهام قبادی - گروه رسانه