«خانه دوم» کجاست

«خانه دوم» کجاست

 شبکه پرس‌تی‌وی در مستند خانه دوم به بررسی وضعیت زندگی و نظرات اتباع افغانستانی در ایران از زبان خودشان پرداخت کرده است. محمد تراب‌زاده که سازنده این مستند است، در این باره به جام‌جم می‌گوید: ما سعی کرده‌ایم فرصتی را برای اتباع افغانستانی که در ایران هستند، فراهم کنیم تا بتوانند صدای‌شان را به گوش مخاطب جهانی برسانیم. یک پزشک افغانستانی در این مستند تاکید می‌کند با آن‌که می‌تواند به اروپا مهاجرت کند اما در ایران مانده و اینجا به افغانستانی‌ها خدمت می‌کند، چون ایران برای تحصیل و تخصص او هزینه کرده است.
وی ادامه می‌دهد: این مستند مورد استقبال اتباع افغانستانی ساکن ایران قرار گرفت و آنها این مستند پرس‌تی‌وی را از طریق شبکه‌های اجتماعی بازنشر کردند. 
این مستندساز تصریح می‌کند: همه این موارد در حالی است که ایران در همین مدت چهار دهه اخیر زیر تحریم‌های شدید اقتصادی و فشارهای سیاسی و تهدیدهاي نظامی غرب و فتنه‌انگیزی عربستان سعودی قرار داشته است. علاوه بر آن این مستند به این دليل اهمیت دارد که مسائل انسانی درباره مهاجران دیگر کشورها در ایران است که رعایت می‌شود.  حتی قبل از سقوط رژیم صدام حدود دو میلیون مهاجر عراقی هم در ایران زندگی می‌کردند. کافیست این وضعیت را با انگلیس و آمریکا مقایسه کنیم که بعد از سقوط کابل توسط طالبان، مهاجرانی که روزی در خدمت غرب بودند را به جای پذیرش در کشورهای خود به امارات، اوگاندا و... اخراج کردند. بعد از شکست آمریکا و عقب‌نشینی ناتو از افغانستان جنگ نرم توسط رسانه‌های فارسی‌زبان انگلیس، امارات و عربستان برای تفرقه میان دو ملت ایران و افغانستان ایجاد شد و محور یکی از مهم‌ترین آن فتنه‌ها این بود که مهاجران افغانستانی در ایران در زیر ستم، فشار، بیگاری، تحقیر و توهین به‌سر می‌برند.